Vad göra??? ;(

M

Moej

Jag har haft mina kaniner, Salt och Peppar, i fyra år. Salt är 10 år nu, Peppar var 10 år, igår... Så de är / var alltså väldigt gamla.

Salt lever, Peppar är död. Han "avlivades" igår kväll, mammas sambo gasade ihjäl honom :cry: Jag ville vänta till idag och låta en veterinär göra det men mamma sa att jag vore egoistisk då och att det bästa för honom vore att få dö redan på kvällen, för att han led så. Han var helt apatisk och låg i ett hörn med nosen intryckt i gallret och ögonen uppspärrade, inte alls likt honom, han var ända tills i förrgår en riktig liten vilde. Men jag funderar om jag gjorde rätt, borde jag ha väntat till idag????

Och Salt, vad gör jag med henne? Hon kommer väl dö av sorg eller nåt? De har bott tilsammans hela sitt liv, alltså i tio år. Inatt sov jag och en kompis i stallet tillsammans med henne, idag måste vi ta hem henne (får inte ha kvar henne där, en tjej på stallet tyckte det var hemskt att se peppar).. :cry:

Jag har också funderat om det kunde ha varit mitt fel att Peppar dog.
Han hoppade ur famnen på mig för två veckor sen, och landade på rygg. Han var som vanligt efter det och så, och verkade inte ha ont, så jag tänkte att det inte kunde vara så farligt. Men, tjejen i stallet (vuxen) säger att det måste berott på att jag "tappade" honom... Jag vet inte om det är så, men jag tycker hon var okänslig som sa så i alla fall, jag är 13 och hon kring 26.

Men vad ska jag göra med salt nu???
Och stämmer det verkligen att kaninen somnar innan den dör när den gasas ihjäl, att den inte lider?

Sv: Vad göra??? ;(

Exakt hur gör man när man gasar ihjäl ett djur? Förstår inte alls!

Ville egentligen inte veta, men var tvungen fråga ändå
Man stoppar den i en liten låda, till exempel kartong, leder en slang från en gammal bil (den får inte ha katalysator) in i lådan, och då gasas den ihjäl. Tkr det låter så hemskt.

Om kaninen ramlade för 2 veckor sedan så skulle den antagligen avlidit inom något dygn om den skadat sig så illa. När jag var liten så tog syrran upp en utav våra halvvuxna kaniner, den råkade hoppa ur hennes famn och pladask i golvet. Den kaninen levde knappt 1 dygn, så antagligen hade den inre blödningar. Skulle tro din kanin hade ålderskrämpor. 10 år ÄR gammalt för en kanin. Äldre djur kan ju vara pigga ena dagen och sedan helt halvdöa andra dagen. Det hör åldern till. Ang gasningen, det tycker då jag var ganska magstarkt...Men ingen mening att egentligen grubbla vidare, gjort är ju gjort. Men nästa kanin kanske inte behöver få samma avlivningsmetod.

När jag varit med om att gasa ihjäl djur, har det varit i en plastpapperskorg där man har en slang från en gastub och täcker sedan med en till korg ovanför så det blir 'täppt', kaninen dör fort och jag tror inte på att det skulle vara mer 'skönt' med en spruta, det går vad jag har för mig, inte mkt fortare. Så jag tycker du gjorde rätt, min kanin blev oxå över ett dygn helt knas, gammal som gatan men vilken chock jag fick när hon skulle skutta ur buren och tappat ALLT som heter balanssinne och ramlar på rygg, kommer inte runt. Huvudet på sne och helt borta, det gjorde ont men hon fick en spruta bums. Hur du ska göra med den andra kaninen, det bästa vore ju om hon kunde få en jämnårig kompis som sällskap då hon är så van vid det, men att sätta ihop en tioåring och en ett är inte att rekomendera, då kan du i värsta fall få hålla på sådär i en rund cirkel och skaffa reserver, inte så kul.

Hoppas ni kommer på en lösning och synd med din kanin, vet hur det känns.

Tack för ditt svar :) :bow: :) Känns lite bättre nu. Mamma har jobbat på CK labb i LKAB i tio år så hon har gått många gasutbildningar men jag vågade ändå inte lita på henne.

Vet inte om jag fattade det rätt, du tycker att jag ska stoppa ihop henne med en jämnårig?

Ingen som kan tycka till om det är bra eller dåligt att sätta ihop henne med någon?

Jag har kaninungar som jag letar hem åt, så du vet, de blir lev. klara 1 juni. Om det skulle vara ett alternativ till sällskap eller så. Äldre kaniner (så pass gamla som din alltså) kan nog vara svåra att få tag på, du kan höra med Nidorina här på forumet för jag har sett att hon annonserade dvärgvädurar, både vuxna och ungar, för ett tag sedan. Hon bor mot Pajala-hållet (jag har hennes nummer så PM:a om du vill ha det).

Mina gamla kaniner dog i höstas, först fick vi avliva 2½-åringen pga. skada/sjukdom och sedan dog 7½-åringen bara en månad senare. Det var jättetungt att ta beslutet om avlivning, jag grät som en fontän när jag räckte över kaninen till min pappa - jag visste ju att det var sista gången jag skulle se henne. :(

Jag personligen skulle inte introducera en ny, ung kanin för en 10 åring. Inte för att det inte skulle gå bra, för det gör det säkerligen. Tycker du inte din 10 åring som ärligt talat inte har speciellt länge kvar att leva ska få lite lugn och ro istället på sin ålderdom ?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 918
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 905
Senast: Nixehen
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka