Slut?? Tisdag, onsdag och torsdag ska det bli ca 30 grader här....igen....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Slut?? Tisdag, onsdag och torsdag ska det bli ca 30 grader här....igen....
Hade vi inte haft dessa skatter hade många inte kunnat läsa på universitet, inte få den vården de behöver, fler hade fått vårda sina äldre föräldrar hemma osv.
Jag blir mörkrädd när jag ser dokumentärer från USA, vilka enorma klassklyftor de har.
Tar och svarar dig när jag kommer hem från jobbet i emDu menar dokumentarer som den om Sverige? Den som visar hur laglost det blivit och hur allt beror pa invandringen?
Det finns satt att lasa pa universitet har ocksa ... bade gratis pa populara utbildningar (da behovs hoga betyg och tuff studietakt) och med lan som inte ar langt efter Svenska studielan.
Jag och Maken betalar $13 i manaden (116 sek) i sjukforsakring och sedan 10% pa det faktiska beloppet vid planerad vard upp till $5000 ... darefter ingenting. Aven tandvard ingar i det.
Det finns aldreboenden till alla, aven om standarden ar tamligen lag pa manga stallen. Det ser det dock ut att vara i Sverige ocksa pa manga stallen och pensioner och medicare/medicade finns det ocksa har till aldre aven om det ocksa egentligen ar for lagt for att kunna leva gott pa.
Har valjer manga pensionarer att jobba nagra timmar i veckan, dels for extra inkomsten, men lika mycket for att komma ut bland folk och ha nagot meningsfullt att gora. Maken kontemplerar just nu att hitta pa nagot. Han blir galen av att inte ha nagot att gora. Det ar en kulturell skillnad ... att manga blir valdigt involverade i charity arbete (Maken och Jag gor en hel del med camper for barn som ar/har varit sjuka och behover komma ut pa nagot) och ocksa att jobba nagra timmar i veckan.
Visst finns det mycket som inte ar bra ... men att anvanda "dokumentarer om USA" som bedomningsgrund for att jamfora med nagot annat kanske inte ar den basta kallan. Dessutom skiljer det mycet fran stat till stat ... Har i Oregon eller i Californien finns tillexempel "Cali Care" eller "Oregon Care" som fungerar lite mer som vissa Europeiska "health care" system ... dar man betalar sjukvard beroende pa vilken skatteklass man ligger i, fast har gors det pa sjukhuset och inte fran skatte sedeln.
Jag kommer börja sova med dubbla täcken igen inatt. Vaknade imorse och frös. Sitter nu inkurad i täcke och FRYSER. Det är inte nyttigt att vänja sig vid för höga temperaturer. Nuvarande innetemp: 23 grader.