Hej!
Det finns något som heter strikt ägaransvar. Jag har typ doktorerat i detta eftersom jag har en hund som är aggresiv mot andra hanhundar. Han biter helt enkelt om lös hund kommer fram till oss, min hund är såklart inte lös pga ovanstående problem. Ska göra lång historia kort, min hund var kopplad och gick fot. Liten hund kom springandes utan ägare rakt på min hund, jag ställde mig framför min hund (som är lydig och satt stilla) och försökte med röst och kropp mota bort lilla hunden. Men den typ hoppade rakt på min, varpå min högg. Jag fick betala alla vet kostnader för lilla hunden, även fast ägaren kom typ 2 min efter allt hade hänt. 8000 gick den incidenten på.
Ringde polisen för att fråga vad som gäller, och svaret är: även om du har munkorg och koppel och en annan hund springer fram är man ansvarig för den andra hundens skador även om den andra hunden är lös, aggresiv eller attackerar ens egen. Och en stor hund kan ju skada en liten hund bara genom att lägga tassen på den.....
Jag vet inte om samma strikta ägar ansvar gäller häst, i så fall är du skyldig till alla skador din häst orsakar. Och då spelar det ingen roll vad som skrämt eller triggat hästen.
I vilket fall som helst hade jag anmält hundägaren, ingen hund får vara lös den här årstiden ( om inte hunden håller sig inom en meter från ägaren)
Mvh Linnpan