Vad gör vi? - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh vad tufft, man blir faktiskt knäpp när man inte får sova. Vi längtar också efter stabila nätter här. Dottern har fått sin första tand och hela världen är upp och ner 😩.

KL

Slappar efter att ha haft två bebisar här på besök som lekt med dottern - fullt kaos men så otroligt mysigt och roligt! Sen håller vi på att fixa i ordning dotterns rum nu och jag älskar att fixa därinne ❤️. Hittills har vi fått upp bokhylla och alla hennes böcker och nästa steg blir att rama in foton och affischer och sätta upp. Så himla kul!!
Vi håller också på med barnrummet, det är så mysigt! Vi ska måla om så småningom men jag håller på att fixa lite så det känns lite mysigare i väntan på det. Finns så många fina planscher och alldeles för lite väggyta 😅

Fick ett mindre roligt sms från skolan för en stund sen 😬

B73380A3-0C0D-45BB-A8CB-1685AF29A28A.jpeg

@gulakatten @soom Ja det är verkligen hemskt när man inte får sova. Ändå funkar man oftast helt okej på dagen? Så knäppt. Min räddning är att jag går och lägger mig tillsammans med barnen, då får jag oftast ihop hyfsat med timmar även om det är upphackat.

I natt sov 1-åringen bra, istället vaknade 3-åringen av växtvärk i benen och låg och skrek och gnydde :( ❤️ Stackars liten.

Nu vill jag skriva nåt positivt här också så jag inte bara gnäller :D Hade en SÅ mysig kväll ensam med barnen igår! 🥰 Vi åt middag ihop, sen tände jag en eld i kaminen och så duschade jag medan barnen badade. Alla var sams och glada. Sen hängde vi pyjamasarna på grinden framför kaminen, gjorde välling och så fick barnen på sig varma gosiga pyjamasar. Sen la vi oss i sängen och läste saga och barnen somnade. Så mysigt ❤️

Intressant tanke! Säkert så att det kan bli den typen av dynamik mellan syskon. Jag har inte sett det så mellan mina, stora här är fortfarande intensiv men betydligt beskedligare nu än när han var liten, och lilla är en riktig drama queen på sitt sätt och tar definitivt en massa plats också.

Här var det mest en reflektion över att "Oj, det kan visst vara enkelt också!" (typ som med vantarna) :D men jag inser att det kan vara viktigt att vara uppmärksam på i framtiden.

En sak jag redan nu märker är att många äldre i vår närhet tycker lilla är "så snäll" som ofta inte gråter eller väsnas så mycket, vilket jag såklart opponerar mig högljutt emot. Både jag och sambon kommer från familjer som inte gärna visar känslor, så att våga uttrycka och känna igen sina känslor ser jag som en av de viktigaste sakerna att förmedla till mina barn.

Sorry, blev en utvikning, men onekligen intressant!
Eller hur. Vårt barn är bestämd men morrar oftare än gråt (gråter bara när hon slår sig eller är jättetrött). Hon är oxå väldigt ”duktig” och vill klara allt själv (vilket hon oftast gör). Jag tänker att hon får höra alldeles för ofta att hon är duktig både hemma och av förskolan/omgivningen. Det ska ju inte vara det primära liksom. Jag blir oroad ibland över att hon inte kommer våga visa känslor, några gånger har hon sagt till mig när jag kanske stressat och tjatat att ”jag vill faktiskt vara ledsen/arg nu”. Det är himla fint men jag, och hennes pappa, behöver bli mycket mycket bättre på att visa att det är okej både för henne och för oss själva.

@gulakatten @soom Ja det är verkligen hemskt när man inte får sova. Ändå funkar man oftast helt okej på dagen? Så knäppt. Min räddning är att jag går och lägger mig tillsammans med barnen, då får jag oftast ihop hyfsat med timmar även om det är upphackat.

I natt sov 1-åringen bra, istället vaknade 3-åringen av växtvärk i benen och låg och skrek och gnydde :( ❤️ Stackars liten.
För mig är det enorm skillnad i mående beroende på sömnen. Sovit dåligt ger kort tålamod och allt är skit. Sovit tillräckligt ger hyfsat tålamod och livet är rätt bra.
Lägga sig med barnen är smart!

Sov gott!

Bra att du lägger dig med barnen! När vår dotter var liten och vi hade nån dålig natt så sov jag på dagen med henne. Superskönt!

Jag har jobbat idag och det var roligt. Ända tills jag var på väg hem och saknade dottern så akutmycket att jag ville gråta. Nu ska jag jobba två dagar till och så gå på AW på torsdag och sen är jag föräldraledig igen från fredag och till början av december. Kul att vara på jobbet men jag längtar till fredag. Då ska jag mysa hela jäkla dagen med dottern ❤️.

Sitter uppe och matar vår bebis, sen fyra dagar har han ätit varannan/ var tredje timme hela nätterna :love1:

Jag kan vara knäpp men jag njuter!! Trött så jag knappt vet vad jag heter på dagarna men de är så skönt! Vi har i nästan 10 veckor legat inne två gånger, varit hemma men med hemsjukvård, sondat, tvångsmatat, haft larmet på var tredje timme för att inte missa matning, jag har vägt honom före och efter all ammning som vi gjort hemma fram till för en vecka sen, vi har gråtit och oroat oss över vårt fina lilla kille som inte äter :( men peppats av läkarna att kämpa på de kommer att vända……nu ”peppar peppar” tror jag/vi de vänt äntligen:love1:

Är i chock. Första (och enda) flaskan inatt blev kl 6.15!!! 😱 somnade 19.30. Andra hade ju kanske gått upp då bara, men jag hoppades på lite mer sömn..:angel: Så gav då och sen sov vi till 8.30 :love:

Är mycket medveten om att det säkert var en engångsföreteelse för nu, men hoppas så att hon liksom fasar ut nattmatningen av sig själv. Vi har ju gått ifrån att äta varannan timme utan att jag försökt så hoppet lever!

Dricker kaffe och surfar på mobilen. 3 sjuka barn hemma och pappan är på jobb till ca 16. Väntar även på hemleverans på möblerna jag beställt. Mellanpojkarna vet nu att vi ska ha olika boenden så det kom in flera önskemål om hur deras sängar ska målas :rofl:

Lilla E klättrar och klättrar och klättrar... Upp i soffan och vidare till fönstret är det bästa, hon har inte upptäckt stolar och bord än, peppar peppar.

Inte lika lugnt här hemma med andra ord, men å andra sidan börjar hon få kläm på hur man klättrar ner också (med rumpan/benen först) så jag tänker ändå att hon får hållas inom rimliga gränser 😁

Sitter och ammar förkyld liten bebis, förkyld storebror sitter bredvid och tittar på ipaden. Solen skiner ute och jag funderar på hur jag ska få till en promenad till stallet. Har ingen syskon/dubbelvagn och har inte heller hittat någon ståbräda eller liknande som passar vår vagn. Treåringen älskar att promenera men kanske inte idag när han är sjuk, det är två km enkel väg med ganska rejäla backar. Lutar åt att ta bebis i selen men jag är rädd för att få ont i ryggen. Hade honom i sele i två timmar i förrgår och har känt smärta i både rygg och bäcken efter det. Har en barnvagn till men det är ju helt omöjligt att köra två vagnar, i alla fall på backig grusväg. Hm, KAN det vara så att jag får ta bilen helt enkelt... 😂 Men så tråkigt ju!

Sitter och ammar förkyld liten bebis, förkyld storebror sitter bredvid och tittar på ipaden. Solen skiner ute och jag funderar på hur jag ska få till en promenad till stallet. Har ingen syskon/dubbelvagn och har inte heller hittat någon ståbräda eller liknande som passar vår vagn. Treåringen älskar att promenera men kanske inte idag när han är sjuk, det är två km enkel väg med ganska rejäla backar. Lutar åt att ta bebis i selen men jag är rädd för att få ont i ryggen. Hade honom i sele i två timmar i förrgår och har känt smärta i både rygg och bäcken efter det. Har en barnvagn till men det är ju helt omöjligt att köra två vagnar, i alla fall på backig grusväg. Hm, KAN det vara så att jag får ta bilen helt enkelt... 😂 Men så tråkigt ju!

Tycker du kan ta bilen med gott samvete 😄

Lilltjejen.. Ebba sover vanligtvis bara två korta tupplurer om dagen just nu. En kring 9.30 och en kring 15. Nu sov hon 9.30-10. Somnade ändå till min förvåning i vagnen vid 12, så jag promenerade en timme tills hon vaknade. Gick då hem.. då somnar hon om i trapphuset? 😅 Mitt i ramper och slamrig gallerhiss. Nu har hon sovit ytterligare en timme i vagnen ståendes i hallen. Jahopp…

Ligger i soffan med vår 6 dagar gamla bebis på armen. Min man står i köket och lagar lasagne och så lyssnar vi på samma skiva som vi gjorde på höstlovet när vi blev tillsammans för 17 år sen.

Härligt, underbart, fantastiskt att vi 17 år senare har två fantastiska barn, är gifta och bor i ett hus där vi växte upp. Det här är som vuxenedition av höstlov. Storhandla, städa hemma, laga mat. Så jäkla tacksam för hur fint livet är. Den här känslan ska jag plocka fram när livet känns bajs eller att elräkningen kommer 🤭

Ligger bredvid treåringen som precis somnat. Det blev en promenad till stallet idag ändå, och treåringen kämpade sig tappert fram och tillbaka på sin balanscykel. Ska väl ta det lugnt när han är snuvig egentligen men han tar det liksom inte lugnt ändå, sätter jag honom framför teven så hoppar han runt och gör en hinderbana i soffan tills han är helt svettig och andfådd (och slutar inte då heller). Tror cykelturen var lugnare än om han hade hittat på något själv. 😆

Det har varit en härlig dag, jag har njutit av vår sockersöta bebis, finurliga storebror och av det sköna höstvädret. OCH något otippat - jag har njutit sååå mycket av att vara hemma med sjukt barn utan att behöva vabba från jobbet! Är ju föräldraledig med lillebror. Åh så underbart att slippa det dåliga samvetet mot kollegorna, slippa att sitta och skriva lektionsplaneringar till vikarier och slippa att komma tillbaka efter vab och behöva ta tag i klagomål om att klassen varit helt kaos med vikarien, konflikter mellan elever osv. osv.

Sovit minimalt inatt pga snorig bebis, spenderade halva natten i soffan halvsittande för att bebis skulle få lättare att andas. Senare under natten var han nöjd i vagnen i lite upprätt position. Hade sett fram emot en lugn dag liggandes på soffan men nu måste jag hålla de stora barnen hemma från förskolan så det här kan bli den längsta dagen i mitt liv.

Vi har också haft en dålig natt, S sov oroligt hela natten, jag la mig med honom i gästrummet och han har haft uppvak typ två gånger i timmen och svårt att komma till ro. Sen vaknade H och var otröstlig under en period när S tillslut sov. Min sambo hämtade honom men det var svårt att sova igenom hans gråt. 😭

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka