Vad göra?

B

Balance

Har efter mkt om och men hittat en häst som jag vill ha. Nu visar exportröntgen lösa benbitar i ena bakkotan. Två fragment. Han är inte halt och har aldrig varit det. Benbitarna sittet "bra till". Allt annat är u.a. Han är lågt försäkrad då hon som äger honom även är uppfödare. Så... om jag vill försäkra upp honom så kommer jag alltså få en reservation för den leden som jag förstår det.
Hur ska jag göra med priset, kanske är läge att pruta lite till? Ägaren har redan gått med på att gå ner de 10-15000 som en ev operation skulle kosta.

Hästen är 8 år, startad msv dressyr. Jag har prutat ner den till 120 000 kr.

Hilfe bitte! Jag vill verkligen ha honom...

Sv: Vad göra?

man ska ju inte köpa på sig problem..
men om hästen utan problem i dagens läge går msv...
och haft samma ägare sen han va föl...då känns det kanske ändå som hästen borde hålla ändå..och många hästar har lösa benbitar utan att man vet om det o det går ju att operera. Hade det gällt ett avelsto...så hade man ju backat...men...jag tror du får följa ditt hjärta...

hade en kompis som hade lösa benbitar i kotan, gjorde operation...hästen tävlas för fullt sedan flera år tillbaka.

ps, jag hade nog inte försäkrat upp hästen, hellre lågt försäkrad utan reservation.

Senast ändrad av en moderator:

frågan är om jag ska försöka pruta ner honom lite till. Tänk om jag skulle behöva sälja i framtiden, frågan är vad man skulle få ut då...

Vad säger försäkringsbolaget? Har du livförsäkring på hästen om du övertar nuvarande försäkring, försäkrar upp med reservation för benbitarna men det blir komplikationer vid en operation och hästen dör?

Är hästen bevisat igång utan problem hade jag nog vågat, men jag hade först tagit ett långt snack med försäkringsbolaget. OCH fått deras ställningstagande skriftligt.

hästen är A1 försäkrad i 15 000 o A2 i 10 000... blir det problem med benbitarna så går alltså operationen på försäkringen, men om det blir komplikationer så är det ju inga pengar att få ut... jag vill så klart höja försäkringen men då blir det ju reservation för benbitarna på den höjda delen som jag fattat det...

hästen är fullt igång och har aldrig haft några besvär, så mig stör det inte så mkt, det är mer om jag någon gång skulle tvingas sälja honom... finns det nån mer än jag som kan tänka sig att köpa en häst under de förhållandena?

Det är lite det jag tänker, att man kanske skulle försöka få honom lite billigare... frågan är vad som är rimligt...

Hej!

Angående försäkringen tror jag du kan höja A1 med 10.000 kr per år utan att uppvisa vetrinärintyg. Det kan ju vara en fördel om det skulle hända något.

Jag tror inte du behöver oroa dig för benbitarna eller för försäljning i framtiden medn du borde vara oroad över försäkringen. Att förlora så mycket pengar om det händer något är ingen höjdare...

Liknande trådar

Hästhantering Jag kikar efter häst/ponny, i en relativt moderat prisklass. Dvs om man inte köper en riktigt ung (oinriden) eller en som börjar närma...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
31 772
Senast: Unafraid
·
G
Ekonomi & Juridik Hej, tänkte höra om någon som har varit i en liknande situation har några erfarenheter att dela med sig av. Köpte i slutet av...
Svar
9
· Visningar
2 073
Senast: Miaa
·
Hästvård Vi har en 7-åring hemma som har funnits hos oss i fyra år. När han kom som treåring var han inte mycket hanterad och gick inte att fånga...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 497
Senast: Jate Volim
·
Hästvård Har skrivit nån tråd innan om min häst som opererats för en griffelbensfraktur som gett han inflammation på senorna då den lösa benbiten...
2
Svar
21
· Visningar
3 088
Senast: acrazyone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar