Vad göra med de obildbara?

Sv: Vad göra med de obildbara?

Jag måste hålla med trådskaparen. Det finns faktiskt människor som helt saknar känsla, talang, kunskap och balans för att rida. Dom människorna gör hästarna en tjänst genom att byta hobby.

Jag måste faktiskt hålla med Kenneth här;) Alternativt att man har någon form av skrittaruntispåret-lektion utan några som helst hopp eller tempoinslag men varför lägga ner en ridlärartid på sånt när det vimlar av folk med mer talang som vill rida...

Fast då måste du haft otur. Mina ridlärare är petnoga med att hästen måste vara rak, att man måste känna vad bakbenen gör, hålla kolla på bogarna, hästen ska bjuda jämnt på bägge tyglarna, osv. Och när min man började rida som nybörjare på en annan ridskola var rakriktning nåt av det första de fick börja lära sig.

Kanske, ändå tyckte jag att åtminstone en av ridlärarna var riktigt duktiga. Men poängen är ju att rakriktning är ett långtidsprojekt som alla hästar/ryttare inte ens kommer till. Det kan kännas och se ut som att hästen går jämnt men att den är ngt böjd i ryggen fortfarande och belastar benen olika. Formen är ju också lite av ett evighetsprojekt, det går ju liksom inte att få en FÖR bra form men det mesta man ser på ridskolor är en halvbra form där hästen fortfarande är lite låst och därmed inte undviker att slita på rygg och/eller framben. Sen finns det såklart undantag men det betyder ju ändå att hästarna till 80-90% går halvdåligt eller dåligt.

Jag måste faktiskt hålla med Kenneth här;) Alternativt att man har någon form av skrittaruntispåret-lektion utan några som helst hopp eller tempoinslag men varför lägga ner en ridlärartid på sånt när det vimlar av folk med mer talang som vill rida...

Därför att det är ridlärarens förbannade plikt att ge lika uppmärksamhet till alla elever, oavsett utbildningsnivå! :eek:

Ja som sagt, det finns mer seriösa och mindre seriösa ridskolor. Men de som är RIKTIGT seriösa skulle förmodligen behöva ta dyra lektionspriser eller gå back, om man ser till att hästarna får allt underhåll de behöver.

Går man back är man inte seriös. Så drivs inte ett seriöst företag och får heller inte drivas. Men visst är det bättre att man tar ut vad det kostar att vara bra, än att driva en dålig verksamhet. I slutändan tjänar de allra flesta på det.

Därför att det är ridlärarens förbannade plikt att ge lika uppmärksamhet till alla elever, oavsett utbildningsnivå! :eek:

Men uppmärksamhet är väl inte samma sak som att utsätta hästarna för skaderisker och att låta alla göra som de vill?

Är man inte redo för hoppning så får man väl låta bli. Är man inte redo får man se till att bli det först.

Ridlärarens utmaning är JUST att möta varje elev OAVSETT UTBILDNINGSNIVÅ på den nivån, inte att tillåta miffon som skadar hästarna för att de inte är redo. En seriös ridlärare kan säga åt eleverna att de passar bättre i en annan grupp om det börjar barka åt skogen.

Det är oansvarigt att låta verksamheten utsätta både kunder och hästar för onödiga skaderisker - då är det betydligt bättre att säga ifrån tidigt.

Men uppmärksamhet är väl inte samma sak som att utsätta hästarna för skaderisker och att låta alla göra som de vill?

Är man inte redo för hoppning så får man väl låta bli. Är man inte redo får man se till att bli det först.

Ridlärarens utmaning är JUST att möta varje elev OAVSETT UTBILDNINGSNIVÅ på den nivån, inte att tillåta miffon som skadar hästarna för att de inte är redo. En seriös ridlärare kan säga åt eleverna att de passar bättre i en annan grupp om det börjar barka åt skogen.

Det är oansvarigt att låta verksamheten utsätta både kunder och hästar för onödiga skaderisker - då är det betydligt bättre att säga ifrån tidigt.

Om du hade läst mina tidigare inlägg hade du förstått vad jag pratat om;)

Självklart, är man inte redo för hoppning hoppar man inte. Men som flera har påstått, att eleven måste sluta rida bara för att den inte är redo för hoppning är ju helt befängt!

Nu hoppas jag verkligen att jag missuppfattat, är de som inte är bäst på att rida miffon??
Självklart diskuterar man, med eleven, sig fram till en lösning som passar alla. Men tvinga eleven att sluta rida??! Det om något tycker jag är oansvarigt!

Om du hade läst mina tidigare inlägg hade du förstått vad jag pratat om;)

Självklart, är man inte redo för hoppning hoppar man inte. Men som flera har påstått, att eleven måste sluta rida bara för att den inte är redo för hoppning är ju helt befängt!

Nu hoppas jag verkligen att jag missuppfattat, är de som inte är bäst på att rida miffon??
Självklart diskuterar man, med eleven, sig fram till en lösning som passar alla. Men tvinga eleven att sluta rida??! Det om något tycker jag är oansvarigt!

Fast om eleven själv är fullkomligt nöjd, h*n har ju ridit i 20 år på samma ridskola och vill inte alls byta till en annan grupp? (Och som sagt, problemet kvarstår ju - i vilken grupp eleven än rider så måste h*n ju ha en häst att sitta på)

Fast om eleven själv är fullkomligt nöjd, h*n har ju ridit i 20 år på samma ridskola och vill inte alls byta till en annan grupp? (Och som sagt, problemet kvarstår ju - i vilken grupp eleven än rider så måste h*n ju ha en häst att sitta på)

Ja, men det är inte bara eleven som får bestämma. Vilken grupp denne ska rida i är upp till ridläraren. Har man en ridskola så får man faktiskt förstå att det sliter på hästarna.

vad jag skulle göra i denna situation är att först och främst FILMA denna person när den hoppar så att hon/han ser hur illa det ser ut. hoppa upp själv på hästen och visa sedan TYDLIGT hur de ska se ut... förklara sedan att hästen får ont av detta ridsätt som eleve har och föreslå att ni börjar med bommar på marken. förklarar hur denne person ska kunna komma i balans med hästen. föreslå gärna att denne tittar på mycket dressyr och hopptävlingar på hög nivå för att se hur det ska se ut när man rider på rätt sätt... man lär sig mycket av att titta på andra... kolla bara på små barn som tar efter ALLT man gör:smirk:
det kanske blir lättare för eleven om du sitter upp och visar hur du gör.NOGA och åter igen, filma så att eleven får se sig själv. de kanske känns bra för personen fast det inte är så.

lycka till!!!!

vad jag skulle göra i denna situation är att först och främst FILMA denna person när den hoppar så att hon/han ser hur illa det ser ut. hoppa upp själv på hästen och visa sedan TYDLIGT hur de ska se ut... förklara sedan att hästen får ont av detta ridsätt som eleve har och föreslå att ni börjar med bommar på marken. förklarar hur denne person ska kunna komma i balans med hästen. föreslå gärna att denne tittar på mycket dressyr och hopptävlingar på hög nivå för att se hur det ska se ut när man rider på rätt sätt... man lär sig mycket av att titta på andra... kolla bara på små barn som tar efter ALLT man gör:smirk:
det kanske blir lättare för eleven om du sitter upp och visar hur du gör.NOGA och åter igen, filma så att eleven får se sig själv. de kanske känns bra för personen fast det inte är så.

lycka till!!!!

Var detta svar verkligen till mej? :crazy:

Efter att ha läst vissa svar i denna tråd måste jag fråga er en sak...

Är ni pedagogiska i ert sätt att lära ut?

Jag blir tveksam på vissa.

lycka till!!!!

Som jag har skrivit tidigare i tråden så är jag inte ridlärare själv. Jag bara undrade hur de som är ridlärare hanterar situationen.

Det du föreslår kan säkert fungera - jag funderar bara på hur realistiskt det är att kunna ägna en enskild elev så mycket tid, när det är tio andra i gruppen också?

Efter att ha läst vissa svar i denna tråd måste jag fråga er en sak...

Är ni pedagogiska i ert sätt att lära ut?

Jag blir tveksam på vissa.

Om det är riktat dels till mej vill jag svara att ja, jag är pedagogisk i mitt sätt att lära ut.

Nu kommer jag inte ihåg vem som skrivit vad eftersom jag inte hinner läsa igenom nu (på jobbet, fikarast).

Vad jag syftar på är alla tränare (?) som anser att det är elevens fel att hästen går fel.
Vilket ansvar tar de för hur ryttaren rider?
Missförstå mig inte, det är alltid människans "fel" att hästen inte gör det vi önskar.
Däremot är det ju trotts allt instruktören som valt att ta på sig uppgiften att lära någon att rida.
Hur kan det då vara annat än vårt ansvar?

Har de påbörjat utbildningen var ekipaget tillsammans är, eller har de utgått ifrån massan?

En grundprincip inom ex PBL är ju att man skall utgå ifrån var eleven är i utbildningen...

Senast ändrad:

Jag är en av dom som har "propagerat" för att man inte kan slänga ut en elev huxflux från ridskolan bara för att denne inte är världsbäst på att rida, att man inte kan ignorera denne på lektionerna för att det finns bättre elever i samma grupp.

Som jag också har skrivit, kan inte eleven hoppa så ska den inte "hoppa". Alltså borde eleven byta grupp där man inte hoppar de höjderna eller hoppar överhuvudtaget. Alltså, möta eleven på dennes nivå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag trivs med mitt boende. Inget snack om den saken. Här har jag frihet att odla som jag vill. Ja, jag hade kanske önskat att jag bodde...
Svar
1
· Visningar
929
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Jag sålde mina hästar för en och en halv månad sedan. Motivation och intresse hade falnat och oro för deras hälsa (fångbenägna) och...
Svar
8
· Visningar
1 673
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama