Vad hände????

H

hexan10@hotmail.com

Jag har en dotter som idag red dressyrprogrammet Lätt C1. Det var andra gången för henne. Jag har följt henne med ridningen i ett par år nu och aldrig upplevt något liknande. Ponnyn hon red ,en ridskolehäst,var som en segpropp. Hon fick den inte i galopp, den bröt av flera ggr. Faktum är att den knappast orkade trava i arbetstrav en gång. Ökad trav var ingen ökad trav osv. Den lyssnade över huvud taget inte alls.
Jag har aldrig sett henne rida så dåligt. Var ponnyn sjuk? Kan friska hästar få "såna dagar"? Var flickan sjuk? Nervös?
Kan det bli så stora skillnader på i mitt tycke jämförbara ponnyer. Dvs. hennes tidigare resultat och övrig ridning.
Händer sånt här ofta i tävlingssammanhang?

MVH:novisen

Sv: Vad hände????

Efterwsom det inte är er egen ponny, och eftersom ni är så pass gröna i tävlingssammanhang, så tyker jag absolut inte det är någon "katastrof...".

Ett av de största misstag en förälder kan göra mot en grön tävlingsryttare är att "analysera" sönder allting...

[/I]Varför inte ha som eget motto, gör ert bästa för dagen och ha kul!!!

Barn är barn, och ponnyer ponnyer... :D

Jag har genom åren sett alldelles för många överanbisiösaoch "rosettgalna" föräldrar...och snart rider inte barnen mera... Tävling ska vara ngt kul, ngt speciellt...

Jag påstår inte att just du är en sådan förälder, men att börja vända på dotterns andra dressyrstart...

beröm henne i stället för hur duktig hon var, hur bra hon kämpade...

Hoppas det går bra även i fortsätttningen

Bra och bra, men det är för :devil: ligt att det ska behövas tas upp gång på gång, det här med ponnyföräldrar som pushar sina barn för hårt, tar ut sina egna uteblivna tävlingsframgångar genom sina barn... :cry:

Jag har varit involverad i ponnysporten "in i själen" i runt 15 år, och sett och hört mer än nog för resten av livet...

Endast en enda gång har det hänt att mamman efteråt tackade mig och erkände att hon burit sig dumt åt...

Det är genom att studera andras misstag och dumheter som man lär sig hur man absolut inte ska bete sig...eller hur...

Nu tycker jag nog att ancan överreagerade!
Mamman (som också skrev att hon var okunnig (novis) frågade helt enkelt vad det var som hände?, kan man göra så ojämna resultat? osv.
Jag såg ingenstans ngn antydan om att barnets prestation inte dög i mammans ögon (däremot gjorde den säkert inte det i domarens, men det är ju en annan sak).
Det här är väl ett forum för att fritt få ventilera de frågor man har, eller???

Det är djur..... och det är barn...
Sätt dig själv på en häst, och tävla L:C för första gången...
För jag utgår ifrån att du inte är särskilt rid/häst kunnig...

Fråga din dotter istället, och lyssna på henne. Hon vet nog bäst vad det var som hände...

/CJ

hexan10@hotmail.com skrev:
Jag har en dotter som idag red dressyrprogrammet Lätt C1. Det var andra gången för henne. Jag har följt henne med ridningen i ett par år nu och aldrig upplevt något liknande. Ponnyn hon red ,en ridskolehäst,var som en segpropp. Hon fick den inte i galopp, den bröt av flera ggr. Faktum är att den knappast orkade trava i arbetstrav en gång. Ökad trav var ingen ökad trav osv. Den lyssnade över huvud taget inte alls.
Jag har aldrig sett henne rida så dåligt. Var ponnyn sjuk? Kan friska hästar få "såna dagar"? Var flickan sjuk? Nervös?
Kan det bli så stora skillnader på i mitt tycke jämförbara ponnyer. Dvs. hennes tidigare resultat och övrig ridning.
Händer sånt här ofta i tävlingssammanhang?

MVH:novisen

Visst kan nerver spela in och ryttaren rida "så dåligt". Visst kan ponnyn var sjuk men det är nog inte det troligaste...
Ponnyn kanske "drev" med din dotter. Visste att hon inte kunde göra så mycket inne på tävlingsbanan. Inte den första som gör så. Ponnyn kanske var nervös?

Älskar inte dressyr just av anledningen att det är en bedömningssport där domarna tycker mycket olika!

ancan skrev:
Bra och bra, men det är för :devil: ligt att det ska behövas tas upp gång på gång, det här med ponnyföräldrar som pushar sina barn för hårt, tar ut sina egna uteblivna tävlingsframgångar genom sina barn... :cry:

Jag har varit involverad i ponnysporten "in i själen" i runt 15 år, och sett och hört mer än nog för resten av livet...

Endast en enda gång har det hänt att mamman efteråt tackade mig och erkände att hon burit sig dumt åt...

Det är genom att studera andras misstag och dumheter som man lär sig hur man absolut inte ska bete sig...eller hur...

Nu känner jag den här mamman och vet att hon inte är en pushande ponnymamma, utan tvärtom en mycket stöttande mamma som till 100 % ställer upp för sin dotters hästintresse. Och några uteblivna tävlingsframgångar har hon verkligen inte. Då hennes dotter började som medryttare på en av mina ponnyn i våras så hade mamman knappt haft någon kontakt alls med hästar innan, och dottern hade ridit på ridskola, så det var helt nytt för mamman att bara lyckas våga gå in i hagen där det fanns andra hästar för att hjälpa henne att hämta dotterns medryttarhäst.

Jag var själv där på tävlingen igår och tittade. Och hon red jättefint. Hade bra ridvägar och fin sits, men ponnyn var som sagt väldigt seg, och dottern fick mycket beröm och positiv uppmuntran från både domare och mamman. Domaren påpekade t o m att trots ryttarens unga ålder så visade hon en mognad att inte sitta och sparka denna sega häst som knappt ville gå framåt, vilket många oerfarna unga ryttare kanske gärna gör i en situation som detta.
Men klart att tjejern var ledsen när hon inte fick hästen i galopp, och han bara segade fram, för hon har tränat mycket inför den här dressyrtävlingen. Men det kan ju lätt bli så när man bara tilldelas en ridskolehäst.

Till T: På nästa dressyrtävling kan hon ta Shampiz om hon vill så får hon ändå tävla ponny, eftersom om hon tar Diakon så blir hon ju tvungen att tävla på häst och det är nog inte riktigt rättvis mot henne. En av Renos medryttare lånade Shampiz på en dressyrtävling på Skutan för ett par år sedan och det gick jättebra. Hon kom 4:a av 11 startande och det var hennes första L.C1. Så han kan nog vara nåt för henne att prova på det. Så vi kör nästa dressyrtäning på Shampiz istället för Diakon. Då blir nog S glad, eller vad tror du :love: Vi ses i morgon. Kram, och hälsa S. Hon var jätteduktig igår.

Ridskolehästar/ponnyer kan bete sig helt oväntat på tävling. Oftast beror det på att de inte är vana att vara ensamma.

shampiz skrev:
Nu känner jag den här mamman och vet att hon inte är en pushande ponnymamma, utan tvärtom en mycket stöttande mamma som till 100 % ställer upp för sin dotters hästintresse. Och några uteblivna tävlingsframgångar har hon verkligen inte. Då hennes dotter började som medryttare på en av mina ponnyn i våras så hade mamman knappt haft någon kontakt alls med hästar innan, och dottern hade ridit på ridskola, så det var helt nytt för mamman att bara lyckas våga gå in i hagen där det fanns andra hästar för att hjälpa henne att hämta dotterns medryttarhäst.

jag menade absolut inte "just denna" mamman...men OM hon fortsätter att analysera och fundera så om dotterns ritter så kommer barnet oundvikligen att bli nervös inför tävlingar...
Varför inte bara säga -oj vad du kämpade bra idag gumman, men ponnyn hade vissst klister under fötterna... typ...

Jag tror verkligen inte att alla ponnyföräldrar är medvetete nedlåtande mot sina barn, de märker oftast inte det själva...men omgivningen gör det...

Detta är tyvärr ett ganska vanligt fenomen på tävling som beror på ryttarens medvetna/omedvetna nervositet. Och en del hästar reagerar väldigt mkt på sådan nervositet genom att helt enkelt lägga av. Mga gånger så beror det också, i kombination, på att hästen själv blir nerövs och osäker, och blir då avtrubbad när han inte får det stöd han behöver från ryttaren.

Och det finns bara ett sätt att bli av med problemet och det är att

1. bli medveten om problemet dvs att man pga av att man blir nervös ändrar sin ridning till att bli annorlunda mot annars vilket man alltså måste anstränga sig för att inte göra och

2. tävla, tävla, tävla och skaffa sig rutin

På en liten ryttare så skulle jag inte alls göra så stor sak av det. Om dottern blir ledsen och undrar varför ponnyn reagerar så så skulle jag berätta att det var hans reaktion för att han blev lite osäker när han kände att hon var nerövs och att han själv blev nervös för att han blev ensam på banan. Jag hade också berättat att det kommer bli bättre sen när hon fått tävla lite fler gånger.

Har ni möjlighet så skulle jag däremot valt en annan ponny så att flickan kunde få tävla ett par gånger på en lättare ponny. Annars kanske hon tappar sugen...

:bow:
Saigon skrev:
Detta är tyvärr ett ganska vanligt fenomen på tävling som beror på ryttarens medvetna/omedvetna nervositet. Och en del hästar reagerar väldigt mkt på sådan nervositet genom att helt enkelt lägga av. Mga gånger så beror det också, i kombination, på att hästen själv blir nerövs och osäker, och blir då avtrubbad när han inte får det stöd han behöver från ryttaren.

Och det finns bara ett sätt att bli av med problemet och det är att

1. bli medveten om problemet dvs att man pga av att man blir nervös ändrar sin ridning till att bli annorlunda mot annars vilket man alltså måste anstränga sig för att inte göra och

2. tävla, tävla, tävla och skaffa sig rutin

På en liten ryttare så skulle jag inte alls göra så stor sak av det. Om dottern blir ledsen och undrar varför ponnyn reagerar så så skulle jag berätta att det var hans reaktion för att han blev lite osäker när han kände att hon var nerövs och att han själv blev nervös för att han blev ensam på banan. Jag hade också berättat att det kommer bli bättre sen när hon fått tävla lite fler gånger.

Har ni möjlighet så skulle jag däremot valt en annan ponny så att flickan kunde få tävla ett par gånger på en lättare ponny. Annars kanske hon tappar sugen...
:bow: :bow: :bow:

Jag kan bara tala för mig själv.. när jag blir nervös har jag en tendens att sluta RIDA och sitter mest och försöker mest att KOMMA IHÅG PROGRAMMET.. :angel:

Så det är träning, träning och åter träning.. alltså ställa upp i alla tävlingar som man vill och orkar anmäla sig till, (för min egen del är det på klubbnivå) så man får tävlingsvana och lär känna sig själv och hur man hanterar sin nervositet. Dessutom måste man lära sig hur hästen reagerar i dessa situationer, för det blir ju en annan sak även för hästen på tävlingar och man måste bli samspelta även när det "gäller"..

Ridskoleponnyer är ridskoleponnyer... :smirk: Inne på banan får man inte har spö och det vet de såååå väl! Är man då en liten, kort ryttare eller en oerfaren kan man inte göra så myckety för att få igång den.
Lycka till med tävlandet i fortsättningen!

Det spelar ingen roll om man rider ridskoleponny eller en ponny av den "privatare varianten". Det är djur det handlar om och de beter sig inte alltid som man har tänkt sig.Dessutom så är tävling i sig ett spänningsmoment för många barn (& vuxna med för den delen) vilket gör att man kanske inte presterar 100% på alla tävlingar man är med i.

Tävling kan variera mellan katastrof och succé, det gäller att kunna orka med de variationerna ;)

ancan skrev:
Jag var så nervös att jag till slut slutade att tävla helt....

uschanimej, hoppas att det inte blir så för mig.. jag har en tendens att ta allt på för stort allvar och slutar ha KUL!! :crazy:

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 541
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 559
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 304
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
683
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Regntäcke
  • Guldfasanerna
  • Annonsera mera hundar 2