Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Vad göra när hyresgäst vägrar betala uppsägningstid??
Jag har skrivit kontrakt med mina hyresgäster som nu ska flytta. Där står det bla att det är 1månads uppsägningstid och gäller kalendervis, alltså säger de upp den 13 Januari (som de gjorde) så får man betala för februari också.
Sv: Vad göra när hyresgäst vägrar betala uppsägningstid??
Glöm inte att redan på fakturan ange att du skickar vidare till KFM om inte räkningen betalas på förfallodatum och att detta kan innebära risk för betalningsanmärkning och merkostnad. Det brukar faktiskt hjälpa.
Skicka en faktura där det står, som andra har skrivit, att kravet skickas till KFM om den inte betalas + att du även skriver att du tar ut dröjsmålsränta med en viss procent om de ej betalat senast på förfallodagen.
från KFMs hemsida;
"Vad innebär ränta enligt 6 § räntelagen?
Detta är den dröjsmålsränta som du har rätt att begära utan att behöva ange skälen för ränteyrkandet. Dröjsmålsränta är en extra ränta som börjar löpa på en skuld om betalning inte sker i tid. Ränta utgår med referensränta med tillägg av åtta procentenheter."
Är procensatsen högre ska den vara avtalad mellan parterna.
Har du en helt "vit" verksamhet gör du ju precis som de andra rekommenderat. Har du däremot inte allt i ordning så kan det ju vara svårt eftersom du då riskerar att dom bestrider fakturan och att du då råkar ut för mer insyn från myndigheterna än vad du egentligen vill. Då gör du nog klokt i att inte göra något alls faktiskt. Ett kontrakt till en svart affär är ju inte mycket värt.
Juridik & Ekonomi
Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Juridik & Ekonomi
Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
Juridik & Ekonomi
Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
Hästnyheter På grund av personalbrist finns det inte längre jourveterinärer i fyra kommuner på Höglandet under kvällar, nätter och helger.
Något som...
Trädgård & Växter Va?! Hur är det ens möjligt? Jag har börjat med tomater igen efter flera år och de växer ju inte alls... Börjar känna mig väldigt otålig.
Hundavel & Ras Ett vanligt argument för pudelkorsningarna är att de skulle vara allergivänliga, eftersom de inte fäller. Jaha, och varför inte köpa en...