Vad ha för underlag i boxen?

Nea86

Trådstartare
Vad tycker ni är bäst och mest prisvänligt att ha som underlag i boxen till era hästar?
I stallet jag ska ha min häst har de köpt in halmpellets strö. Dom tycker att det är super. Lätt att mocka i, blir lite på gödselstacken, de säger att det är billigare (vet inte vad det kostar), ligger i bra och behändiga säckar osv...
Någon som testat?
Torv har jag haft förut och det gillade jag, vet dock inte kostnaden?
Själv gillar jag inte att mocka i halm, men det gillar ju ofta hästarna att stå och pilla i.
Strö är både enkelt att mocka i och det blir ljust och fint, dock är det väl ganska dyrt?
Lite funderingar bara... ;)

Sv: Vad ha för underlag i boxen?

Vi har kutterspån, men det gillar jag inte alls. Då har jag hellre vanlig fin kornigt.. Men personligen tycker jag bäst om torvtort..

I lösdriften är det halm och i boxarna torv eller spån eller torv och spån blandat.

Här är halm billigast, torv och spån kostar lika mycket här. Halmpellets har jag inte provat och vet heller ingen som testat det tyvärr.

Jag föredrar att mixa torv och spån, tycker att torven binder bättre så ströet inte blir så "flygit" men bara torv blir för mörkt så jag tycker det blir bättre att blanda med spån så det blir lite ljusare.
Personligen tycker jag att man ska lägga in "en tuss" med halm till hästar som står på annat strö så de har något att tugga på när höet är slut.

Jag föredrar helt klart permanent bädd av halm. Visst det är jobbigt att mocka men det är det värt! Jag märkte en jättestor skillnad på mina hästar när jag bytte från spån till halm.
På halmen blev de lugnare och dessutom tycker jag de verkar mer utvilade.
Anser att vilket strö man har i boxarna är lika viktigt som att köpa bra foder! Varför skulle man använda något bara för att det är sidigt för en själv!? Nä hästarnas välbefinnande går först hor mig och mina valde halmen

Nu står min häst på spån. Och jag har inte bädd iom att han drar runt och skitar ner väldigt mycket. Så jag måste slänga ut mycket dagligen. Jag försöker låta det som inte är blött eller smutsigt ligga dock.
Jag gillar spån på gummimatta. Man kan ha ngt tunnare och med rätt mönster i mattan ligger det mer still än på halt betonggolv.
Jag gillar att det blir så ljust och är så lättmockat.
Min häst är dammallergiker och kan inte äta halm(ellervanligt hö). Men han får väldigt mycket hösilage. Så han har att plocka med iaf.
Annars tycker jag det är trevligt för dem att ha halm till plock åtminstone.

Halmpellets har jag tänkt beställa(när vi får tag på dem;)) och testa som bädd under spånet nu. En häst jag rider har haft halmpellets i botten under spånet. Vi tog ut kisset varje dag. Men lät resten av botten ligga. Det blev lite torrare och gick nog mindre strö.

Jag får hem en häst nästa månad. Han kommer stå på torv iom att det är ngt billigare och hans ägarinna kommer betala. Så hon fick välja. Jag tycker torven kan damma ngt mer torrare årstider. Och både häst, människa och saker blir skitigare än med spån. Men det kanske suger upp lite bättre än spån. Och det är lättmockat.

Rena halmpellets tycker jag kan bli hemskt dammigt om man inte vattnar.

Ren halm tycker jag är knepigt att mocka. Och det blir ju sällan helt torrt i botten av boxen. Samt att man på många anläggningar inte får ströa med det iom att det är annan hantering av sådant gödsel och det tar mer utrymme i kontainrar etc. Men billigt är det ju. Och trevligt för hästarna att pilla med. Jag tror det är rätt behagligt att ligga i/stå på med. Och isolerar ganska bra mot kyla etc.

Papper hade vi i ett stall jag jobbade i. Det var inte så värst svårmockat. Och det sög upp ganska väl. Men jag fastnade inte för det direkt. Det kändes inte toppen. Om än inte dåligt. Men dammar gör det ju absolut inte.

Här i krokarna är spån definitivt vanligast, även om priserna för spån ökat rätt kraftigt under 2000-talet. Var inte såå många år sedan man fick det gratis mot avhämtning på flea sågverk. Halm är inte helt enkelt att få tag på här, och har inte sett till halmpellets än om än jag är lite nyfiken på det. Torv hade jag kunnat tänka mig i botten av en bädd. Papper har jag provat, men är inget fan och skulle personligen bara använda det till dammallergiker.

Så gummimatta och spån används i mitt stall, sammanfattningsvis!

Vi har spån i våra boxar, har alltid haft. Men nu har det tagit slut så nu har vi halm men jag föredrar spån.
Mycket lättare att mocka. :angel:

Halmpellets har jag.

Kommer krävas mycket för att jag ska byta tillbaka till något annat.

Har alla dom egenskaperna som du räknar upp. MEN det är väldigt olika på kvarlite från olika leverantörer, så bara för att man har stött på ett halmpellets ska man inte tro att alla är lika! Precis som med torv...

Hoppas att du och hästen kommer trivas i nya stallet!

Halm!:love:

Snyggt, relativt billigt, trevligt för hästarna, och enligt mig men ingen annan, lättmockat! Aldrig att jag byter. ;)

Torv-spån. Permanentbädd, men han står bara inne nån timme om dan.
I lösdriften har vi halm som dom åter glatt av när det fylls på.

Halmpellets har vi, och det är billigare än torvmixen vi hade tidigare. Kommer inte att köpa något annat även om stallet plötsligt bestämmer sig för annat strö så kommer jag att ha kvar halmpelletsen.

Dröm boxen består av Kutterspån och Halm. Jobbigt att mocka men bäst enligt mig.

Våra står på Kutter spån då Halm är svårt att få tag på och dyrt här. Tycker även det är lättmockat.

halm, 100 kr för en rundbal och en fiffig upphängning av balen, har haft torv, totalt kass om hästen inte står helt still + mörkt o trist. provat kutterspån oxå, katastrofalt dyrt. personligen tycker jag halm är överlägset lättast o mocka

har haft torv, totalt kass om hästen inte står helt still + mörkt o trist.

Vad kul det är att läsa om hur olika uppfattning folk har! Min står på torv och jag älskar det! Hon är riktigt rörig i boxen och all skit är verkligen överallt så med spån eller halm tar det minst en halvtimme att mocka. Numera tar det tio minuter.
Sen tycker jag att en fräsch torvbädd ser mycket bättre ut än en spånbädd som legat några dagar. Mycket lättare att hålla det fint.

Nackdel är dock att vi har permanentbädd och torven suger upp kisset istället för att släppa igenom det till det undre lagret. Så nästa år kommer jag antagligen lägga på ett halmlager över eller skippa bädden :)

Jag har stått på spån, spånbädd, torvbädd och nu halm med spånbädd under. Jag gillar halmen bäst av många anledningar. Hon fungerar super på det, det blir billigare och hon har något att pilla med.

jag föredrar torv..binder upp kisslukten betydligt bättre än spån, visst är det mörkt..så om man har så är det optimala att blanda lite spån i..inte kútter dock.
halm e jobbigt att mocka, binder lukter dåligt,blir sliskigt, och är dessutom inte bra för en häst(isis) som går upp 100 kilo med att se lite hö..

har inte sett halmpellets..
istallet finns hackar lin, i påse,men det ser stickigt ut.set står på påsen att det suger upp bra..det har varit lite blandat i torven, och så lite har varit helt ok,men har svårt att tänka mej det som ända strö .
papper fanns i skolan jag gick i för länge sen, det var väl ok, men dystert på alla vis..

Nu har jag kutterspån i boxen, tycker det är helt okej även om det finns lättare alternativ. Ska dock byta stall om ett par dagar och då blir det permanentbädd med torv och spån vilket jag trivs med!

Jag har haft torv, spån men har nu halmpellets. Alla tre har funkat bra, men för grisen jag har är halmpellets det som funkat absolut bäst :) Så det är och förblir mitt strö. Oerhört smidigt med säckarna som inte är så stora och tunga heller :) Ekonomiskt har det gått jämnt ut då halmpelletsen är oerhört dryg. Om jag får tag i någon bra foderhalm kan jag lägga in en del sånt till den häst som äter upp sitt hö på natten. De två andra har alltid kvar hö till morgonen så de har att pilla med ändå. Kompisar som har stora tunga hästar har sett positiv förändring med halmpellets eftersom det ligger still bättre än t ex spån. De har fått mindre skav på haserna på sina hästar.

har mockat såväl spån, torv som halm.. och halm är klart trevligast... torven dammar så förbaskat och lägger sig överallt.. spånet tycker jag är svårsopat och halmen tar mycket plats på stacken... vi har inga bäddar kanske jag ska nämna..

torv-gödslet är det som man lättast blir av med, i vissa fall kan man tillomed få betalt för det..

annars så tycker jag faktiskt att halmen är trevligast och bäst.. .det är ljust i stallet, det dammar inte på samma sätt som torven.. det är väldigt lättmockat så en full grep är inte så tung att lyfta..

dessutom så blir det inte så mycket skräp såsom plast etc som det blir när man köper torv och spånbalar.. köper man detta på kontainer så slipper man det givetvis..

sedan så är det en jävla fördel vinterhalvåret med halm.. det fryser inte såsom torv gör som behöver stå inne fler dagar i rumstemperatur för att bli någorlunda hanterbart när det varit <-10*c. spånet fryser ju också om det är fuktigt.. dock inte lika illa.

Vi har torvmix, blandning mellan torv och spån. Med gummimatta under. Helt underbart.

Har haft kutterspån tidigare, älskade det, men sen skaffade vi torv, som var äckligt till en början, men insåg snabbt att torven är mycket lättmockad och spånet måste man gå igenom hela varje dag.
Har haft halm i vinter också.

Så jag har verkligen provat runt och måste säga att jag gillar torvmixen mest!

Nu tror jag torvmixen är dyrare i inköp så många köper en pall torv och en pall kutterspån och slänger in varannan bal torv och varannan spån.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 559
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 813
Senast: SwedEmB
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar