Vad göra med de obildbara?

Sv: Vad göra med de obildbara?

:confused:

Varför just en frieser? Varför inte en nordsvensk eller nåt annat kraftigare?

Ti hi du missade poangen helt!

Darfor en frieser bar lika mycket vikt som en nordsvensk. Dvs ar en stadig stark bruksras. OCH ar som ni kan se i en annan trad pa gnagg en TRENDIG ras :).

Och ar det TRENDIGT kan man ta dubbelt betalt...:angel::angel:

Dessutom om en person som beskrivs i denna trad far flera hundra PRIVATLEKTIONER som dom betalar dyrt for sa lar dom sig formodligen MER an pa motsvarande antal lektioner pa en ridskola da dom har instruktorens fulla uppmarksamhet.

Ni vet...droppen som urholkar stenen....

/KT
 
Sv: Vad göra med de obildbara?

Nja, många som rider på ridskola en gång i veckan är ju ganska nöjda med det. Även om de såklart vill bli bättre, det vill väl alla, så har de ingen lust att träna utöver sin enda ridtimme.

Om man efter att ha ridit i 20, 30 år fortfarande har varken balans eller kroppsuppfattning, så är det väl inte troligt att man plötsligt börjar bli väldigt bättre när man närmar sig de sextio, börjar lägga på sig en del kilon och bli lite allmänt stelare. Men man vill ju ändå fortsätta rida, och kommer säkert rida sin lektion tio år till.

Ofta är det ridskolans snällaste trotjänare som får gå med dessa elever, men eftersom det finns en eller ett par i varje grupp, så innebär det att de snälla hästarna helt plötsligt går med den här sortens ryttare tio timmar i veckan. Men vad ska man göra? Sätter man upp dem på en känsligare häst så blir det katastrof, så det blir ju trotjänarna som får kånka runt på dem.
 
Sv: Vad göra med de obildbara?

Nja, många som rider på ridskola en gång i veckan är ju ganska nöjda med det. Även om de såklart vill bli bättre, det vill väl alla, så har de ingen lust att träna utöver sin enda ridtimme.

Om man efter att ha ridit i 20, 30 år fortfarande har varken balans eller kroppsuppfattning, så är det väl inte troligt att man plötsligt börjar bli väldigt bättre när man närmar sig de sextio, börjar lägga på sig en del kilon och bli lite allmänt stelare. Men man vill ju ändå fortsätta rida, och kommer säkert rida sin lektion tio år till.

Ofta är det ridskolans snällaste trotjänare som får gå med dessa elever, men eftersom det finns en eller ett par i varje grupp, så innebär det att de snälla hästarna helt plötsligt går med den här sortens ryttare tio timmar i veckan. Men vad ska man göra? Sätter man upp dem på en känsligare häst så blir det katastrof, så det blir ju trotjänarna som får kånka runt på dem.

Nej men vitsen är ju att dom aldrig ska ha kommit till det läget att det inte har gått något frammåt efter 20-30 år. Det är väldigt mycket upp till ridläraren. Anpassar man svårighetsgraden och språket efter varje individ så trampar man inte runt på samma gräsplätt efter 30 år.

Då ställer jag mej frågande till att man har en eller att par "obildbara" i VARJE grupp! Då säger det ju sej självt att det är ridläraren det hänger på.
Visst om eleverna inte VILL komma längre, dom kan man rekomendera en annan ridskola eller helt enkelt sätta det kravet att det iaf inte ska gå ut över hästarna. Men "KAN" dom inte komma längre är det ett helt annat läge.
 
Sv: Vad göra med de obildbara?

Men om man inte kan ta instruktioner då?

Har sett några exempel på ryttare som inte kan ta till sig instruktionen "håll i manen", de låser sig och inser inte vad de gör, eller börjar skratta, och så hänger de ändå i tygeln. Eller så tror de att de ger eftergift, men så i landningsögonblicket så faller de handlöst bakåt och håller fast sig i tygeln. Och skrattar nervöst.

Ska man förbjuda den ryttaren att hoppa då, de vill ju hoppa och betalar för att göra det?

Ryttaren kanske inte alls har lust att betala extra för att bli longerad. Och ärligt sagt, det skulle ta timmar och åter timmar av longering - vilken ridskola kan avstå hästar och personal till så mycket longering?

Personen i fråga kanske tror kanske att det ser snyggt ut och att han eller hon gör helt rätt.

En grej som är väldigt enkel och bra för att "få upp ögonen" är ju att bli videofilmad. Jag själv har blivit helt chockad över att se mig själv på video där jag rider :eek:. Känns helt annorlunda än hur det ser ut.

Om du jobbar på en ridskola så har ni förhoppningsvis teorilektioner. Ett upplägg (som jag varit med om) är att man tar 2 lektioner i följd, lektion nr 1 så rider halva gruppen, andra halvan tittar på från backen och får försöka lära sig att komma med konstruktiv kritik med hjälp av ridläraren. Under tiden filmar någon varje elev och gärna så att ev kritik hörs. Sedan skiftar man ryttare och de som red får titta på osv. Lektionen nr 2 så tittar man på det filmade materialet och man går igenom det som är positivt och negativt m.m för varje ryttare.

Då får man ju väldigt bra respons rent teoretiskt på sin ridning och vad man skulle kunna förändra.

Som ryttare (i alla fall jag) så kan man verkligen få upp ögonen på detta med vart man har kroppen egentligen. Jag tyckte jag red med böjda fina armar och händerna på rätt höjd... så var icke fall och det blev VÄLDIGT tydligt när jag blev filmad :o.

I ditt exempel så får förhoppningsvis ryttaren upp ögonen för sin ridstil och förstår om han inte får hoppa i fortsättningen om han inte kan komma tillrätta med sin ridning.

Lycka till!

/Lizzie
 
Sv: Vad göra med de obildbara?

Men om man inte kan ta instruktioner då?

Har sett några exempel på ryttare som inte kan ta till sig instruktionen "håll i manen", de låser sig och inser inte vad de gör, eller börjar skratta, och så hänger de ändå i tygeln. Eller så tror de att de ger eftergift, men så i landningsögonblicket så faller de handlöst bakåt och håller fast sig i tygeln. Och skrattar nervöst.

Ska man förbjuda den ryttaren att hoppa då, de vill ju hoppa och betalar för att göra det?

Ryttaren kanske inte alls har lust att betala extra för att bli longerad. Och ärligt sagt, det skulle ta timmar och åter timmar av longering - vilken ridskola kan avstå hästar och personal till så mycket longering?


Vi anväder filmkamera mycket för att eleven själv ska se hur det ser ut när den rider också, inte bara ha känslan. Ibland kan det ju skilja sig ganska markant. Har aldrig varit med om att någon har sett filmen utan att förstå vad instruktören menar sen. Lättare att jobba när eleven själv har en bild av hur det ser ut och en annan av hur det ska se ut.

Jag tycker inte att timmar av longering är rätt lösning heller på ett sånt problem. Ryttaren kommer ju inte ur sadeln, då ska den inte ner ännu mer! Ut och skritta med jockeyläder och måste stå upp. :devil:

Om det är pedagogiskt kan man väl diskutera och alla elever behandlas inte så, bara de som är riktigt tröga :angel: :devil:
 
Sv: Vad göra med de obildbara?

Nej men vitsen är ju att dom aldrig ska ha kommit till det läget att det inte har gått något frammåt efter 20-30 år. Det är väldigt mycket upp till ridläraren. Anpassar man svårighetsgraden och språket efter varje individ så trampar man inte runt på samma gräsplätt efter 30 år.

Då ställer jag mej frågande till att man har en eller att par "obildbara" i VARJE grupp! Då säger det ju sej självt att det är ridläraren det hänger på.
Visst om eleverna inte VILL komma längre, dom kan man rekomendera en annan ridskola eller helt enkelt sätta det kravet att det iaf inte ska gå ut över hästarna. Men "KAN" dom inte komma längre är det ett helt annat läge.

De kanske har blivit marginellt bättre. Men har man noll begåvning, noll ambition, är rätt överviktig och i övrigt inte sportigt lagd, så utvecklas man liksom inte så mycket mellan 50 och 60.

Så hur gör ni, ber ni eleverna sluta då, även om de själva vill fortsätta?
 
Sv: Vad göra med de obildbara?

Du missförstår, jag jobbar inte på ridskola själv, jag är bara elev. Och har ju då sett en del ryttare som faktiskt inte är särskilt bra för hästarna, och vissa hästar som alltid får gå med dessa tunga, obalanserade ryttare och slits i förtid. Och funderat på hur man skulle kunna lösa det.

Alltså, många som har ridit länge på ridskolan har liksom inte så mycket ambitioner. De tycker det är trevligt att komma bort hemifrån en stund varje vecka, fika med gruppen efteråt, och rida lite grann. De är fullt nöjda med hur de rider, och räknar inte med att bli så mycket bättre.
 
Sv: Vad göra med de obildbara?

Ja usch det finns ju tyvärr en hel del sådana. Jag brukar av en händelse lägga hopplektionerna just den gången när denna eleven inte är närvarande:(
 
Sv: Vad göra med de obildbara?

Jisses, finns det fler sådana?
I min gamla ridskolegrupp fanns en kvinna som ridit sedan mitten av sextiotalet. Vi andra red skolor, förvänd galopp och seriebyten - och hon kunde inte en enda gång rida någon häst i form. Hon saknade tydligen allt vad självkritik heter eftersom hon inte bytte grupp....

Immer
 
Sv: Vad göra med de obildbara?

Du missförstår, jag jobbar inte på ridskola själv, jag är bara elev. Och har ju då sett en del ryttare som faktiskt inte är särskilt bra för hästarna, och vissa hästar som alltid får gå med dessa tunga, obalanserade ryttare och slits i förtid. Och funderat på hur man skulle kunna lösa det.

Alltså, många som har ridit länge på ridskolan har liksom inte så mycket ambitioner. De tycker det är trevligt att komma bort hemifrån en stund varje vecka, fika med gruppen efteråt, och rida lite grann. De är fullt nöjda med hur de rider, och räknar inte med att bli så mycket bättre.

OK, då missförstod jag ditt inlägg! Upplägget med videofilmning kan du ju som elev lägga fram som ett förslag. Det är ju aldrig fel.

Sedan tycker jag faktiskt att det är ridlärarens sak att ta tag i problemet. Vet också att det finns ridskoleryttare som är helt nöjd med att rida en lektion i veckan som vilket motionspass som helst, och inte bryr sig om de kommer vidare i sin ridning, och heller har det minsta självkritik. Dock betalar de dyra pengar och då är det faktiskt ridskoleläraren förbannade uppgift att se till att eleven kommer vidare i sin ridning, alternativt ser till att eleven byter till en passande ridgrupp.

/Lizzie
 
Sv: Vad göra med de obildbara?

De kanske har blivit marginellt bättre. Men har man noll begåvning, noll ambition, är rätt överviktig och i övrigt inte sportigt lagd, så utvecklas man liksom inte så mycket mellan 50 och 60.

Så hur gör ni, ber ni eleverna sluta då, även om de själva vill fortsätta?

Nej, vilken normal människa tvingar en person att sluta rida bara för att den inte är bra på det?:confused:`
Dom får KLART fortsätta rida. Men kanske byta grupp? Man får väl disskutera sej fram till en lösning som passar alla.
 
Sv: Vad göra med de obildbara?

Blundar man och tänker "nåja, hästen överlever", eller vad gör man?

Ridskolor är vinstdrivande företag, skulle de slänga ut alla som inte kan bli elitryttare skulle de inte få några kunder kvar och troligtvis gå i konkurs. Det finns ju ridskolor som har mer "tävlingsinriktad verksamhet", kanske det skulle passa dig bättre?

Förhoppningsvis så har du ridit i grupper där ridlärare haft en pedagogisk utbildning, det finns väl ingen pedagog som skulle kalla en elev obildbar oavsett om det är i ridskola, på förskola, i grundskola eller annan skolform?
 
Sv: Vad göra med de obildbara?

Jag måste hålla med trådskaparen. Det finns faktiskt människor som helt saknar känsla, talang, kunskap och balans för att rida. Dom människorna gör hästarna en tjänst genom att byta hobby.
 
Sv: Vad göra med de obildbara?

Ti hi du missade poangen helt!

Darfor en frieser bar lika mycket vikt som en nordsvensk. Dvs ar en stadig stark bruksras. OCH ar som ni kan se i en annan trad pa gnagg en TRENDIG ras :).

Och ar det TRENDIGT kan man ta dubbelt betalt...:angel::angel:

Dessutom om en person som beskrivs i denna trad far flera hundra PRIVATLEKTIONER som dom betalar dyrt for sa lar dom sig formodligen MER an pa motsvarande antal lektioner pa en ridskola da dom har instruktorens fulla uppmarksamhet.

Ni vet...droppen som urholkar stenen....

/KT

Jag tog alltså det hela alldeles för seriöst... då jag mest tänkte på den stackars friesern som skulle bli helt olycklig av att någon var inkonsekvent och drog den i munnen... Men det var alltså ett litet skämt om trender... det var ju hemskt käckt faktiskt... :rofl:
 
Sv: Vad göra med de obildbara?

Ridskolor är vinstdrivande företag, skulle de slänga ut alla som inte kan bli elitryttare skulle de inte få några kunder kvar och troligtvis gå i konkurs. Det finns ju ridskolor som har mer "tävlingsinriktad verksamhet", kanske det skulle passa dig bättre?

Förhoppningsvis så har du ridit i grupper där ridlärare haft en pedagogisk utbildning, det finns väl ingen pedagog som skulle kalla en elev obildbar oavsett om det är i ridskola, på förskola, i grundskola eller annan skolform?

Du missförstår. Jag är inte missnöjd för egen del, om någon annan sitter snett på sin häst eller håller sig fast i tyglarna över hinder så påverkar det ju inte min ridning. Så jag är inte missnöjd för egen del, jag funderade mer på hur man löser detta problem med tanke på hästarna? För man kommer ju inte ifrån att det sliter på dem att ha sådana ryttare. Dessutom var det ju knappast elitryttare det var frågan om här, utan att kunna rida någorlunda i balans, och kunna hoppa mer fyra hinder i rad utan att tappa kontroll och balans helt. Därifrån är det mil och åter mil till att bli en elitryttare.

"Obildbar" kanske är lite tillspetsat, men vad ska man kalla någon som ridit i 30 år och fortfarande faller handlöst bakåt i landningen efter ett 40 cm hinder? Och som är jättenöjd och för allt i världen inte vill byta ridlärare? Och som bara skrattar nervöst och fortsätter hålla bara i tyglarna, även när läraren säger åt dem att de MÅSTE hålla i manen över hinder?
 
Sv: Vad göra med de obildbara?

Nej, vilken normal människa tvingar en person att sluta rida bara för att den inte är bra på det?:confused:`
Dom får KLART fortsätta rida. Men kanske byta grupp? Man får väl disskutera sej fram till en lösning som passar alla.

Fast om de är nöjda och glada och skulle uppleva det som förnedrande att behöva byta från sin grupp som de ridit i i femton år till nybörjargruppen?
 
Sv: Vad göra med de obildbara?

OK, då missförstod jag ditt inlägg! Upplägget med videofilmning kan du ju som elev lägga fram som ett förslag. Det är ju aldrig fel.

Sedan tycker jag faktiskt att det är ridlärarens sak att ta tag i problemet. Vet också att det finns ridskoleryttare som är helt nöjd med att rida en lektion i veckan som vilket motionspass som helst, och inte bryr sig om de kommer vidare i sin ridning, och heller har det minsta självkritik. Dock betalar de dyra pengar och då är det faktiskt ridskoleläraren förbannade uppgift att se till att eleven kommer vidare i sin ridning, alternativt ser till att eleven byter till en passande ridgrupp.

/Lizzie

Hur gör ni på din ridskola? Har ni "motionsridningsgrupper" dit de degraderas som anses för dåliga för de andra grupperna?
 
Sv: Vad göra med de obildbara?

Och som bara skrattar nervöst och fortsätter hålla bara i tyglarna, även när läraren säger åt dem att de MÅSTE hålla i manen över hinder?

Nu låter det ju som om personen är rädd. Då hjälper det absolut inte att byta ridskola, då gäller det att jobba på problemet, gå tillbaka ett steg och verkligen FÖRKLARA varför man gör si och så.
 
Sv: Vad göra med de obildbara?

Fast om de är nöjda och glada och skulle uppleva det som förnedrande att behöva byta från sin grupp som de ridit i i femton år till nybörjargruppen?

Förklarar man det bara och lyssnar på eleven så blir de inte förnedrade. Och sen var det inte tal om nybörjargrupp.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag trivs med mitt boende. Inget snack om den saken. Här har jag frihet att odla som jag vill. Ja, jag hade kanske önskat att jag bodde...
Svar
1
· Visningar
929
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Jag sålde mina hästar för en och en halv månad sedan. Motivation och intresse hade falnat och oro för deras hälsa (fångbenägna) och...
Svar
8
· Visningar
1 673
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp