Vad håller hon på med??

Emmmmma

Trådstartare
Pållan har börjat med en konstig ovana (??). Jag kan inte riktigt förklara vad hon gör, men det ser ut som om hon försöker antingen svälja tungan eller att hon har ngt som typ sitter fast i tänderna som hon vill få bort...
Försökte filma lite:
http://www.youtube.com/watch?v=UYDxAZ9Qn1E
(Man får lägga huvudet på sne efter halva filmen, kameran hängde inte med...:angel:)

23110125.jpg

Så här ser hon ut efter ett tag...

Hon har aldrig gjort så här förut, nu håller hon på hela tiden när hon står stilla...Gjorde även så när jag ledde hem henne efter ridpasset. Dock som vanlig att rida. Vad gör hon?? :confused:

(Om tråden ligger fel så ber jag om ursäkt, hittade inget annat passande ställe...)

Sv: Vad håller hon på med??

kanske ska ta o kolla tänderna? även alltså om de nyss är gjort kanske hästen slått i så nån tand är galen.

tänkte oxå på det, försökte kika lite själv men såg inget. Jag var inne med henne förra veckan och raspade tänderna, lite vass men annars inget. Tänkte om hon känner av det nu, men samtidigt borde det ju ha kommit med en gång, detta började 4 dagar senare..

Kanske får åka in med henne igen om hon fortsätter..

Japp som före gående skrev.Kolla hoss vet. tändern:bump:

Hon höll på likadant idag, tycker det verkade konstigt om hon slagit i nån tand, reagerar inte alls när jag klämmer på henne, hon äter som vanligt, och är jättefin i munnen när jag rider.

Men, idag reagerade jag på att hon stod och slickade sig runt munnen väldigt mkt i mellanåt, när hon inte håller på att "svälja tungan". Tog fram en saltsten och hon slickade på den i typ 5-10 minuter...Jag tog bort saltstenen i hennes box för en månad sen ungefär, hon hade ner den hela tiden, och la en stor i hagen istället. Trodde hon var på den, men det verkar ju som om hon inte har vart det speciellt mkt.

Så nu funderar jag helt enkelt på om hon gör så här pga saltbrist?
När hon slickat färdigt idag, så slutade hon var hon lugn med munnen igen..

En häst ska alltid ha tillgång till vatten och salt....

De är jätte viktigt!:D

Om det inte är så att hästen inte kan hantera en saltsten... då ska den inte ha en. DET är också jätteviktigt ;)

Men då bör man ge salt i maten istället... om inte man inte ger färdigpellets elle rmineraler med salt i.

Crow gör så när vi rider och han börjar söka sig framåt nedåt. Enligt tränaren är det för att nån spänning lossnar.
Det hände att han gjorde det vid sadling och så också i kortare stunder, hände mer innan, och så vitt vi kunde komma på var det ett stressbeteende då, ett sätt att få utlopp för nåt obehag när han inte kan springa ifrån det. :)

Jag vet inte om det kan vara nåt sånt, kanske spänningar som släpper efter att tänderna blivit fixade? Eller nåt annat som ändrats?

Min häst höll på så innan, började som unghäst (dog nyligen som 9-åring). Kollade tänderna ordentligt men kunde aldrig hitta ngt fel, testade flera olika veterinärer/tandnissar.
På han stämmer de nog med att de var någon form av stressbeteende, han vävde om han stog i fel box tex o var allmänt ganska lättstressad.

Om tänder och mun, slemhinnor är kollade så är min spontana tanke att hon kanske börjat med en diskret form av luftsnappning??:confused:Vet en travare som håller på såhär fast då hör man efter tag att han faktiskt drar in luft. Men som sagt, det behöver ju inte alls vara så, det var bara en tanke:)

Svarar lite allmänt:
Jag har svårt och tro att det är stressrelaterat på henne, hon har iaf inte visat det på ngt annat sätt (är ganska så stabil i psyket).
Det är heller inget som har ändrats den sista veckan, förutom raspningen då..

Hoppas iaf att det går över, jag blir snart galen på henne....

Ang salt, så vet jag mkt väl att en häst ska ha tillgång till salt och vatten..Därför la jag en saltsten i hagen, brevid vattenbaljan. Hon dricker som hon ska, och saltstenen har blivit mindre. Däremot har jag aldrig sett henne vara på den, och det kan ju vara regnet som gör den mindre....(eller hagkompisen :idea:)
Hursom ska jag köpa lössalt till henne nu!

Varför tog du bort saltstenen i boxen?

Min häst är också relativt lugn i allmänhet, pigg men inte direkt nåt nervvrak. Fast han är ju i en stressande situation = inridning, och så mån att göra bra ifrån sig att hän kanske har nån typ av prestationsångest eller nåt :3
Fast om inget annat ändrats så lär det ju inte vara stress hos din.

Men kanske spänningar i musklerna som börjat släpp när tänderna fixat sig, (spänningar i käken leder ju oftast tillspänningar i resten av kroppen med) i såfall borde det gå över så småningom.

kan bete sig så vid mineralbrist, stress eller magsår...

Sådär gjorde min förra häst också ibland. världens lugnaste kuse så i hans fall var det absolut inte stress, han var ganska nykollad i munnen också..

Min häst brukar också göra nåt liknande, dock mycket mer sällan nuförtiden.
Han är hur lugn som helst, inget stress eller liknande. Fin i munnen, äter och dricker som han ska.
Skulle gissa på att det är en ovana han har fått för sig när han är uttråkad (Vid allt för lång väntan kan han börja hålla på, nästan som din)

Senast ändrad:

Det där har jag sett på väldigt många hästar. Mitt sto gör så ibland när hon är stressad.

Nu fick nte upp filmen, men på mig låter det som någon form av tungrullning, alltså en ovana.

Min förra häst kunde göra nåt liknande ibland. Kanske kliar det i munnen bara el så är det som dom andra har sagt, ngt med tänderna. Tror inte att det är något farligt men fortsätter det är det väl kanske bäst att be nån kika i munnen på henne.:bow:

Sådär gör varannan häst när de står på gången! Det är jättevanligt och är bara en ovana!

En del skrapar med hoven i stallgolvet och en del gör sådär. Endel biter i kejdjorna. Ingen konstigt alls. Lite otålighet bara.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 461
Senast: Grazing
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 120
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 560
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama