Vad ha för underlag i boxen?

Sv: Vad ha för underlag i boxen?

Jag har haft spån och halm. Föredrar spån.
Halm är jobbigt att mocka i, svårt att bara få ut bajs och kissigt, suger dåligt, tar mycket plats..
Spån däremot är enkelt och smidigt.

Min häst har dessutom aldrig haft behov av att tugga på halmen nattetid, han får gott om hö.

Skulle gärna prova halmpellets, verkar smidigt.

KL

Halm föredrar både jag och mina hästar. Håller inte med dom som tycker det är svårt att mocka i halm, däremot tycker jag att det är ett j*kla silande i sågspån för att få ut allt.

Varför är torv lättare att mocka i än spån? Sprider de ut skiten i spån gör det ju det även i torv?

Jag har en ny ide som jag skall testa. Vi strör med kutterspån och eldar kaminen med spånpellets.

De som säljer spånpellets har en massa lagerskadade och lite fuktmissbildade säckar. De säljs billigt, jag skall testa blanda de i spånet, jag tror det suger bra och blir billigare än spån.

Mest prisvänligt är halm.

Har halmpellets till 6/10 hästar i stallet och det är absolut det mest tidsbesparande och lättmockade. Kostar ungefär samma som torvbädd med spån över. Alla de andra fördelarna du räknade upp om lätthanterade säckar mm stämmer helt :)

Om man ska säga något negativt om halm pellets är det att, hampellets inte går att köpa överallt och, det kan vara lite svårt att få tag på med kort varsel om det skulle krisa någon gång.

Det dyraste alternativet är att ha enbart spån, då det inte suger så bra och det går ofta mer än en bal i veckan.

Jag tycker torvmix är bäst:). En blandning av torv + spån. Det fryser inte på samma sätt som troven, har superbra uppsugingsförmåga och är ljusare än enbart torv. Lättare att mocka än i bara spån och personligen tycker jag att bädden är kanon!

Jag har en ny ide som jag skall testa. Vi strör med kutterspån och eldar kaminen med spånpellets.

De som säljer spånpellets har en massa lagerskadade och lite fuktmissbildade säckar. De säljs billigt, jag skall testa blanda de i spånet, jag tror det suger bra och blir billigare än spån.

Och då skulle jag höja ett varnade finger, att du först kollar så att dessa pellets inte är behandlade. Just bränsepellets brukar bli sprayjade med diesel för att antändas och brinna jämnt och det vill man inte ha in en en hästbox.

Halmpellets te x tillverkas ju som både brännpellets och hästströ, tyvärr kör ju mindre noga räknade fabriker dessa två pellets i samma maskin. Att få in smörj och dieseloljor i ströunderlaget i hästens box är ju ingen önskedröm, så kolla noga att dessa spånpellets inte är behandlade

Jag har en blandning mellan kutter- och vanligt spån. Funkar utmärkt, ljust och luftigt, dammar minimalt i o m blandningen. Dock har det blivit ganska dyrt här då sågverket vi brukade köpa balar av (stora balar dessutom) kursade. För dem batalade vi 65,- balen och nu ligger det på 67,- för småbalar storlek Staben. De andra var dubbla storleken...

Har halmpellets till 6/10 hästar i stallet och det är absolut det mest tidsbesparande och lättmockade. Kostar ungefär samma som torvbädd med spån över. Alla de andra fördelarna du räknade upp om lätthanterade säckar mm stämmer helt :)

Vad har du för kostnad i snitt/månad? Hur djup bädd har du? Permanent bädd eller tar ut kiss varje dag?

Kutter tycker jag tar evigheter. Sågspån är snorenkelt eftersom det rena rinner av grepen när man lyfter upp :D

Jag föredrar ren spånbädd eller halm/spån blandad bädd. Tycker jag bäst om, ultimata skulle vara med spån bädd och sen halm över det. Fast spån är väldigt behändigt att mocka i, men som en annan tidigare sagt, så ser det inte "fint" ut efter tag om man har bädd framförallt. Men lättmockat och fint när man inte har bädd skulle jag tro.
Har provat ren torv bädd, inte alls trevligt, svårt att se vilket som skulle ut och vilket som inte skulle ut. Tyckte det blev mörkt och trist i boxen med, men bäst för hästen just då.

Så föredrar halm, spån eller blandat mellan halm/spån.

Jag har halmbäddar med ett rejält lager lös halm ovanpå till båda mina hästar. Till den stora hästen har jag under halmbädden ett lager torv för att suga upp lite extra (hästen kissar enorma mängder). Hästarna gillar halmen, de har alltid ngt att greja med och enligt mig är det lättmockat och ser trevligt ut i boxen.

Ekonomin i att ha halm som strö är för mig god, fyra rundbalar med halm räcker i ett helt år till mina hästar och till att strö ligghallen i hagen (boxar + ligghall från ca 15 sept till ca 15 maj, sommartid endast ligghall) . Jag betalar ca 150kr/bal för halmen så totalt om jag räknar in ett par torvbalar också, så hamnar jag runt 100kr per år i strökostnad. Helt överkomligt för min del :)

vi har nu halm i småbalar, det är lätt att hantera och man slipper springa ut och in i ladan med skottkärran^^ nu slänger jag det direkt in i boxarna över väggen (inget loft och öppet från loftet till ladan)
men det kan vara ett h****te att mocka till min stora häst då hon gömmer skiten och gräver en grop i halva boxen,
innan har jag haft spån då min gamla ponny är damallergisk underbart att mocka och lätt att få en bra bädd, torv har jag haft också men det åkte ut fortare än kvickt då hästarna åt av den.

Det tycker jag är så olika beroende på hästen. Två av mina står bäst på spånbädd, den tredje har torvbädd med spån över och den fjärde står bäst på halm.

Jag har provat halmpellets under en längre tid och det jag ogillar med det är att det lätt blir amoniaklukt då jag blivit rekomenderad att vända runt ströet varje gång man mockar. De i stallet som provat att ha det som bädd eller ej vänt runt det dagligen har halmpelletsen möglat för. Jag kommer inte att fortsätta med pelletsen, trots att det blir lättmockat.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 559
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 813
Senast: SwedEmB
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar