vad göra åt katt som stjäl mat när vi äter??

Sv: vad göra åt katt som stjäl mat när vi äter??

Fräs och putta ner han från bordet. Han kan inte själv förstå att det inte är ok. Ni måste tala om det för honom och det brukar inte vara några problem. Efter några försök förstår han vad det är som inte är tillåtet.

Våra 5 katter får aldrig vara på matbordet när vi har mat på det. De förstår mycket väl skillnaden mellan ett bort med mat och ett utan. De får däremot sitta på en stol bredvid om de vill och vi matar dem från bordet ibland. Katter är inte dumma och de kan skilja på olika saker. Däremot får man inte vara dum mot dem. Vi fräser alltid åt dem när de gör något de inte får - om de klöser, är på diskbänken eller liknande. De vet att fräsljudet betyder att de genast ska sluta med vad de håller på med, precis som de reagerar när en annan katt fräser, och dessutom är det till fördel att det är ett ljud som inte påverkas av rösten. Det är alltså ingen skillnad om jag fräser eller om min sambo gör det. Det räcker med att jag säger pst snabbt så vet de direkt. Och de vet också att det är den katt vi tittar på som det gäller i första hand.

Samma här. Fräsljud är oerhört effektivt och det har inte varit några som helst problem att lära katterna skillnaden på ett dukat bord och ett odukat bord mha. fräsande och några bortplockningar.

Här handlar det ju om en kattunge och då är det bara att vara konsekvent och ge det lite tid.

:eek:Jag hoppas att du skämtar!!!!
På det sättet lär du katten ingenting förutom att katten blir livrädd för dig och för att få en dask, som du kallade det!

Nej, det blir den absolut inte. Att försvara sin mat är väldigt begripligt beteende för en katt, de gör de ju själva ocksa. Vad de lär sig är att matte och husse vill ha sin mat ifred. Men tycker man det känns jobbigt kan man ju spruta vatten istället.

Innekatter får ju (oftast) bara leva 24h/dag året runt i sin lägenhet, att då begränsa ytorna känns lite taskigt. Speciellt eftersom katter lever såpass mycket på höjden.
Har dock förståelse för att man inte vill ha katt på spisen (fara) och på matbordet när man äter.

Men det är väl inte sa hemskt? Vara katter far inte heller vara pa matbordet när vi är hemma. När vi är pa jobbet är de saklart överallt, SA väluppfostrade är de inte. ;)

Det finns gott om andra utkiksplatser - bokhyllor, garderober - man maste inte sitta just pa matbordet.

kl

mina katter får absolut inte vara på bord/spis/diskbänk just för att spisen kan vara en farlig plats, bordet har man mat på (även om man torkar rent, men det är en sak dom ska veta att dom inte får) och diskbänken just för att min ena katt är så klumpig men så tjurig så han river ofta saker som står där. och på det viset blir en fara.

därför jag skaffar mycket annat dom får klättra på. har ju en golv till tak nu. och fler kommer :D

älskar å se katterna trivas ^^ och det gär dom verkligen på den golv till tak jag har nu.

hoppas ni förstår att det är en klösmöbel jag snackar om då jag skriver golv till tak

Kattungar är som barn/hundvalpar dom behöver med uppfostras.Ni ska inte behöva stänga in katten någonstans när ni äter.
Om den hoppar upp på bordet så ta ner den genast.Om den lyckas få ngt i munnen så ta ut det.Så får ni hålla på.

Använd vattenspruta och säg pschhhh samtidigt, det lär dom sig snabbt. Sen kan ni avnända bara pschhh utan vattenspruta när han väl lärt sig att det ljudet betyder att man gör något som inte är tillåtet.

Dåligt förslag :mad:
Det kan komma tillfällen då du behöver använda vatten eller sprayflaska och då är det inte bra om du har straffat katten med detta tidigare!

Lyft ner katten från bordet- Håll i nackskinnet med ena handen och med den andra under rumpan. Blås den i ansiktet och gör samtidigt ett fräsande ljud.
Snart kommer den hoppa ner bara du gör ett fräsande ljud!

Varför inte tillrättavisa sina djur på "deras språk" om man vill att de ska förstå???

Jag använder vattenspruta när jag badar dem också (vilket är ganska ofta eftersom det är utställningskatter) och dom har inga problem med att fatta att när den används under badning (och utan schhh ljudet) så är det inget att vara rädd för. Vid badning och shamponering använder jag ju "dusch-funktionen" på sprayflaskan, och vid bestrffning så används strålen, det blir en helt annan upplevelse.

Har du någon gång sett en katt hålla en annan katt under rumpan samtidigt som den tar tag i nackskinnet? :D Eller blåsa varandra i ansiktet? Skulle inte kalla det "deras språk" direkt... Jag vill inte bestraffa mina katter genom att blåsa på dem, eftersom jag ofta gör detta då dom prepareras inför utställning, och det ska inte betyda obehag.

Olika metoder funkar olika bra för olika individer, det finns sällan bara ett sätt som är rätt och då kan det väl vara bra med olika förslag? Man behöver inte förkasta någon annans åsikt bara för att man inte håller med om den själv, så jag tycker du kan behålla dina sura gubbar för dig själv.

Det kan komma tillfällen då du behöver använda vatten eller sprayflaska och då är det inte bra om du har straffat katten med detta tidigare!

Nu har jag för dalig fantasi - i vilket läge är det troligt att man behöver använda sprayflaska pa sin katt? :confused:

Jag tycker det fungerar utmärkt, och man kan dessutom bli kvickare med paföljden än om man ska grabba tag i den.

Lyft ner katten från bordet- Håll i nackskinnet med ena handen och med den andra under rumpan. Blås den i ansiktet och gör samtidigt ett fräsande ljud.
Snart kommer den hoppa ner bara du gör ett fräsande ljud!

Varför inte tillrättavisa sina djur på "deras språk" om man vill att de ska förstå???

Det där tror jag är en grovt överdriven rädsla. Jag har använt vattenspruta som en del av uppfostran på katter under mer än 10 år och än så länge har det inte ställt till med några problem. Det går alldeles utmärkt att tex. tvätta katterna ändå, de har inte blivit rädda för vatten. Jag tror inte de ser något samband mellan en stråle vatten och vatten generellt faktiskt. En stråle vatten är ju mer som en petning än att faktiskt bli blöt.

Ska man lyfta ner katten (vilket är det jag brukar göra) ser jag faktiskt inget skäl i att lyfta i nackskinnet. Det går alldeles utmärkt att lyfta som vanligt. Katter äldre än 12 veckors ålder brukar inte bli lyfta i nackskinnet av sina artfränder.

I övrigt är jag ett stort fan av att fräsa. Det brukar vara det mest effektiva.

Jag förstår inte detta resonemang, nu lånade jag en knapp så aktuell inläggsskrivare behöver inte känna sig träffad.

Varför kan man inte respektera varandras syn på djurhållning? Är jag en sämre djurägare bara därför att jag inte accepterar att djuren är på matbordet, eller i min säng?

Nu har inte vi katt mer än när dottern tar hem sin och pojkvännens katt, den får inte vara på vårat matbord även om ingen mat finns där. Den får dock sova i vår säng så länge vi inte är där, men när vi ska ligga ner då får den gå där ifrån till sin egen säng.

Nu gör den det, när vi säger till. Och ja, hemska människor som vi är så puttas katten ner från matbordet om den hoppar upp med ett ljudligt NEJ.
Numera räcker ett NEJ om vi ser att katten skulle vilja ta sig upp på bordet, den respekterar den tillsägelsen och är dessutom hur trygg som helst.

Det roliga i kråksången är, att går jag ut så springer katten och letar efter mig trots att jag inte är dess ägare. Ingen letar den efter, varken dottern, eller hennes pojkvän och inte min man heller. Det känns lite roligt faktiskt.

När jag hade mina gamla katter, fattade de vad som var bord och vad som var tillåten yta. Eftersom vi var ganska trångbodda, fick de vara på bordet om vi inte åt. De fattade skillnaden mellan odukat och dukat bord, dukade vi, hoppade de genast ner. De behövde ingen särskild uppfostran, bara att vi puttade ner dem.

Mina 2 nya katter trodde jag skulle vara likadana, min idiot.... En fick jag som ung vuxen och den andra kom senare, kattunge. Hur jag än försökte med olika trick, kunde jag inte lära dem att bordet var för människorna. Försökte vara konsekvent o göra allt rätt. Dessa katter gör som de vill. Jag har lixom bara fått finna mig i det.

Det lärde mig att alla katter har olika inlärnings- o koncentrationsförmåga o dessutom olika förmåga att göra oss till lags.

å ja älskar dem alla!

Blev fel... provar igen

Senast ändrad av en moderator:

Jag använder vattenspruta när jag badar dem också (vilket är ganska ofta eftersom det är utställningskatter) och dom har inga problem med att fatta att när den används under badning (och utan schhh ljudet) så är det inget att vara rädd för. Vid badning och shamponering använder jag ju "dusch-funktionen" på sprayflaskan, och vid bestrffning så används strålen, det blir en helt annan upplevelse.

Har du någon gång sett en katt hålla en annan katt under rumpan samtidigt som den tar tag i nackskinnet? :D Eller blåsa varandra i ansiktet? Skulle inte kalla det "deras språk" direkt... Jag vill inte bestraffa mina katter genom att blåsa på dem, eftersom jag ofta gör detta då dom prepareras inför utställning, och det ska inte betyda obehag.

Olika metoder funkar olika bra för olika individer, det finns sällan bara ett sätt som är rätt och då kan det väl vara bra med olika förslag? Man behöver inte förkasta någon annans åsikt bara för att man inte håller med om den själv, så jag tycker du kan behålla dina sura gubbar för dig själv.

Nej klart jag inte har! men tycker inte att man ska lyfta i enbart nackskinnet. Som du säkert vet så förflyttar mamman sina ungar genom att bära dem i nackskinnet och fräser på dem när de blir arga. Därför kallar jag det "deras språk"
Detta gällde ju en liten unge på 12 veckor som precis blivit separerad från sin mamma (hoppas jag)

Jag tycker bara att det är bra om man även kan framföra sin åsikt angående andras tips...

Nej klart jag inte har! men tycker inte att man ska lyfta i enbart nackskinnet. Som du säkert vet så förflyttar mamman sina ungar genom att bära dem i nackskinnet och fräser på dem när de blir arga. Därför kallar jag det "deras språk"
Detta gällde ju en liten unge på 12 veckor som precis blivit separerad från sin mamma (hoppas jag)

Jag tycker bara att det är bra om man även kan framföra sin åsikt angående andras tips...

Jag har två kattungar på 11 veckor hemma nu, och den enda gång mamman har lyft dem i nackskinnet var när dom var små och hon ville förflytta dem, aldrig som bestraffning. Hon har heller aldrig fräst åt dem (det brukar inte mina honkatter göra åt sina bebisar). Dom enda som fräser åt varandra är ibland dom stora katterna, men inte tar dom varandra i nackskinnet... Jag tycker "fräs-metoden" är jätte bra (jag säger ju "schhh" och det kan ju liknas vid ett fräsljud), men lyssnar inte katten enbart på detta i början så tycker jag att en vattenstråle är jätte bra för att förstärka signalen. Dom stora katterna har lärt sig detta för länge sedan, och till dom behövs nu bara ett "schhh" så fattar dom att dom borde sluta med vad dom håller på med...

Visst får man framföra sin åsikt, men det är inte samma sak som att påstå att någons idé eller förslag är dåligt, och man behöver ju inte sätta dit en sur gubbe bara för att förstärka detta, det kan lätt tolkas som ganska otrevligt.

I de kullar jag har fött upp har jag aldrig varit med om att en honkatt (eller någon annan katt) burit kattungarna i nackskinnet när de varit så stora som 12 veckor. Detta har de slutat med innan kattungarna blivit 5 veckor gamla. När kattungarna är äldre än så kan de på sin höjd ta tag i nackskinnet för att lugna ner bråkiga kattungar under tvätt.

Ber om ursäkt om du uppfattade det otrevligt.
Har tyvärr träffat katter som svarat ganska negativt på "spraya vatten-metoden" men det spelar säkert stor roll hur man använder sig av detta.

Ber om ursäkt om du uppfattade det otrevligt.
Har tyvärr träffat katter som svarat ganska negativt på "spraya vatten-metoden" men det spelar säkert stor roll hur man använder sig av detta.

Jag tror det är lika stor risk att de blir rädda för händer om man lyfter dem i nackskinnet. Och det är ju i sa fall besvärligare än att de är rädda för sprayflaskor. (har man en vanlig kortharig bondkatt lär man aldrig behöva använda balsamspray pa den).

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
652
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17