Vad gör vi? - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt barn ställde sig upp i en barnstol och ramlade ur. Efter det så spände vi alltid fast henne och fanns det ingen sele/rem att sätta fast med så hade vi helt enkelt henne i famnen. Då började vi (eller snarare jag för jag är ju mamma 🙄) bli ifrågasatta varför vi var så hispiga föräldrar som inte lät henne sitta i stolen ändå. Med andra ord, hur man än gör så gör man fel. 🙃

Men suck… ja det finns verkligen lika mycket åsikter som människor när det kommer till barn. De allra flesta gör sitt allra bästa och bara en själv har bakgrunden, känner sitt barn bäst osv.

Som tur är så är det ju mycket få olyckor som leder till allvarliga konsekvenser. Själv rullade jag ner för en trappa när jag var 1,5 år. Satt och lekte och plötsligt ser mamma hur jag tippar baklänges över kanten och rullar hela vägen ner till våningen under. Hon blir tagen än idag när hon pratar om det men jag var som barn är som mest, mjuka och tåliga och klarade mig fint.

Jag vet att du menar väl, men vi vet såklart redan att selen finns där av en anledning och hur man kan eliminera vissa risker. Mitt huvud har som sagt redan snurrat hela dagen kring detta. Hon är i en fas just nu där precis alltid hamnar i munnen, hon kryper runt i lägenheten och stoppar skor och löv och allt annat hon får tag på i munnen och jag är livrädd att det förr eller senare kommer ha hamnat något där i ett skrymsle som inte borde ligga på golvet eller att ett blixtlås på en kudde plötsligt lossnar. Så jag måste ha hökögon på henne och nu bedömde jag att det är bättre att hon sitter där hon sitter medan jag plockar in disk, en meter ifrån mig, så går stolen sönder och det här händer. Vi föräldrar kommer kalkylera risker varenda dag resten av barnens liv men trots det kommer det hända saker. Aldrig obevakad i matstolen var regeln, men det räckte inte nu och ja.. jag är redan extremt självkritisk.
Nej men gud, jag fattar, vår dotter är likadan. Vi barnsäkrar och barnsäkrar men hur hjälper det när dottern ändå insisterar på att krypa ut i hallen och sätta sig och suga på skor och hjulen på barnvagnen. Om du bedömer det som säkrare att hon sitter i stolen när du fixar så är det nog så, så med en sele på är det nog helt lugnt :) .

Förstår att du är skakad, det låter som en otroligt obehaglig upplevelse. Man får försöka vara snäll mot sig själv och tänka att det enda man kan göra är sitt bästa.

Och just ja @Voeux , om du vill ha tips på stol så är vi jättenöjda med vår stokke steps! Stadig och känns jättesäker, lätt att ta isär och göra rent och stolen funkar att använda även utan bordet. Den hänger ju med i många år också så på så vis är den väldigt prisvärd.

Och just ja @Voeux , om du vill ha tips på stol så är vi jättenöjda med vår stokke steps! Stadig och känns jättesäker, lätt att ta isär och göra rent och stolen funkar att använda även utan bordet. Den hänger ju med i många år också så på så vis är den väldigt prisvärd.

Bra tips! Vi har funderat på en tripp trapp men ska kika på lite olika alternativ!

Jag vet att du menar väl, men vi vet såklart redan att selen finns där av en anledning och hur man kan eliminera vissa risker. Mitt huvud har som sagt redan snurrat hela dagen kring detta. Hon är i en fas just nu där precis alltid hamnar i munnen, hon kryper runt i lägenheten och stoppar skor och löv och allt annat hon får tag på i munnen och jag är livrädd att det förr eller senare kommer ha hamnat något där i ett skrymsle som inte borde ligga på golvet eller att ett blixtlås på en kudde plötsligt lossnar. Så jag måste ha hökögon på henne och nu bedömde jag att det är bättre att hon sitter där hon sitter medan jag plockar in disk, en meter ifrån mig, så går stolen sönder och det här händer. Vi föräldrar kommer kalkylera risker varenda dag resten av barnens liv men trots det kommer det hända saker. Aldrig obevakad i matstolen var regeln, men det räckte inte nu och ja.. jag är redan extremt självkritisk.
Att stolen går sönder hade du liksom inte kunnat förebygga. Köp en ny, stadigare stol (vilket du ju redan skrivit att du ska!). Vi har en Tripp trapp och är nöjd med den! Jag ogillar sele i matstol av två anledningar; dels att jag vill kunna få upp barnet snabbt om de sätter i halsen och dels att jag inte vill att de ska vara ”tvingade” att sitta i stolen, utan mat ska vara kul och glädjefyllt (och vår dotter hatar att sitta fast.) Vi har aldrig satt fast henne, och det har gått alldeles utmärkt. Nu, 1 år och 8 månader gammal, har hon utvecklat riktigt bra balans för hon klättrar ur och i själv 🙈

Dottern har lagom blivit bättre och äter igen utan smärtlindring, så är det storebrors tur. Dag fyra med feber nu och blåsor i munnen. Och jag är så less på sjukdom och gnälliga ungar nu :arghh:.

Vi ska försöka karva pumpa sen i eftermiddag sen.

Bra tips! Vi har funderat på en tripp trapp men ska kika på lite olika alternativ!
Eftersom hon är så stor kanske det kan vara läge att bara köpa en antilop från Ikea och sen en tripp trapp när hon kan ha den vilket ju är rätt snart. Hela stolen kan ju köras i diskmaskin, och lätt att packa ihop och ta med. Vet inte hur många middagar jag spänt fast den på en ryggsäck och traskat hem till kompisar utan barn/extra barnstol.

Leker en enkel variant av Röda lyktan stopp/1,2,3 Rött ljus med magen. Det går ut på att Ärtan rör sig jättemycket och varje gång jag lyfter på tröjan för att titta så är hon helt still. Så fort jag tittar bort börjar hon igen.
Det brukar vara samma om man ska be sin partner eller nån annan att känna sparkarna. ”Här! Nu!” Då slutar de alltid sparka :D

Jaha, ställa tillbaka klockan i natt då. Förbereder mig för en extra timme av att inte sova 🥲

Förra natten var bedrövlig. Men A har mått bättre idag och inte haft någon feber så förhoppningsvis är han inte lika orolig när vi ska sova. Frustrationen över att inte få snutta lär dock vara kvar…

Jaha, ställa tillbaka klockan i natt då. Förbereder mig för en extra timme av att inte sova 🥲

Förra natten var bedrövlig. Men A har mått bättre idag och inte haft någon feber så förhoppningsvis är han inte lika orolig när vi ska sova. Frustrationen över att inte få snutta lär dock vara kvar…
Lider med dig! Jag fasar för natten, i natt sov vi i princip 02-05:30 bara. Huuuuur länge kan tandsprickning sabba ens liv egentligen 😩.

Jag var på barnakuten med sex veckor gammal bebis för att jag gått in i dörrkarmen med bebishuvudet först. Den supergulliga sköterskan betonade att jag inte skulle klandra mig själv.
Var inte extremt självkritisk, det är inte ditt fel att stolen gick sönder 💛

Ja, det där med att krypa in i diskmaskinen gör det ju onekligen svårt att få någonting gjort alls. Hon är där på någon sekund var jag än placerar henne känns det som, och hittar hon inte på något riskfyllt så hänger hon i mina ben så jag inte kan gå någonstans. Så jag gjorde den bedömningen och jag tror som du, det är något som de flesta uppfattar som säkert. Men jag hade uppenbarligen fel denna gång och jag tror att det är det som skapar en sån känsla av otrygghet. Jag hade fel nu och hon blev skadad, vad mer kan jag ha fel om? Vad kan hända idag eller i morgon, och hur illa kommer det bli nästa gång? Det är såklart en känsla som hänger kvar för att det är så färskt i minnet och förr eller senare släpper det eftersom det inte går att gå runt och vara rädd jämt.
Som förälder är man ju lätt så himla hård mot sig själv, och det taskiga är ju att man bara får bekräftelse på de gånger man gör en bedömning som blev fel. Alla gånger man fattar rätt beslut och tex sätter ungen i stolen vilket förhindrar att den stoppar något galet i munnen och skadar sig så får man ju ingen bekräftelse på att det var rätt. Men jag är övertygad om att alla vi föräldrar varje dag fattar typ 100 beslut som förhindrar skador på våra barn och det måste vi ha med i vågskålen när vi grämer oss åt det där enstaka felaktiga :heart

Eftersom hon är så stor kanske det kan vara läge att bara köpa en antilop från Ikea och sen en tripp trapp när hon kan ha den vilket ju är rätt snart. Hela stolen kan ju köras i diskmaskin, och lätt att packa ihop och ta med. Vet inte hur många middagar jag spänt fast den på en ryggsäck och traskat hem till kompisar utan barn/extra barnstol.
Varför inte tripp trapp på en gång?

Varför inte tripp trapp på en gång?
Mitt barn hade inte grejat tripp trapp innan ett år (utan bebisfunktioner) håller fortfarande ibland på att ramla ner från sin tripp trapp (hon är drygt 3 nu) för att hon testar lite olika positioner. Och för att vi älskade flexibiliteten med vår antilop, snygg är den inte, men lätt att ha med och göra ren var den. Jag plockar inte isär tripp trappen och stuvar den i bilen eller spänner fast på ryggan när jag ska på middag🙄.

Jag var på barnakuten med sex veckor gammal bebis för att jag gått in i dörrkarmen med bebishuvudet först. Den supergulliga sköterskan betonade att jag inte skulle klandra mig själv.
Var inte extremt självkritisk, det är inte ditt fel att stolen gick sönder 💛

Som förälder är man ju lätt så himla hård mot sig själv, och det taskiga är ju att man bara får bekräftelse på de gånger man gör en bedömning som blev fel. Alla gånger man fattar rätt beslut och tex sätter ungen i stolen vilket förhindrar att den stoppar något galet i munnen och skadar sig så får man ju ingen bekräftelse på att det var rätt. Men jag är övertygad om att alla vi föräldrar varje dag fattar typ 100 beslut som förhindrar skador på våra barn och det måste vi ha med i vågskålen när vi grämer oss åt det där enstaka felaktiga :heart

Ni har helt rätt :heart

Mitt barn hade inte grejat tripp trapp innan ett år (utan bebisfunktioner) håller fortfarande ibland på att ramla ner från sin tripp trapp (hon är drygt 3 nu) för att hon testar lite olika positioner. Och för att vi älskade flexibiliteten med vår antilop, snygg är den inte, men lätt att ha med och göra ren var den. Jag plockar inte isär tripp trappen och stuvar den i bilen eller spänner fast på ryggan när jag ska på middag🙄.
Jo men iaf förr fanns det bygel. Jag vet många som haft sådana från början. Nä den tar man inte med sig. Men ärligt tror inte vi släpade med någon stol alls eller jag vet det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka