Sv: Vad göra?
Jag tycker det ser ut såhär:
Du går emot honom = han lägger örona lite bak och vänder sig bort, säger "nej, kom inte närmre nu, du gick in i min personliga sfär och där är du inte välkommen ännu"
Du stannar till och går sedan emot honom igen = det blir för mycket och han går bort från dig
Du fortsätter att följa = han vänder sig emot dig med örona bak och säger "jag SA att du inte fick komma nära! sluta smyga på mig!"
Min tolkning, bäst hade varit att få med dig och din kroppshållning på filmen.
Han kanske är lite osäker på vad du vill, han kanske tycker att du går för fort fram. Hästar går inte bara rakt fram till varann eller dit de ska.
Kanske skulle han hellre vilja att när du kommit fram till honom i hagen så kliar du honom lite, visiterar, tar av täcket, och går sedan ifrån honom för att kolla vattnet osv. Sedan är han kanske redo att få på grimma/grimskaft, men kanske skulle han vilja att ni så gick runt lite i hagen innan ni skyndar till stallet. Väl i stallet kanske han tycker att saker och ting också går för fort, kanske behöver du SE honom mer, gulla och pyssla.
Om jag var du skulle jag bara gå fram så långt att han börjar visa obehag, sedan skulle jag stanna, vända mig om, pyssla med annat. Kanske måste man sätta sig och läsa en bok en stund, tills han kommer till dig.
Mina tankar, du kunde ju testa och se hur han reagerar? Jag känner ju inte er, och det kan finnas massor med orsaker till att han gör som han gör såklart.
Lycka till!