Vad gör vi? - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min syster och hennes man körde 160 mil genom landet med tre magsjuka barn på under sju som turades om att spy och skita ner sig. Tror de helsanerade bilen 14 gånger. Tog 9 dagar innan de slapp vakna av att de och sängen blev nedspydda. Som grädde på moset blev båda föräldrarna sjuka samtidigt när barnen blev friska.

Vilken dröm. Det är i sånna lägen jag förmodligen hade gått rakt ut i skogen utan mål eller mening.

Ja. Det slog över i mycket skämt om det. Hela släkten blev smittade samtidigt på en fest så vi delade charmiga historier med varandra. Men tyvärr ligger man ju ofta över gränsen till sin förmåga med småbarn och det är inte alltid kul.

Verkligen! Vilken cirkus det är det här, med småbarn och sjukdom. Jag hade nog min mest kritiska dag som förälder idag. Bröt ihop och storgrät när dottern vaknade vid fem. Maken fick gå upp trots att det var min tur och när han väckte mig vid åtta bröt jag ihop igen. Det är ingen vila, från min egen kropp, från tvätt efter tvätt efter tvätt, disk efter disk, blöjbyte efter blöjbyte. Det bara snurrar. Dom här väggarna börjar krypa riktigt nära nu, kanske också för att vardagen inte är så förbaskat annorlunda just nu heller. Mitt egna pyttelilla hamsterhjul.

Min bror och hans familj hade kräksjukan med två barn för någon månad sedan. Jag frågade i efterhand om de återhämtat sig. Svägerskan svarade att nej, det kommer ta minst två år. Utan ironi i blicken.

Jag kan väl inte vara den enda småbarnsföräldern som sett Enchanto? Ibland tänker jag att låten Surface Pressure är en ganska bra beskrivning av föräldraskapet vissa dagar.
Hinner ni byta innan nästa barn? Kanske skulle underlätta för dig att få jobba några månader?

Ja. Det slog över i mycket skämt om det. Hela släkten blev smittade samtidigt på en fest så vi delade charmiga historier med varandra. Men tyvärr ligger man ju ofta över gränsen till sin förmåga med småbarn och det är inte alltid kul.

Nej man har ju sällan några marginaler att tala om som småbarnsföräldrar så det krävs ju inte mycket för att man ska gå på knäna. Humor är nog enda sättet att hantera det, kan jag tycka. I morse stod jag och snyftade över handfatet och sköljde upp dotterns kläder efter ett rejält blöjläckage och maken smyger upp bakom och säger: ”Vill du ligga?” Det är svårt att inte börja skratta då, och vips kom en liten ljusglimt. Om än för nån sekund.

Hinner ni byta innan nästa barn? Kanske skulle underlätta för dig att få jobba några månader?

Jag jobbar 2-3 månader, sen är vi lediga 4 månader ihop. Jag kan knappt bära dottern nu så det blir viktigt att få en paus i slutet av graviditeten, och maken känner sig väldigt redo att sluta jobba en tid. Sen blir det nog också bra att vara lediga ihop. Vi har förskola 24h/vecka från augusti så det känns skönt att vi kommer kunna vara hemma tillsammans första 4 månaderna med två barn, innan jag behöver börja rodda båda på halvtid sen.

Vab idag och imorgon då jag och skolan är oense om när ett barn ska vara i skolan vs hemma för sjukdom. Så imorgon ska jag passa på och boka tid för ett annat barn på vårdcentralen. Sen få ett tredje barn att ringa försäkringskassan gällande förlängt underhållsstöd.

/märks att det är barnvecka :rofl:

Jag jobbar 2-3 månader, sen är vi lediga 4 månader ihop. Jag kan knappt bära dottern nu så det blir viktigt att få en paus i slutet av graviditeten, och maken känner sig väldigt redo att sluta jobba en tid. Sen blir det nog också bra att vara lediga ihop. Vi har förskola 24h/vecka från augusti så det känns skönt att vi kommer kunna vara hemma tillsammans första 4 månaderna med två barn, innan jag behöver börja rodda båda på halvtid sen.
Vad skönt att ni kunnat lägga upp det så!

Vi har sjukstuga här hemma också, som typ alla andra verkar ha. I fredags skickade vi H till förskolan och det var bara han och ett barn till där på hela dagen 😅. Natten till igår fick H feber och idag har vi haft båda hemma, jag är också sjuk och min sambo har vabbat. Det går bra nu.

Vår femåring var hemma och var förkyld för två veckor sen. När hon var frisk igen så hörde vi hur många som var sjuka på förskolan och tänkte äh hon får ta tidigt jullov nu istället (ändå föräldralediga med lillebror). Man blir ju inte mindre nöjd med det beslutet av att läsa den här tråden 😝

Många sjuka, så också vi. Sen mitten av november har vi inte haft många dagar då samtliga i familjen varit friska. Lillebror är inne på tredje sjukan utan uppehåll just nu, det ena hinner inte gå över förrän nästa börjar. Jag har nån sorts kliande blåsor i halsen. Vi kan snabbspola till våren nu, tack.

Jag har bokat en resa! I vår ska jag åka på min drömresa och jag ser så mycket fram emot det. Men en hel vecka ifrån dottern kommer bli tufft ❤️. Min man pushar och peppar dock och vill verkligen att jag ska åka i väg och få njuta ordentligt och jag försöker tänka att det blir jobbigare för mig än för dottern (som ju är så nöjd hemma med pappa oavsett). Knäppt livet som förälder ändå, man har liksom hjärtat utanför kroppen.

Vår femåring var hemma och var förkyld för två veckor sen. När hon var frisk igen så hörde vi hur många som var sjuka på förskolan och tänkte äh hon får ta tidigt jullov nu istället (ändå föräldralediga med lillebror). Man blir ju inte mindre nöjd med det beslutet av att läsa den här tråden 😝

Bra beslut! :D Nu blev det inte aktuellt för oss men när kräksjukan drog igång förra veckan tänkte jag att det absolut inte blir någon öppen förskola denna vecka. Misstänker att det är där vi smittades från början.

Ungar alltså. Kan de inte börja tvätta händerna bättre och sluta slicka på samma leksaker :meh::p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka