vad göra med unghästar?

hannahkarlsson

Trådstartare
Vad tycker NI man ska göra med unghästar? Får hem mina första föl nu i november, då är dom 7 månader gamla. Har tidigare jobbat med föl på 3 olika ställen, och på alla 3 hade dom olika syn på vad man ska göra med föl. Dom kommer nu få gå på lösdrift med ett par andra föl i samma ålder.
Vad gör ni, eller vd hade ni gjort med dom?
Jag vill höra alla åsikter, om allt från dagliga visiteringar, till borstning till promenader och tom lättare övningar.
shot!
 
Sv: vad göra med unghästar?

Jag hade inte gjort så mycket alls mer än daglig översyn, kanske med borstning. Ledning i grimma vid behov, träna lite benlyft då och då osv.

Det är inte mängden träning som är viktig, utan att det som görs görs rätt från början. Att trötta ut dem i huvudet skapar bara problem. :)
 
Sv: vad göra med unghästar?

Inte mycket. De ska kunna ledas i grimma, borstas och lyfta fötter.
Föl som är sju månader behöver tid att få landa efter att ha blivit skilda från mamma och flyttat. Dagliga visiteringar är självklart men sen hade lämnat dem ifred resten av året.
 
Sv: vad göra med unghästar?

Inga övningar. Kolla så den mår bra, och lyft hovarna. Det kommer de flesta dagar i veckan inkludera hämtning i hagen, bli ledd i grimma, och stå i stallet en liten stund själv med dig.

Utöver det behöver du inte utsätta den för en massa annat. Se till att den får bra mat, och går i en flock med jämnåriga.
 
Sv: vad göra med unghästar?

Håller med övriga, man behöver inte göra så mycket :)
Finns faktiskt en studie (har tyvärr inget namn eller länk..) där man testade två grupper unghästar. Ena gruppen var ohanterade (endast hanterade vi verkning, vaccination och avmaskning) medan andra gruppen var mer tränade unghästar (vet dock ej hur tränade, men mer ledda, tömkörda??) Det visade sig sedan att vid inridningen tog det lika lång tid för båda grupperna. Så i just inridningssynpunkt spelar det ingen roll om hästen är tränad mycket innan eller inte.

Jag tycker att det är viktigt att den unga hästen har jämngamla :)
 
Sv: vad göra med unghästar?

Kan inte annat än att hålla med, gör inget med mina mer än kollar så de är ok och mår bra.
 
Sv: vad göra med unghästar?

Gör inget med unghästar. Anser att de lär sig allt tids nog. Stå still vid verkning och kunna gå i grimskaft. Det är allt fram tills de är 2,5 år.
 
Sv: vad göra med unghästar?

Är saligen överens med resten av gänget här...
Har bara haft unghästar de senaste 11 åren..
De kommer till mig som 1 åringar eller där omkring.
Daglig hantering, så som att lyfta en fot.. uppföra sig mot människor i hagen, kunna stå uppbunden på gången, uppföra sig med hovslagaren, följa med lungt och stilla när man blir ledd, kunna tillbringa en natt eller några timmar i stallet... Thats it... Utslaget per dag så är de 5 minuters hanteringstid per häst.

Runt 2 ½ års ålder börjar vi inrikta träningen lite mer.. Längre stund på gången. Acceptera mer ingående grooming.. finna sig i att få allehanda saker hängda på sig.. sen sätter vi igång med den egentliga träningen runt 3 årsdagen..

Skall tillägga att jag inte har hästar som skall prestera något vid sen specifik tidpunkt. Detta innebär att jag kan individanpassa träningen efter mognad hos varje enskild individ.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Ketrawzc
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 802
Senast: Tiffany
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp