Vad göra åt småfåglar i stallet???

Ante

Trådstartare
Vi har problem med massor av gråsparvar i stallet som skiter överallt, i vattenkoppar och krubbor etc. Är det någon som haft det problemet och löst det så är jag mycket intresserad av att veta hur ni gjorde. Har ringt till miljökontoret och väntar på att deras skytt ska komma tillbaka från semester.

ja ni kan ju börja med att försöka hålla stallet så fritt som möjligt från foder då jag antar att det är havre mm dom är ute efter. Själv har jag svalor i stallet som skitar ner men jag är inte så känslig av mig att jag vill att dom ska skjutas ihjäl!

Sätt upp en stor uppstoppad rovfågel, garanterat effektivt!

Mvh: Mia

En katt eller en iller brukar fungera!

Nar den forsta fageln ar tagen, brukar de andra flytta ut. Det ar lite elakt, men du kan ta bort bona de bor i och flytta dem till ett stalle som du tror att de kan trivas pa.

Vi har en stor uggla som hänger i stallet men det hjälper inte, fåglarna sitter på den. Katter och hundar har vi också. Problemet med att de skiter i krubbor och vattenkoppar är ju att de kan sprida salmonella. Jag har hört att om man skjuter några så flyttar de andra när de ser vad som hänt med kompisarna. Är det någon som vet om de har ungar nu också eller om man kan ta bort bona?

Vi har en hel skatfamilj som brukar passa på så fort någon av dubbeldörrarna är öppna. Inte kul med knappt flygfärdiga skatungar och obstinata hästar inte tycker att de ska sitta på boxväggarna utan knuffar in dem till grannen. :crazy:

Enda sättet att slippa dem är att se till att dubbeldörrarna är stängda, som tur är har vi en vanlig gångdörr också så att vi kan skapa bra luftgenomströmning ändå...

/// ghost

Bra fråga, jag har ingen aning. Man vill ju inte ha skotthål i inredningen i stallet.

Vi har testat en såndär fågel i plast(?) men den funkade inte alls. Nu har vi satt upp en nätdörr och den funkar superbra. Både insekter och fåglar stannar ute och det är frisk luft i stallet. :idea:

*lånar knapp*
dett akanske låter lite illa men jag lovar att det fungerar!vi hade fullt av fåglar i vårat stall och dom var omöjliga, så killen som äger stallet där jag har min häst sköt en fågel med luftgivär i stallet, och sedan hängde han den döda och lite blodiga fågeln utanför stalldörren. och vips så har inte EN ENDA fågel flygit in i vårat stall. kanske funkar?? :)

Det låter hoppfullt, att slippa skjuta allihop. Hur längesedan var det? Har det hållit i sig?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 054
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 641
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 186
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA