Vad göra?

pernilla_s

Trådstartare
Som många vet har jag haft en hel del problem när det gäller umgänget med den äldsta när det gälelr hans pappa. Sonen blir 2år i april.

Jag har vissa regler när det gäller umgänget; ska sonen följa med honom hem så ska han träffa honom varannan vecka. Sonen har ingen speciellt bra relation till pappan. Sonen är som han är mot alla bekanta mot honom, men inte som det är någon han "känner" om ni förstår vad jag menar.

Jag vill ju att sonen ska ha en bra relation till sin pappa. Jag har skällt på hans pappa, jag har diskuterat, jag har hotat med familjerätten, jag har varit tyst och inte tjatat på honom, jag har gjort allt jag kan för att de ska träffas, men inget fungerar på sikt. Det blir bättre ett tag sedan är det likadant igen.

Han träffar sonen regelbundet ett tag (varannan vecka) sedan blir det helt plötsligt 3-4 veckor. Det blir ingen kontinuitet på det hela. Han ringer inte eller smsar och hör hur det är med sonen under denna tid.

Jag propsade på schema innan och tillslut efter mycket tjat gjorde vi ett som varade några månader. Då följde han det, men han ville inte vara uppbokad då det kunde komma saker emellan. Det var okej om han avbokade det någon enstaka gång det sa jag, men att det inte fick vara för fester och sådan om det inte verkligen är en speciell fest. EFter schemats utgång ville han inte göra något nytt.

Jag ville ha ett schema som följs, jag vill inte behöva avboka min planerade saker bara för att de ska få träffas, då jag inte kan säga nej för sonens skull när han smsar och frågar om han kan komma och träffa sonen.

Jag har många gånger funderat på att ta kontakt med familjerätten för att få hjälp om hur jag ska göra. Vad tycker ni?

Ursäkta för långt och rörigt inlägg....

Sv: Vad göra?

Tyvärr kan inte familjerätten hjälpa till med att tvinga en förälder att umgås med sitt barn, bara med att upprätta ett schema för umgänget.
En förälder kan inte tvingas umgås med sitt barn, det enda tvång man har på sig som förälder är att betala underhåll.

Tyvärr kan inte familjerätten hjälpa till med att tvinga en förälder att umgås med sitt barn, bara med att upprätta ett schema för umgänget.
En förälder kan inte tvingas umgås med sitt barn, det enda tvång man har på sig som förälder är att betala underhåll.

Jag vet att det inte kan tvinga honom, men jag tror att om vi går via familjerätten så följer han vad de säger. Om jag känner honom rätt så blir det så. Jag tror han tar det mer på allvar sen. Det är schemat jag vill ha, och hoppas att han kan följa det bättre om det kommer från en utomstående.

Men på ett plan vill jag inte skapa ännu mer problem, jag tror ju inte det uppskattas om jag tar kontakt med familjerätten. Han kommer bli rätt sur.

Men jag känner att jag kan kanske få hjälp med att få veta vad jag har för rättigheter som mamma när det gäller umgänget. Om jag kan tvingas gå med på att han ska ha honom över natten trots att de inte träffats på en månad osv, så länge han är liten då.

Som Görel skriver så är alla möten frivilliga. Schemat på umgänget är inte bindande utan han kan fortfarande göra som han vill utan att det kan få konsekvenser.

Familjerätten kan inte tvinga någon förälder till något utan dom är bara med egentligen för att hitta nya lösningar som man inte sett själv. Precis allt på familjerätten är frivlligt.

En viss korrigering, allt är inte frivilligt. Har man blivit dömd av domstol att ha samarbetssamtal eller genomgå en vårdnadsutredning måste man komma. Likaså om man är nämnd som eventuell pappa i ett faderskapsmål.

Jobbar som familjerättssocionom.

Sant. Tänkte inte på det eftersom jag inte tror att det är så i TS fall. Fattar jag TS rätt efter alla hennes trådar om detta så handlar det helt om frivilliga möten där dom inte kan tvinga till något.

Ta kontakt med honom och säg att om det inte blir ordning på hans umgänge med sonen så ser du ingen annan utväg än att kontakta familjerätten för att få ordning. På så sätt visar du att han har ett val och att det ligger på honom hur han vill ha det. Han får väl bli sur i så fall, men både du och sonen blir ju sura om han inte följer det uppgjorda umgänget så låt honom bli sur!

Den skyldighet du har som boendeförälder är att lämna ut barnet för umgänge men eftersom du samtidigt ska se till att barnet inte mår dåligt av umgänget kan du erbjuda tid och plats och behöver inte foga dig efter hans åsikter.

På familjerätten kan man också skriva avtal om umgänge som har samma rättsvärde som en dom.

Ta kontakt med honom och säg att om det inte blir ordning på hans umgänge med sonen så ser du ingen annan utväg än att kontakta familjerätten för att få ordning. På så sätt visar du att han har ett val och att det ligger på honom hur han vill ha det. Han får väl bli sur i så fall, men både du och sonen blir ju sura om han inte följer det uppgjorda umgänget så låt honom bli sur!

Den skyldighet du har som boendeförälder är att lämna ut barnet för umgänge men eftersom du samtidigt ska se till att barnet inte mår dåligt av umgänget kan du erbjuda tid och plats och behöver inte foga dig efter hans åsikter.

På familjerätten kan man också skriva avtal om umgänge som har samma rättsvärde som en dom.

Jag har ju hotat med familjerätten innan och då har det hjälpt någon månad sedan har det varit likadant.

Så jag har rätt till att göra så som jag gjort sagt att han får komma hit och träffa honom, när det gått lång tid emellan träffarna.

Jag gjorde daktiskt så, då jag började bli irriterad att jag pratade med honom nu när han gick in på msn.. Jag vet dåligt att prata över msn, men han vill ha det så. Jag ville att vi skulle sköta allt via samtal över telefon innan, men han tyckte vi skulle sköta det över msn och därför gjorde jag det.

Vi har kommit överrens iaf... :eek: Han ska träffa honom minst 1 gång i månaden, vi ska betala hälften var av respengarna (med överrenskommelsen att han då ska träffa sonen minst 1 gång/månad), han ska RINGA ibland för att uppehålla kontakten med sonen.

Det var kanske fult att ställa kravet när det gällde bensinpengarna, men vad gör man.

Nu hoppas jag att det blir lite bättre iaf, kan vi lösa det själva är det ju det bästa. Annars får jag väl gå vidare.

Det var inte fult att ställa krav! Han måste också ta lite ansvar och du ska inte bara servera honom.

Din skyldighet är att erbjuda pappan att träffa sitt barn och förstås inte bara föreslå olämpliga platser och tider. Det funkar bäst om man försöker vara lite smidigt från båda hållen.

Det var inte fult att ställa krav! Han måste också ta lite ansvar och du ska inte bara servera honom.

Din skyldighet är att erbjuda pappan att träffa sitt barn och förstås inte bara föreslå olämpliga platser och tider. Det funkar bäst om man försöker vara lite smidigt från båda hållen.

Det känns dumt att ställa krav, jag vill ju inte förstöra umgänget. Det viktigaste är ju att sonen får träffa sin pappa.

Jag bestämmer aldrig tiderna, det är alltid han som gör det. Jag säger ja varje gång om det inte något jag inte kan omboka, men oftast går ju det. Det viktigaste är ju sonen.

Men jag påpekade också att samma sak som innan gäller. Ska han ta hem honom till sig måste han ha träffat honom två veckor innan annars sker det hos mig. Det verkar som vi är överrens iaf. Tyvärr kommer nog alltid umgänget ske oregelbundet. Men han vet vad som gäller och jag har gjort det jag kan iaf. Förhoppningsvis så träffar han honom oftare om jag betalar hälften av resan.

Jag har ju hotat med familjerätten innan och då har det hjälpt någon månad sedan har det varit likadant.
Om du redan har "hotat" med familjerätten och det fortfarande inte fungerar, då måste du nästan visa att du är beredd att löpa linan ut och verkligen kontakta familjerätten. Annars kommer han valsa runt med dig så länge du inte sätter ner foten och säjer stopp!

Säger som ameo, du måste sätta ner foten annars kommer han att fortsätta köra med dig. Du ska inte behöva serva honom utan han måste ta lite egna initiativ. Förstår att du inte vill att sonen ska förlora kontakten med sin pappa men ibland blir det så. Sonens pappa är en vuxen människa som själv måste få ta ansvar. Ibland växer människor när de inte längre blir servade saker, ibland gör de inte det utan bara gnäller för att andra inte gör som de vill, men då är det de som är omogna och måste lära sig!

Uppdatering....

TRor ni det gick smärtfritt nepp....

Han skulle ha stoffe hos sig på lördag, men vi var överrens att den skulle träffas minst 14 dagar innan. Idag hörde jag av mig för att undra hur han tänkt. Han tänkte hämta honom ändå... :devil: Men jag satte stopp. Får se han skulle kanske träffa honom imorgon då istället.

Sedan skrev han det att han skulle om han haft pengar ansökt om ensamvårdnad... Jag frågande honom om han trodde han skulle få det med tanke på att han bor hos mig och han inte träffat honom regelbundet. Han skrev att det var pengarna som räknades... :cool:

Jag är rätt arg just nu....
X är jag och Y är pappan

Vår mogna konversation.....
X säger:
hej, hur har du tänkt göra i helgen med stoffe?
Y säger:
mm tänkte precis messa dig om det
X säger:
ok?
Y säger:
tänkte hämta han vid 12 ungefär, om det går bra? sen lämna han vid 20.00
X säger:
men har du inte glömt bort något?
Y säger:
hm?
X säger:
jag sa villkoret till om du skulle ta hem honom eller inte
X säger:
du sa att det skulle fixas
Y säger:
?
X säger:
att du skulle traffa honom minst två veckor tidigare eller tätare inpå
X säger:
de reglerna har vi dessutom haft länge
Y säger:
jo, men nu tänkte jag som så att eftersom jag ska ha han till helgen så var det inte lönt att åka ner där igen...
X säger:
men jag sa klart och tydligt ifrån när du var här sist att skulle du ha honom på lördag så skulle du räffa honom minst 14 dagar tidigare
X säger:
och du sa att det fixar du
X säger:
det är ju för stoffes skull
Y säger:
när var jag där sist då?
X säger:
13
X Starfield säger:
13 mars
Y säger:
ja det är några dagar som det skiljer på... det e dyrt att åka ner där så slumpvis med!
X säger:
det är mer än några dagar
X säger:
och jag betalar hälften numera
Y säger:
ja.. men sen e det en tidsfråga också... med både jobb och skola så får maninte ycket tid över
X säger:
tror du vi har så mycket tid?
X säger:
man tar sig tid för det är ens barn!
Y säger:
nej men det e ju jag som får åka ner där hela tiden!
X säger:
du har ju tid att träna en jäva massa
X säger:
jävla
X säger:
ta den tiden till stoffe annars

