Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Stekt potatis är så gott men det är det enda jag kommer på att göra Tänkte testa något nyttStekt potatis är aldrig fel. Kanske en lunchmacka med stekt potatis och stekt ägg.
Skiva den kall och lägg på hårdbröd. Kryddor eller örter (färska/torkade) ovanpå.Kokade potatis till maten för första gången på väldigt länge. Blev ett gäng täter över och nu har jag fastnat lite i vad man kan använda de till. Min hjärna har låst in sig på pyttipanna.
Några förslag?
Åh, potatisgratäng tänkte jag aldrig ens på. Nått bra recept?Stekt potatis är gott, potatismos eller potatisgratäng (som går att snabbgöra på färdig potatis).
Eller gör en fetaoströra och låtsa att det är bakad potatis.
Har du något recept? Låter spännande.Kronans potatis kaka
Just det, självklart alltid med skalet kvar!Jag älskar kokt kall potatis så mycket att de flesta gånger jag kokar potatis är det för att kunna använda den sen.
Det kanske faller under pyttipanna men gillar att skära tjocka skivor/bitar av potatisen och vegokorv och steka ganska hårt med lök eller purjolök och sedan äta med inlagda rödbetor (eller ketchup ).
Ännu godare är grönsakspanna, dvs att steka den skivade potatisen med olika grönsaker som zucchini, broccoli, svamp, olika lökar, vitlök och/eller morot, paprika, vad man nu gillar och sen låta körsbärstomater och fetaost vara med i slutet så att de bara hinner bli varma/smälta. Gud nu blev jag hungrig....
Annars funkar det ju att slänga ner kokt potatis i vilken sallad som helst (potatis, jordgubbar och basilika om det vore sommar ) eller göra potatissallad med t.ex. kokt ägg, lök, kanske cornichons, dressing med yoghurt/gräddfil, senap, massa färska örter...
Det finns massvis med olika varianter på den här kakan så prova att googla Kronans potatiskakaHar du något recept? Låter spännande.
Jaa, gnocchi! Eller kusinen knödel: 50/50 kokt potatis och bovetemjöl. Krydda med salt och peppar samt kryddpeppar. Knåda till deg, gör pyttesmå bollar, tryck ihop bollarna med gaffel så de blir lite platta, koka tills de flyter och stek sedan i smör med salvia Guuuuu vad gott det är, om än arbetsintensivt.Om du inte har något emot ett lite mer tidskrävande projekt än att bara steka; hemgjord gnocchi!
Potatisbröd låter spännandeSka finnas brödrecept med kokt potatis om man letar runt lite. Har inget specifikt att rekommendera, men google hjälper nog till.
Gnocchi ser jag ofta goda recept på insta. Kanske ska våga mig på att testa. Är det svårt?Om du inte har något emot ett lite mer tidskrävande projekt än att bara steka; hemgjord gnocchi!