Vad göra med lättfödd arab?

J

Jennifer80

Snälla har ni några tips till mig jag är ju så ledsen:cry:.

Det är nämligen så här att jag fick min arab jätte fin, han stod då med två andra hästar och våran shettis i en hage ifrån bekanta, den var bra ner betat. Men så klart skulle våra bekanta ju ta bort en av hästarna eftersom det inte fanns intresse mer.

Självklart lät jag mina ändå står kvar där då, så att deras andra häst inte skulle stå själv. Det gick några veckor och så sade det puff var även denna häst plötsligt utan förvarning borta.
Jag gick sedan till våra bekanta och frågade om fick har kvar mina hästar tills bonden har slagit min hage och hästarna har vant sig. Men icke, det fick jag inte göra, hagen skulle bara bort nu ville de inte se nå mer hästar.

Tja trevligt mot mig :crazy:, jag som har skött om deras hästar eftersom de inte hade nå intresse mer. D var tack för det!:(

Jag rider varje dag 1 till 3 timmar, ställer in han på nätterna. Och ger inte så mycket kraftfoder, inte heller så mycket hö på natten. Men hur i hela världen ska jag nu få bort det här? jag är så ledsen! :cry::cry::cry: (Nu är det ingen ide nå mer att slå min hage eftersom de redan har ju ätit ner den så mycket).

Så här såg han ut i mai!

11570471.jpg

Och nu ser han ut så här :cry::cry:

13123405.jpg

Sv: Vad göra med lättfödd arab?

Så blir dom alltid på sommaren:)

Min ser likadan ut. Du verkar ju rida ganska mycket, men vad gör du när du rider?

För lulla runt i skogen ger inte så mycket förbränning. Klättring i backar, mkt galopp med skritt intervaller kanske skulle funka?

Jag klättrar, rider dressyr, tempovävlingar trav galopp, rider på banan ibland och vissa dagar tömkör/ longerar jag.

Börja galoppträna så får han upp kondisen samtidigt som han bränner fett.

Till det måste han ha krafftfoder för att orka och kunna bränna.

ok, d ska jag prova tack för tipset!

Va? Varför ska hästen ha kraftfoder? Det är det SISTA jag skulle ge. Gräset innehåller uppenbarligen mer än nog näring.

Kan berätta att min ena arab såg likadan ut för ett par veckor sedan... :rofl: Jag försökte med gräsreducerare, men unghästen hjälpte till att få av den, så det funkade inte riktigt. Fortsätt rid, och trösta dig med att näringen sjunker i gräset nu, och att det snart är höst.

va fin han va på första bilden. :D

jisses... stackars er!

möjligen att han behöver nått energigivande kraftfoder så han får en extra kick när ni e ute å tränar men har han tillräckligt mycket "go" i sig själv behövs verkligen inget kraftfoder.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 445
Senast: Zetly
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 257
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 896
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 354
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka