Norrlänning
Trådstartare
Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!
Någon som har ett gott råd till vad jag kan göra själv åt min 7 åriga hund som drar jämt i kopplet.
Har aldrig gått någon kurs med denna hund, har haft han sen valp. Han var/är väldigt lättlärd så det har inte varit något problem att lära honom vardagsdressyr själv.
Förutom då att inte dra!
Gå fot kan han, men det vill jag inte att han ska måsta göra jämt.
Vill att han ska få gå och nosa och greja på Utan att dra.
Har provat det mesta; gåfot sele, halti och diverse stryphalsband men inget funkar.
Det enda då som ger effekt är ett vanligt smalt metallstryp.
Men då måste jag hela tiden vara på honom "sakta sakta" för att han inte ska dra ändå.
Det går heller inte att slaka kopplet riktigt då heller för då skakar han direkt på sej för att strypet ska fara längst ner på halsen (där han har sten muskler ).
Där har inte ens det smalaste stryp någon effekt...
Provade en lång period att inte använda nåt förutom hans breda läderband som alltid sitter på när jag promenerade.
Slutade bara med att jag hade 10 meter långa armar och ett dåligt humör
Alltså, i 7 år har jag försökt att få honom att gå fint i kopplet!
Ska väl ändå säga att med mej så är han inte jättehemsk utan det är väl mer att han ligger på smått hela tiden.
Sen så är det ju inte varje dag vi går promenad då vi bor i skogen och han är lös här hemma och leker med andra hunden.
Tips emottages tacksamt!
Någon som har ett gott råd till vad jag kan göra själv åt min 7 åriga hund som drar jämt i kopplet.
Har aldrig gått någon kurs med denna hund, har haft han sen valp. Han var/är väldigt lättlärd så det har inte varit något problem att lära honom vardagsdressyr själv.
Förutom då att inte dra!
Gå fot kan han, men det vill jag inte att han ska måsta göra jämt.
Vill att han ska få gå och nosa och greja på Utan att dra.
Har provat det mesta; gåfot sele, halti och diverse stryphalsband men inget funkar.
Det enda då som ger effekt är ett vanligt smalt metallstryp.
Men då måste jag hela tiden vara på honom "sakta sakta" för att han inte ska dra ändå.
Det går heller inte att slaka kopplet riktigt då heller för då skakar han direkt på sej för att strypet ska fara längst ner på halsen (där han har sten muskler ).
Där har inte ens det smalaste stryp någon effekt...
Provade en lång period att inte använda nåt förutom hans breda läderband som alltid sitter på när jag promenerade.
Slutade bara med att jag hade 10 meter långa armar och ett dåligt humör
Alltså, i 7 år har jag försökt att få honom att gå fint i kopplet!
Ska väl ändå säga att med mej så är han inte jättehemsk utan det är väl mer att han ligger på smått hela tiden.
Sen så är det ju inte varje dag vi går promenad då vi bor i skogen och han är lös här hemma och leker med andra hunden.
Tips emottages tacksamt!