Vad göra!?!

Brolinskan

Trådstartare
En nära vän R ringde mig nyss helt förtvivlad.
Hennes sambos bror har skaffat sig en pitbull-valp för någon vecka sedan och misssköter honom något enormt.
Nu är han nio veckor och R har tagit hand om den en vecka. Enligt R så har valpen både fått stryk när den kissat inne, bara fått mat två ggr om dagen, och vatten "då och då", den har dessutom fått vara ensam hela dagarna utan att få komma ut. :(

R säger att valpen är helt uppskruvad. Vräker i sig all mat den får, lämnar inte henens sida för fem skeunder och allmänt väldigt osäker. Strykrädd redan som nio veckor :cry:

Nu har R:s sambo deklarerat att de inte kan ha två hundar och hon var idag tvungen att lämna tillbaka valpen till brodern och hon är helt knäckt. Bara synen av den lilla valpen som sprang och gömde sig när brodern kom för att hämta den och hur den skakade och gnydde :cry:

Vad ska man göra?
Polisanmäla.
Men vad ska jag säga? Jag har inte sett det här med egna ögon och R kommer aldrig varesig anmäla eller stå emot sin sambos bror.

Ingen som vet någon som kan tänka sig en liten pittbull hane? :(

Ella :(

Sv: Vad göra!?!

hHmm...krånglig sits och min erfarenhet av att anmäla är att det tyvärr inte händer så mycket...
Men du kan ju ta kontakt med kommunen och fråga vad du ska göra alt. ta kontakt med pjäsens hundhem för omplacering såvida ägaren är med på att omplacera hunden.
Jag hatar verkligen såna här människor :mad: .

Pjäsens hundhem?

Jag hatar dem också.
Just nu sitter jag och tänker på vad jag vet om honom som gör att jag skulle kunna anmäla honom för ngt annat, som kanske ger allvarligare följder.

Jag tror de kanske har tänkt ta bort valpen. Kanske är det bästa, hellre det än bo kvar hos honom.
Men det känns så fel att en nioveckor gammal valp som det inte är fel på, ska behöva avlivas för att ägaren är dum i huvudet :(

Skulle jag inte bort i 2½ mån skulle jag ta honom själv.

för det första nio vekor och han har redan haft hunden ett par veckor.. man får väl inte hämta hunden innan den är 8 veckor eller har jag fel??

anmäl så kan ju hunden inte ha det.. försök att få se det med egna ögaon först kanske, försöka vidiofilma,
stackars stackars hund... fy f** vad jag hatar elaka människor... :devil: :devil: :devil: :devil:

Förmodligen väldigt oseriösa uppfödare som släpper iväg en valp så liten och dessutom till honom :mad:

Jag har ingen kontakt med den här killen. Så att för mig se det med egna ögon blir inte lätt. Dessutom ska jag iväg ikväll och blir borta flera dagar och sen är det bara en vecka innan jag sticke riväg i 2½ månad, så jag vill göra något NU.

Fy fan för sådana människor.

Jag tycker R ska ta tillbaka den och sen försöka placera den eller avliva. Så inte den där killen hittar hunden igen.
Anmäler han henne får hon blåneka.

risken är väl stor att idioten bara skaffar sig en ny valp?

Ring till kommunen och be dem åka dit och kolla! I min kommun agerar de snabbt med sådant.

Du ska ringa Miljö och Hälsoskyddet i din kommun...och du behöver inte förklara så speciellt mycket, och du kan vara annonym..Så sätt igång och ring.

tyvärr finns det inte mycket man kan göra åt sånt här. det enda är väl att ringa kommunen och hoppas att de agerar. man kan ju också försöka påverka personen som äger valpen att ändra sig, men det är inte alltid så lätt.

Hej alla!
Det här är en riktig soppa, dels rent pesonligt för R som känner isg helt förstörd över detta och som inte känner att hon når fram till brodern som totalt skite ri hur hunden mår. Jag hamnar ju på sidan av och det är inte helt lätt att få någon ordning på vad som egentligen gäller.

Jag vet dock att killen vill ha pengar för att släppa ifrån sig valpen. Men hur mycket har jag ingen aning om.

Alla ni som skulel vara intresserade av valpen, skicka ett PM så får ni telefonnummer till mig/alternativt R.
Valpen finns i Uppsala.

Ella

Jag tror inte han skaffar sig en ny valp.
Jag tror det största skälet till varför han inte sköter hunden är att han är trött på den :(
Han bryr sig inte.

Nu har jag hört mig för och någon från miljö- och hälsoskyddsavdelningen åker ut om man ringer och de tycker att det verkar befogat. Det är alltså inte helt verkningslöst att ringa.

Valpen har fått ett nytt hem och anmälan är gjord!
Även om det kanske är "verkningslöst" med en anmälan nu när hunden inte är kvar så hoppas jag att bara faktumet att de kollar upp honom gör att han aldrig kommer på tanken att skaffa hund igen!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 816
Senast: fixi
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 942
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Jag hade en ganska jobbig upplevelse med en av mina vänner igår kväll, som jag känner att jag skulle behöva bolla lite med er. Vännen...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 203
Relationer Jag var tillsammans med min dåvarande sambo i 5 år tills jag ville göra ett uppbrott pga. svalnade känslor. Han blev förkrossad och jag...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 220
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar