Vad gör vi? - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ettåringen är inne i en väldigt utmanande fas just nu. Närhetsbehovet är extremt och det är bara jag som duger. Nätterna är jättejobbiga. Han är så frustrerad och vill bara snutta men vi slutade för ett par veckor sedan. Upplever att frustrationen ökade otroligt mycket i samband med att han var sjuk i förra veckan. Han kastar sig omkring i sängen, gnäller och skriker, sparkar och har otroligt svårt att komma till ro. Klänger sig fast på mig som en igel och trycker sig samtidigt bort från mig. Sover nån minut innan han börjar igen. Sen till slut är han väl så trött att han somnar ordentligt och sover ett par timmar i bästa fall. Innan det drar igång igen.

På dagarna växlar han mellan att vara superglad och busig (klättrar överallt och försöker få tag i allt han inte får) och att vara så klängig att jag inte kan göra något annat än att bära runt på honom för annars bryter han ihop (när han blir trött eller hungrig kommer det stadiet).

Jag känner mig så utmattad av att göra allt jag kan för att möta hans närhetsbehov. Samtidigt måste jag få ta hand om min treåring också, jag måste laga mat och ta hand om disken och gå på toa. Och på nätterna spelar det ingen roll vad jag gör, jag håller honom nära mig och sjunger, klappar, kramar, vaggar. Men det hjälper inte.

Jo barnen har en till förälder. Men han har jobbat precis hela helgen (lååååånga pass) så jag har haft allt ensam i tre dagar. Då känns det liksom lite extra. Idag och imorgon är han ledig så då lättar det upp för mig. Idag ska jag gå ut i skogen och bara andas.

Ettåringen är inne i en väldigt utmanande fas just nu. Närhetsbehovet är extremt och det är bara jag som duger. Nätterna är jättejobbiga. Han är så frustrerad och vill bara snutta men vi slutade för ett par veckor sedan. Upplever att frustrationen ökade otroligt mycket i samband med att han var sjuk i förra veckan. Han kastar sig omkring i sängen, gnäller och skriker, sparkar och har otroligt svårt att komma till ro. Klänger sig fast på mig som en igel och trycker sig samtidigt bort från mig. Sover nån minut innan han börjar igen. Sen till slut är han väl så trött att han somnar ordentligt och sover ett par timmar i bästa fall. Innan det drar igång igen.

På dagarna växlar han mellan att vara superglad och busig (klättrar överallt och försöker få tag i allt han inte får) och att vara så klängig att jag inte kan göra något annat än att bära runt på honom för annars bryter han ihop (när han blir trött eller hungrig kommer det stadiet).

Jag känner mig så utmattad av att göra allt jag kan för att möta hans närhetsbehov. Samtidigt måste jag få ta hand om min treåring också, jag måste laga mat och ta hand om disken och gå på toa. Och på nätterna spelar det ingen roll vad jag gör, jag håller honom nära mig och sjunger, klappar, kramar, vaggar. Men det hjälper inte.

Jo barnen har en till förälder. Men han har jobbat precis hela helgen (lååååånga pass) så jag har haft allt ensam i tre dagar. Då känns det liksom lite extra. Idag och imorgon är han ledig så då lättar det upp för mig. Idag ska jag gå ut i skogen och bara andas.
Åh vad kämpigt. Låter som en bra idé att tanka lite energi i skogen. ❤️

Låter kämpigt, hoppas du får lite energi ute i skogen och skönt att din partner är ledig ett par dagar.

Åh vad kämpigt. Låter som en bra idé att tanka lite energi i skogen. ❤️

Låter kämpigt, hoppas du får lite energi ute i skogen och skönt att din partner är ledig ett par dagar.
Tack hörni ❤️ Jag fick en rejäl stund ute i skogen att bara vara och även om jag fortfarande är trött hjälper det så mycket att få en paus och komma tillbaka med mer mental energi.

1. Varför kör mitt barn parkour när jag försöker byta blöja?
2. Varför vill min barn enbart äta på sladdar och TV-kontrollen när jag köpt en miljard leksaker till henne?
3. Varför sover hon 2 h i vagnen när jag är på stan och gör ärenden men behöver jag sova tillsammans med henne hemma så är det alltid MAX 30 min?

Så många frågor, så få svar…

Förstår dig! :heart ”This too shall pass”, men jag förstår att det är en riktigt tuff period just nu. Försök ta hand om dig varje chans du får :heart

1. Varför kör mitt barn parkour när jag försöker byta blöja?
2. Varför vill min barn enbart äta på sladdar och TV-kontrollen när jag köpt en miljard leksaker till henne?
3. Varför sover hon 2 h i vagnen när jag är på stan och gör ärenden men behöver jag sova tillsammans med henne hemma så är det alltid MAX 30 min?

Så många frågor, så få svar…
Haha undrar samma! Lägger dessutom till en twist! Idag tog jag ur batterierna ur fjärrkontrollen och tänkte då kan hon hålla på med den så jag hinner se klart mitt program..då var den helt plötsligt inte alls så intressant?! O_o:meh:

Usch, jag lider med dig. Det är inte lätt att ha en sån där krävande 1-åring och sen ett par till på det. Gah!

Lillan inne i uppskruvad period igen. Med starka känslor. Alltså det är så mycket bus. Och styr. Varenda grej är hon på, och fort. Det blir farligt och man själv blir till slut så trött efter flera timmar av intensivt busande. Gaahh. Men ibland kan man inget annat än att bara skratta åt allt också.

Förstår dig! :heart ”This too shall pass”, men jag förstår att det är en riktigt tuff period just nu. Försök ta hand om dig varje chans du får :heart
Ja det är en fas och det kommer gå över. Det upprepar jag som ett mantra 😅

Och ja, jag försöker verkligen prioritera upp mig själv. Men fasen vad svårt det är! Man bara ser allt som behöver göras… men det är svårt att släppa det och helt enkelt låta disken stå när barnen är lugna och istället sätta sig ner och andas lite.

Alltså, jag är så lost när det kommer till maten. 9 månader och det har gått trögt med matintro. Verkar gå bäst när hon får plocka själv, men jag blir feg med vad jag vågar ge.

Det har lossnat lite nu, hon äter liiite mer men äter också mer ersättning nu helt plötsligt. Inte oftare men större mängd. Ska man bara fortsätta erbjuda mat och hoppas att hon så småningom inser tjusningen med mat och att det då blir mindre ersättning automatiskt?

Har precis nattat treåringen som från ingenstans började prata om vår hund som dog för ett år sedan, hur mycket han saknar henne. Han grät och pratade om henne i en halvtimma innan han somnade. Berättade varje detalj om begravningen. Det är som sagt ett år sedan och då var han bara två år. Helt sjukt vad som fastnar i det lilla huvudet, han har ett minne som nästan skrämmer mig ibland.

Jag blir ju själv så sanslöst ledsen när han nämner hunden, vilket han gör ganska ofta. Det är fint att vi kan gråta tillsammans och jag vill verkligen visa honom att det är okej att sörja och sakna hur mycket som helst, men fy vad jobbigt det är att förklara gång på gång att hon är död och inte kan komma tillbaka. Han har inte riktigt förstått varför vi inte bara kan hämta henne och ha henne här igen. 💔 Jag tycker det är jättesvårt att försöka förklara för honom.

Alltså, jag är så lost när det kommer till maten. 9 månader och det har gått trögt med matintro. Verkar gå bäst när hon får plocka själv, men jag blir feg med vad jag vågar ge.

Det har lossnat lite nu, hon äter liiite mer men äter också mer ersättning nu helt plötsligt. Inte oftare men större mängd. Ska man bara fortsätta erbjuda mat och hoppas att hon så småningom inser tjusningen med mat och att det då blir mindre ersättning automatiskt?
Har du läst böcker av Ann Fernholm? :) hon har två böcker om mat till barn. Tipsar dels om henne och dels om sidan Knatteplock på instagram!

Här har vi samsovit i natt 🤷🏼‍♀️. Dottern som aldrig sover bra med oss grät så mycket i går kväll vid 21 att vi såklart tog med henne in till oss. Väl hos oss sov hon prick hela natten utan ett enda uppvak 😮. Tror hon är i ett språng eller nåt för hon är mer mammig och pappig nu också.

Mys att samsova men hur står folk ut natt efter natt? Jag hade exakt 30 cm att sova på medan dottern låg tvärs över sängen med fötterna på min bröstkorg 👍🏻.

Vi har sovit i natt! 🥳 I alla fall tusen gånger bättre än senaste dagarna. Några uppvak men kunde ganska snabbt somna om. Vi testade att ge gröt på kvällen istället för välling eftersom han inte varit så jätteintresserad av vällingen, har fått truga i honom. Tänkte att han kanske faktiskt har varit hungrig?

Så trots att han ganska nyligen ätit en hyfsad portion med korv och pasta så fick han en skål med gröt och yoghurtkvarg som gick ner utan problem. Toppade med ca 40 ml välling.

Så vi ska fortsätta prova att mata på ordentligt och se om det gör susen, håll tummarna :D

Här har vi samsovit i natt 🤷🏼‍♀️. Dottern som aldrig sover bra med oss grät så mycket i går kväll vid 21 att vi såklart tog med henne in till oss. Väl hos oss sov hon prick hela natten utan ett enda uppvak 😮. Tror hon är i ett språng eller nåt för hon är mer mammig och pappig nu också.

Mys att samsova men hur står folk ut natt efter natt? Jag hade exakt 30 cm att sova på medan dottern låg tvärs över sängen med fötterna på min bröstkorg 👍🏻.
Vi står ut eftersom det är tydligt att våra barn behöver närheten :) Skulle väldigt gärna sova ensam men alla får mest sömn om vi samsover. Vi köpte en 210-säng för att alla ska få plats :up:

Har du läst böcker av Ann Fernholm? :) hon har två böcker om mat till barn. Tipsar dels om henne och dels om sidan Knatteplock på instagram!
Näe inte läst..knatteplock har jag koll på, men tack för tipsen! Tycker det är svårt då många tipsar om recept, hur man ska dela saker, dagsschema osv. Men jag känner mig mest lost i det större perspektivet, typ hur långt borde man ha kommit när och hur ska man komma dit? 😅 Nu låter jag ju henne styra egentligen, men har ju ingen aning om det kommer leda oss rätt..🙃

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka