Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!
Jag hälsar knappt på honom när vi kommer hem, jag går först ut, jag ger tillåtelse att hoppa upp i bilen, jag ger tillåtelse att äta (maten serveras två gånger om dan), han går och kissar och bajsar på kommando (dock inget som alfa hannen begär ), inget problem att ta av honom något han lagt beslag på (ben, leksak).
Varför gör han vissa saker som jag bestämmer men inte just detta då?
När jag läser ditt inlägg så undrar jag genast vad din hund har fått för uppgift i Er flock. Det verkar som om du avgör det mesta i hans vardag. Rätt eller fel?
Relationen mellan hund och människa sker genom ömsesidig nytta. Människan visar sin kompetens genom att tillgodose hundens behov. Några ex hålla ben när hunden tuggar, skydda hunden vid behov, hjälp att övervinna rädsla, om hunden kliar sig gå dit och hjälp till.
Hunden behöver få veta att han behövs i flocken. Då måste man välja ut en huvudroll till hunden där han får känna att han leder ägaren i ett arbete.
ex på det är att spåra med hunden, blodspår, personsök, patrullstig, kantarellsök, m.m m.m
Att få en hund att känna att den är en del i flocken är ganska lätt. Har man inte kunskapen eller intresset av ovanstående spår- och sök övningar så kan man under promenad "tappa" vanten och be hunden leta, då han har bättre luktsinne än vad du har. Hunden kan leta upp husse som har "försvunnit". Var noga med att hunden visar dig vägen tillbaka till husse. Bästa är om husse inte talar om vart han har gömt sig så att du inte medvetet söker dig åt det hållet där han ligger gömd. Det finns massor av övningar för utomhusbruk.
Inne kan du tänka ut en uppgift som din hund ska sköta, gärna varje dag. Får du morgontidningen så kan det vara hundens uppgift att hämta tidningen och lämna den till dig. Eller att hitta mattes tofflor och leverera. Bor man på landet kan man låta hunden tala om att det kommer folk. Vill man inte ha en hund som skäller så kan man lära in att hunden så fort den ser någon komma in på tomten, springa till dig och påkalla uppmärksamhet och att sen därefter visa dig var "inkräktaren" är.
Ovansående kan du testa med din hund, han kanske känner att när du går med honom kopplad sä är det hans enda chans i hans vardag att leda dig.
Många hundar har ingen huvudroll i sin mänskliga flock. Den har hundägaren tagit över. Se på din "egen" flock. Mannen skjutsar ungarna till fotbollen, han tvättar bilen när den är skitig och han bär in matkassarna efter att han har handlat. Kvinnan pysslar om barnen, lagar mat och plockar smutsiga strumpor. Barnen städar sina rum och dukar av matbordet efter middagen. Hunden ligger snällt stilla i väntan på sin promenad där ägaren bestämmer vart de ska gå, när de ska gå och i vilket tempo det ska gå. Vad har hunden för uppgift i sin flock? Hunden känner sig kanske inte duglig nog att bli tilldelad en uppgift. Det är då de oftast hittar på en egen som kanske inte alls uppskattas av övriga flocken. Tex skälla på folk som går förbi, gör utfall, tuggar sönder hemmet, går på vilt, m.m m.m