Y säger:
mm på kvällarna
Y säger:
och det tar en timme åt gången...
X säger:
mmm
Y säger:
det tar en timme att ara åka er till tomelilla
X säger:
men det finns massor som har mer att göra än vad du har och ändå har tid
X säger:
ja det gör, men som sagt ibland får man prioritera
X säger:
mina barn är min första prioritet
Y säger:
men varför prioriterar inte ni att köra upp här någon gång då och då?
X säger:
för att jag inte har körkort
X säger:
det är inte ronnys sak att skjutsa din som till dig
Y säger:
men ta körkort då!
X säger:
och att v har en liten till och ingen som bor i kristianstad medans vi är där
X säger:
vilket innebär att vi ska sitta i bilen och medan vi är där, vilket inte går med ett barn
Y säger:
ni kan köra upp till din mor...
X säger:
men det är ju ännu längre än vad det är för dig till oss.....
X säger:
ska du betala hälften då enda till mamma?
Y säger:
ja men ska du aldrig hälsa på dem något då?
Ysäger:
inte min sak
X säger:
jodå om vi ska betala dig hit, så får du väl betala hälften av vår resa då? om vi bara åker för att lämna stoffe....
Y säger:
jag menar att ni kan passa på när ni ska upp där någon gång också
X säger:
det kan vi självklart göra, men vi har inte varit hos mamma på väldigt länge och då vi varit där så var det för att min häst skulle med djurambulansen hem, så vi körde direkt
X säger:
men ska vi lämna stoffe hos dig får du ju betala hälften av resan från mamma och tillbaka, precis som vi betalar dig, då vi får köra hem till mamma igen
Y säger:
varför det? det e väl inte mitt problem om du ska till din mamma? jag har ju ingen jag kan hälsa på där nere, som gör det värt besväret att stanna kvar där... hade jag haft det hade ni inte behövt pröjsa nåt
X säger:
men om vi kör extra för att hämta stofe ska vi ju ha betalt precis som du får utav oss nu
Y säger:
varför ska ni köra extra? kristianstad ligger i pricip på vägen hem från lönsboda
X säger:
men vi kör ju inte hem samma dag, vilket gör att vi får köra 10 mil extra
X säger:
vi väntar ju inte kristianstad, vilket gör att det blir extra mil
X säger:
vi har inget i kristianstad
Y säger:
ne... men ni kan ju tex passa på att handla medan ni e här... så slipper ni de sviniga priserna i tomelilla... men skit samma nu! jag vet at jag skulle hälsat på han tidigare, och skulle gjort det i helgen, men jag har fått jobba hela helgen, så jag har inte haft tid till det. och jag har inte råd att tacka nej till fler timmar!
Y säger:
jag måste tänka på mi egna överlevnad först o fräsmt
X säger:
du får tänka på ditt så mycket du vill, men min prioritet är stoffes väl och ve därför har vi regler för umgänget och de ska följas.
X säger:
att du haft mycket är tyvärr inte MITT problem, och dessutom hade du kunnat höra av dig
Y säger:
mm sant
X säger:
men det har du inte haft intresse för
X säger:
jag har sagt att jag håller inte på och tjaffsar med dig mer
X säger:
det har vi gjort så jävla många gånger om ungänget sedan stoffe föddes
X säger:
det är ditt ansvar, inte mitt
X säger:
frågan är om det inte är bättre vi tar kontakt med familjerätten så får vi göra ett umgängesschema istället
Y säger:
mm men det e så nr man bor ett gäng mil ifrån varnadra, och den ena parten inte hr någon slags sätt att kunna ta sig till den andre!
Y säger:
hahaha jo visst.. och du trodde det skulle funka?
X säger:
vad skulle funka?
Y säger:
umgängesschema...
Y säger:
haha
X säger:
om du inte vill ta det med familjerätten, så får du ju hålla dig till mina regler då
X säger:
de är ju iaf opartiska och kan medla lite
Y säger:
jag kan inte ta det med dem, för jag har helt enkelt inte tid!
Y säger:
tss
X säger:
man tar sig tid!
Y:
inte när man har ett jobb och skola samtidigt!!
Y säger:
det gå helt enkelt inte
X säger:
det finns fler än dig som har det så och klarar det
Y säger:
mm kul för dem då
Y säger:
jag vil gärna ha ett liv ocks¨
X säger:
tro mig jag är i lika stor rätt som dig at klaga i så fall
X säger:
jag tar hand om vårt barn varenda dag och ger honom det han behöver både fysiskt och psykiskt!
Y säger:
mm men det var du som ville ha barn... du ville det såååå jävla mycket! då har du ingen rätt att klaga heller!
X säger:
det är jag som tröstar honom och är uppe på nätterna med honom när han är sjuk
Y säger:
mm och hade jag haft resurserna till det hade jag med gjort det!
X säger:
HAHA när är du riktigt löjlig
X säger:
tror du jag har en massa resurser
Y säger:
nee tydligen inte...
X säger:
näe precis
X säger:
tror du vi är rika?
Y säger:
jag säger hade jag haft de pengarna som krävs hade jag ansökt om vårnaden för längesen!
X säger:
med tanke på allt intresse du haft under tiden, så tror inte jag du hade fått gemensam vårdnad faktiskt
X säger:
dessutom hur skulle det fungera i praktiken
Y säger:
vad?
X säger:
vadå vad?
Y säger:
vadå hur?
X säger:
ja hur skulle det fungera i praktiken, kan vi inte samarbeta nu så kan vi det inte sen heller
X säger:
och det är ett av de viktigaste kriterierna för att få gemensam vårdnad
Y säger:
nej nej, du missförstår mig! ensam vårdnad...
X säger:
jaja jag lovar jag hade stridit mot dig
X säger:
och chansen att du vinner det är minemal
X säger:
med tanke på att han bott hos mig hela tiden
Y säger:
mm det ror jag, men det finns en sak som räknas i såna sammanhang, och det e stisch! cash! pengar!
X säger:
nej det gör det inte
Y säger:
haha jaså?
X säger:
mmm
X säger:
jag har dessutom pengar bakom mig om det är så....
Y säger:
mm ja jag säger inte att jag har det nu... men om jag hade...
X säger:
tror du verkligen pengar är allt? Du tror inte stoffe vill stanna hos min mamma som tagit hand om honom sedan han föddes och vara tillsamans med sin bror?
X säger:
du tror att en person som han träffat då och då ibland är viktigare?
X säger:
Sonens välmående är väl viktigare än så?
Y säger:
som du verkar tro nu: han e ju för liten för att känna igen folk... då kan jag ju lära han vem som e hans egentliga far.
X säger:
men tror du inte att vi betyder något här hemma?
Y säger:
jo visst... men han e nog rätt lätt att manipulera
X säger:
vill han flytta till dig när han är älre så får han naturligtvis göra det, men det ska vara för att han vill
Y säger:
mm sant
X säger:
vaddå anipulera?
X säger:
manipulera
Y säger:
inget
X säger:
tror du vi pratar skit om dig inför stoffe eller vad?
Ysäger:
har jag sagt det?
X säger:
nej men vad fasiken menar du då?
Y säger:
tror inte ens han vet vad skit betyder
X säger:
varför skulle jag manipulera med stoffe?
Y säger:
suck...inte du...
X säger:
vem då?
Y säger:
inget.. et var inget
Y säger:
ska ner till tvätten nu
X säger:
jag behöver ta barnen nu, men ska du ha honom på lördag hos dig så ska du träffa honom innan lördag annars får du göra det här
Y säger:
ja det e ju ekonomiskt hållbart med...
X säger:
och det är slutdiskuterat angående detta, jag sa det sist och du gick med på det, så det är inte mitt fel
X säger:
jag betalar hälften, mer kan jag inte göra
Y säger:
nej men det drabbar ju inte bara mig..
X säger:
möjligtvis kan vi låna dig pengarna tills du får pengar nästa gång trots att vi har dåligt med pengar denna månaden
X säger:
men stoffe är viktigast för mig
Y säger:
haha jag behöver inte låna några pengar
X säger:
men då är ju int pengarna bekymret
Y säger:
jag bemärker bara onödigheten med att slänga ut pengar fråna båda parters håll, när ingen av dem har det i överflöd! när vi dessutom ska träffas igen om ett par dagar!!
X säger:
men stoffes välmående då?
X säger:
du har inte träffat honom alls mycket på sistone
Y säger:
ja jag tror hn klarar sig ett par dagar till!
X säger:
vi har regler av en anledning och så här är det nu
Y säger:
mm visst
X säger:
visste du inte om att du skulle träffa honom minst 14 dagar innan?
X säger:
sa vi inte det tydligt förra gången?
Y säger:
jo men som sagt: det e ett onödigt slöseri!!
X säger:
men du gick med på det, vilket gör att tyvärr det är ditt problem
Y säger:
mm anars hade jag ju inte fått träfa han!
X säger:
näe jag brukar ju hindra er
X säger:
jag brukar säga att du inte får komma
Y säger:
mm i detta fall verkar det ju så!
X säger:
för att jag håller mig till reglerna vi har
X säger:
jaja, var sur på mig, skyll på mig om du vill. Men denna gången är det faktiskt ditt ansvar
X säger:
men nu orkar jag inte tjaffsa mer
Y säger:
haha jag e inte sur
X säger:
jag tar barnen nu, vill du komma i veckan så går det bra
Y säger:
oki... ska se när jag har tid
X säger:
vi ska kanske bort till HBG en dag till djursjukhuset där, men annars ska vi vara hemma
Y säger:
mhm.. när?
X säger:
det vet jag itne förrän veterinären ringt
Y säger:
kej
X säger:
hon skulle ringa nu på eftermiddagen
Y säger:
mhm
X säger:
förhoppningsvis gör hon det snart
X säger:
men jag kan smsa sig om det blir denna veckan eller inte
Y:
mm... ja då får e bli imon
X säger:
mmm, jag ska kolla, mamma pratade om att hon skulle köra ner i så fall och antingen passa barnen eller köra om det blev då, så i så fall går det nog oavsett
X säger:
du kan med andra ord bara imorgon
Y säger:
japp
X säger:
jag ska göra allt jag kan för att lösa det iaf
Y säger:
schysst!
X säger:
men sen vill jag faktiskt se skärpning, kommer vi överrens om något så får det hållas utan sura miner
Y säger:
ja... men sen kan det hjälpa en del om du påminner mig... som du vet har jag ett dåligt mine också
X säger:
men då får du sätta in alarm
X säger:
umgänget är ditt ansvar inte mitt, tyvärr. Jag har mitt här och det är rätt mycket det med vet du
Y säger:
mm
X säger:
och jag kommer ihåg när du ska träffa honom då jag sätter in alarm på min telefon, du kan ju göra likadant
X säger:
men nu måste jag gå
Y säger:
mm
X säger:
men jag hör av mig senare idag
Y säger:
gör det
Y säger:
så hörs vi imon
X säger:
mmm

Ursäkta långt och jobbigt. Förstår om inte alla läser den. Jag skrev helt enkelt ut hela konversationen för att inte bara låta min sida av saken komma fram. Han tycker en sak och jag en annan.

Jag vill dessutom få reda på lite vad jag gör för fel. Jag är inte felfri långt ifrån, och idag var jag dessutom inte glad från början då jag väntar på att veterinären ska ringa angånde provsvaren.

Jag förstår inte varför DU inte går till familjerätten och får det ordnat med umgänget. Att du orkar hålla på så här.... lägg din energi på något annat.

Jag kan inte se att du gör några egentliga fel. Ur hans perspektiv ställer du krav och håller på dem och det är förstås fel för den som inte vill förstå varför reglerna är som de är och som vill sätta sitt eget perspektiv före barnperspektivet. Det enda du skulle kunna göra för att bjuda till lite är att ordna så att sonen blir körd till pappa någon gång, men om pappan är en sådan som vill ha allt serverat så är det kanske fel för då kommer han fortsätta att ställa fler och fler krav.

Jag har tänkt på det innan, så det är bra att du säger det. Jag pratade med sambon, och det är grönt för honom. Han kunde tänka sig köra och lämna eller hämta pojken. Förhoppningsvis gör det att han träffar sonen mer om inte så har jag gjort vad jag kunnat iaf när det gäller min del av umgänget.

Han vill ha allt serverat, men jag har tröttnat. Jag gör min hälft nu och inte mer, herregud han ville att jag skulle smsa honom och påminna honom om att han ska träffa sonen. Då har det gått för långt, sånt får i så fall hans flickvän göra. Han får väl skriva upp det om det är svårt att komma ihåg.

Men det är slut att fjanta med honom, han snack idag var droppen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 943
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 440
Övr. Barn Hur funkar det? Olika från kommun till kommun? Jag och exet har delad vårdnad, byter på måndagar och kör alltså varannan vecka. Nu...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 124
Senast: Sar
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 375
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar