vad hände ?:(

bogna

Trådstartare
Ni kommer tycka att det är mitt eget fel. Att jag är dum får skylla mig själv osv. Det vet jag så snälla skriv inte det i tråden. Jag skäms av ånger . -I:crazy:

Jag köpte en häst för 2vec sedan. Ett inridet sto på 4 år. Jag tyckte hon var mycket fin och allt såg bra ut jag fick se filmer på henne där hon rids av en ung tjej utan problem och foton där hon hoppar på tävling. Jag blev så kär i henne att jag struntade i att hon skulle komma hit från polen. Inget val jag gjorde pg pengar då jag hade en budget på 80 000 för en häst.
Det var värdens mys häst mycket social och otroligt bra psyke på marken. Så var det dax att rida. Det var rena rodeon hon kastade slängde stegrade sparkade bakut mm så fort jag sat i sadeln.
Vad hände:(
 
Sv: vad hände ?:(

Hon är speciell tecknad känner igen henne på filmen . Säljaren sa att det ej var likt henne och att de aldrig haft problem.
 
Sv: vad hände ?:(

Hästen är i en ny miljö. Det är inte ovanligt att hästar reagerar så. Men för säkerhetsskull kanske du skulle låta en veterinär titta på den.
 
Sv: vad hände ?:(

Kan vara så att det är en väldigt känslig häst? och hennes förra ryttare och du har inte samma teknik. Vet flera hästar som ser riktigt fina ut när de rids och sen ska man prova själv och hästen känns inte alls som den ser ut att kännas ;)
 
Sv: vad hände ?:(

Vet en del som köpt hästar från Polen och de flesta har faktiskt haft sadeltvång. Longera innan du sitter upp nästa gång, ha någon på marken som kan ha dig i lina. Hästen är bara fyra år och även om den är riden är allt så otroligt nytt för den att du får börja om lite med ridningen helt från basic. Är såklart lite menatl overload för en så ung häst med lång resa och allt är helt nytt för den.
 
Sv: vad hände ?:(

Intressant det du skriver om sadeltvång. Jag minns att jag läste någonstans - kan faktiskt ha varit en tråd här på Buke - om någon som hade varit på ridresa i Polen och att de i det stallet spände hästarnas sadelgjordar så hårt att ryttarna fick tillsägelse att hästarna inte fick beta, eftersom de då skulle ha av revbenen. Om det är polsk standard s.a.s. så är det inte förvånande om hästarna utvecklar en aversion mot sadel.

Hade jag varit i TS skor hade jag gjort som Fiorano och börjat från början. Men först hade jag nog låtit hästen landa lite mer. Kanske vänta någon månad med ridningen och jobba från marken i stället. Kanske prova lite klickerträning för att bygga upp kommunikation och relation.
 
Sv: vad hände ?:(

Ja både bec och röntgad ben men inte ryggen .
Hon blir sur när jsg spänner sadelgjorden.
 
Sv: vad hände ?:(

Jag har haft några hästar med samma problem.
Alla utom en har haft det för att dom fått sadelgjorden för hårt åtdragen för snabbt och/eller fel storlek på sadeln.
Den enda som inte hade det som grundproblem hade trasig rygg med flera frakturer på tornutskotten och dom syntes på slakteriet efter han nödslaktats pga brutet ben.

Jag tycker du ska börja med att longera innan du ens tänker på att sitta upp, gör mycket avsuttna grejer tillsammans i höst och fungerar inte det får du tänka på att röntga ryggen. ...
 
Sv: vad hände ?:(

Min har/har haft sadeltvång och reagerar exakt som din. Han kan vara superduktig och avslappnad sålänge han är igång, men om han vilar från sadel bara ett par dagar så är vi tillbaka på noll. Då longerar jag ALLTID innan jag hoppar upp om han stått några dagar.

Jag säger som de andra, longera o bygg upp ett förtroende ett tag. Hästen är bara fyra år så tänk på att inte skynda! :) Om du gillar personligheten på hästen är det mycket lättare att hitta motivation till detta arbete, för det kan ta tid.

Om du är minsta osäker på ryggen på hästen (iom att den ej är röntgad KAN nått vara galet) skulle jag kolla upp det hos vet. Det skadar inte att kolla :)

Lycka till!
 
Sv: vad hände ?:(

En 4-åring från utlandet där man inte har större koll på vad den gått igenom innan skulle jag tagit det väldigt lugnt med. Låta den vila upp sig och sedan göra om hela inridningsprocessen. Är den relativt välriden och van vid ryttare så kommer ju det att märkas och då går det ganska snabbt att gå igenom alla stadier. Men har föregående däremot gjort ett sämre jobb så är det bara skönt för hästen att få göra allt med babysteg igen. Dessutom så ger det möjligheten att checka så att man får hästen som man själv vill ha den och lära om eventuella tidigare misstag i utbildningen.
 
Sv: vad hände ?:(

Ligger sadeln helt perfekt. Att hästen surar när du drar gjorden är tydliga varingstecken.
 
Sv: vad hände ?:(

Vad som hände och varför kan ingen här säga. Man måste se hästen och situationen för att våga ha en åsikt.:)

Det kan vara allt från sadeltvång, till ryggproblem, till att du inte har unghästvana(vi vet inget om dig :)), till att den är osäker, till att man tvingat sig på den, till att utrustningen ligger illa, den är understimulerad/överfodrad etc etc..
Och det kan vara kombinationer av ovanstående.

Jag vet inte hur erfaren du är.
Men om du inte själv har STOR unghästvana kan du behöva hjälp.

Och är det så att du inte har utpassad utrustning kan du behöva hjälp med det.

Satt du upp direkt eller har du linat hästen innan?
Hur gjorde du när du drog gjorden?
Vad har du för gjord?
Hur gjorde du då du satt upp?

En häst som jag inte varit med och gjort vetbes av hos en av mig vald vet och då tagit plåtar kan jag inte avskriva att den skulle ha ont.
Jag kan som proffs läsa vissa signaler och gissa mig till var problemen sitter och var de kommer av.
Men jag skulle aldrig våga lova någon annan att problemet inte är fysiskt innan man kollat igenom hästen. I samrådan med vet får man fundera kring plåtar/bedövning/etc.

Importer är inte helt sällan tagna rätt hårt och fort.
En del av dem kan då hotet om våld inte finns och man ev också rider dem i en friare form "balla ur" om de är hos en vanlig ryttare(ej duktigt proffs).
De har inte ridits in korrekt i min värld. De är inte trygga med att ha ryttare på ryggen, inte bekväma med det. Men de vet att de inte kan protestera iom att de kan åka på däng eller dras ihop i en form där de inte KAN braka runt.
Däremot märker de rätt kvickt då de kan göra det sen.

Så vad som hände just dig och din häst får du nog ta hjälp live för att se.
Antingen av en duktig problemlösare eller unghästryttare/inridare eller av veterinär.
Och utrustning bör du vara noga med.

Är det så att det är sadeltvång går det i många fall att lära sig små saker som undviker trigga hästen. Och ev också lär dem hantera sin impuls att braka iväg/fly/bocka/etc.
 
Sv: vad hände ?:(

Men TS har även sett bilder från tävling. Tveksamt om det varit drogad då även om det är i Polen.
 
Sv: vad hände ?:(

Jag köpte min första häst i sverige och den var född här och ändå var den häftigt "buttad" och ridbar när jag provred.

Så det förekommer här också. ...
 
Sv: vad hände ?:(

Hästen kan ha blivit överraskad.

Jag hjälper en kompis att rida in en häst, en kbl-travare som skolas om.
Snäll, trevlig men lite försiktig och bekymrad häst.

Jag har verkligen inga problem med honom, han står numera stilla när jag sitter upp och när jag sitter av.
I början ville han gärna gå iväg något steg när jag var halvvägs på ryggen - för så var han van att det gick till från travet: så fort kusken klev i vagnen så skulle han gå.

När kompisen skulle rida hästen för första gången, blev hästen jätteförskräckt. Inte för att kompisen egentligen gjorde något konstigt, men han är tyngre och längre än jag och det var en ny människa för hästen. Jag fick stå och hålla i hästens huvud för att hästen skulle acceptera sin ägare (hästen står hos mig och kompisen kommer då och då och rider för att lära känna sin häst, bor ca fem mil härifrån).

När kompisen sitter av, "svingar" han sig av på ett högst normalt sätt. Även detta skrämde hästen eftersom jag sitter av på westernsätt: står kvar med vänsterfoten i stigbygeln och liksom kliver ner, släpper stigbygeln när min högra fot är i marken.


För två år sedan köpte jag mig en billig problemhäst som var sex år och oinriden pga att han bockade och snurrade och kastade sig när någon försökte sitta upp (nej, jag är inte klok, jag vet). Man hade kommit så långt som att hästen accepterade att man hängde dubbel över ryggen på honom, men när man skulle dra benet över hans rygg så exploderade han.

Det tog mig en halvtimme att komma upp på ryggen utan protester, genom att jag använde en westernsadel och vande hästen vid att jag stod i stigbygel från båda sidor, klappade och dunkade på "bortre sidan" så han kände min kropp på båda sidor och sedan bara lyfte benet över rygg och sadel. Skillnaden var antagligen att jag inte "släpade" benet över honom utan lyfte så han inte kände benet mot ryggen. På just den hästen visade det sig vara en bra metod.

Så det finns tillfällen när hästen helt enkelt blir överraskad och skrämd utan att det egentligen är fel.
 

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp