Vad gör vi? - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
E sover bredvid mig och jag ligger och gör en lista på barnböcker jag vill köpa och Pinteresttavlor på barnboksillustrationer. Ni vet de här tillfällena i livet när någonting verkligen slår an en sträng i en. Jag hade så vild fantasi som barn och nu känns det lite som att jag kommer få återuppleva allt det där en gång till. Vill ha ett litet bibliotek hemma och tavlor med fina illustrationer. Jag menar, hur fina finns det inte?

ED1451CA-0EB5-4CE8-BCA6-C6F9E5713A3B.webp

Förvånas ständigt över hur "enkel" lilla barnet är jämfört med hur stora var som liten. Allt vi kämpade med ettan är inte ens en issue med tvåan, och då är det alltså inte ens att vi hittat knep som funkar utan vi behöver ju ofta inte ens knep.

Stora barnet tillbringade tex sina första två år utan vantar pga skrek i panik om man försökte få på dem. Tvåan - "åh, vilka bra grejer som gör att jag håller mig varm om händerna!" Inga problem.
Ettan hatade tandborstning och lät sig inte luras av diverse kul sånger på mobilen. Tvåan gapar snällt så fort Bolibompadraken sjunger "borsta borsta!" :D osv. Köpte en duschskärm till ettan som han aldrig haft på sig. Tvåan tog på sig den direkt och skrattade, för jag tror hon kände sig fin.

Ettan är såklart underbar på alla sätt och vis, smart och inkännande och rolig osv osv, men jag är också ganska lättad och förundrad över att tvåan är så smidig. Kan samtidigt inte låta bli att undra när bakslaget kommer :cautious: :nailbiting::D

Ena sonen går in på andra sjukvårdande, och dottern gör sin första sjukvecka. Så jag sitter I soffan framför tvn med dessa två medan pappan kör två barn till skolan.

Mina små barn fyller två år imorgon! Så sjukt, de är verkligen inga bebisar längre ❤️. De säger fortfarande typ bara fem ord men de gestikulerar vilt. Igår när vi läste en bok pekade S på flugsvampen, sedan in i munnen och skakade på huvudet, på handen och skakade på huvudet och sedan på sin fot och nickade nöjt. Översättningen är naturligtvis: flugsvampar får man inte äta eller klappa men man får stampa på dem 😅.

De bra nätterna har inte fortsatt :meh: Eller, det har varit varannan natt dålig varannan natt bra. Han har väldigt väldigt svårt att komma till ro mellan 03-05 ungefär. Imorse hade jag också väldigt svårt att somna om när han till slut lugnat ner sig. Jag somnade typ 06:45, för att bli väckt 07:20 av storasyster 😭 kände mig heeelt förstörd. Grät en skvätt för att ingen brydde sig om mig (rimligt :p) men sen tvättade jag ansiktet i kallt vatten och gaskade upp mig.

Men jag längtar efter stabila nätter, det gör jag 😬

De bra nätterna har inte fortsatt :meh: Eller, det har varit varannan natt dålig varannan natt bra. Han har väldigt väldigt svårt att komma till ro mellan 03-05 ungefär. Imorse hade jag också väldigt svårt att somna om när han till slut lugnat ner sig. Jag somnade typ 06:45, för att bli väckt 07:20 av storasyster 😭 kände mig heeelt förstörd. Grät en skvätt för att ingen brydde sig om mig (rimligt :p) men sen tvättade jag ansiktet i kallt vatten och gaskade upp mig.

Åh vad tufft, man blir faktiskt knäpp när man inte får sova. Vi längtar också efter stabila nätter här. Dottern har fått sin första tand och hela världen är upp och ner 😩.

KL

Slappar efter att ha haft två bebisar här på besök som lekt med dottern - fullt kaos men så otroligt mysigt och roligt! Sen håller vi på att fixa i ordning dotterns rum nu och jag älskar att fixa därinne ❤️. Hittills har vi fått upp bokhylla och alla hennes böcker och nästa steg blir att rama in foton och affischer och sätta upp. Så himla kul!!

Förvånas ständigt över hur "enkel" lilla barnet är jämfört med hur stora var som liten. Allt vi kämpade med ettan är inte ens en issue med tvåan, och då är det alltså inte ens att vi hittat knep som funkar utan vi behöver ju ofta inte ens knep.

Stora barnet tillbringade tex sina första två år utan vantar pga skrek i panik om man försökte få på dem. Tvåan - "åh, vilka bra grejer som gör att jag håller mig varm om händerna!" Inga problem.
Ettan hatade tandborstning och lät sig inte luras av diverse kul sånger på mobilen. Tvåan gapar snällt så fort Bolibompadraken sjunger "borsta borsta!" :D osv. Köpte en duschskärm till ettan som han aldrig haft på sig. Tvåan tog på sig den direkt och skrattade, för jag tror hon kände sig fin.

Ettan är såklart underbar på alla sätt och vis, smart och inkännande och rolig osv osv, men jag är också ganska lättad och förundrad över att tvåan är så smidig. Kan samtidigt inte låta bli att undra när bakslaget kommer :cautious: :nailbiting::D
Jag har reflekterat över samma sak här (gällande vissa saker, tvåan är utmanande på helt nya sätt :D), att somna t ex har varit en kamp med ettan men tvåan typ bara lägger sig ner? Sjukt.
Iaf - den här tanken är inte riktigt färdigformulerad men jag gör ett försök: jag har dock på senare tiden skymtat ibland att tvåan kanske "lägger band" på sig, för att ettan tar så mycket plats? När ettan bryter ihop över nåt så skymtar tvåan i ögonvrån och jag kanske tolkar in för mycket, men liksom fattar att det inte är läge? Den insikten var lite tuff, för det var en insikt i hur mycket tvåan redan nu anpassar sig och hamnar på undantag eftersom ettan är lite utmanande (och definitivt inte håller tillbaka för nån annans skull..).

Jag har reflekterat över samma sak här (gällande vissa saker, tvåan är utmanande på helt nya sätt :D), att somna t ex har varit en kamp med ettan men tvåan typ bara lägger sig ner? Sjukt.
Iaf - den här tanken är inte riktigt färdigformulerad men jag gör ett försök: jag har dock på senare tiden skymtat ibland att tvåan kanske "lägger band" på sig, för att ettan tar så mycket plats? När ettan bryter ihop över nåt så skymtar tvåan i ögonvrån och jag kanske tolkar in för mycket, men liksom fattar att det inte är läge? Den insikten var lite tuff, för det var en insikt i hur mycket tvåan redan nu anpassar sig och hamnar på undantag eftersom ettan är lite utmanande (och definitivt inte håller tillbaka för nån annans skull..).
Intressant tanke! Säkert så att det kan bli den typen av dynamik mellan syskon. Jag har inte sett det så mellan mina, stora här är fortfarande intensiv men betydligt beskedligare nu än när han var liten, och lilla är en riktig drama queen på sitt sätt och tar definitivt en massa plats också.

Här var det mest en reflektion över att "Oj, det kan visst vara enkelt också!" (typ som med vantarna) :D men jag inser att det kan vara viktigt att vara uppmärksam på i framtiden.

En sak jag redan nu märker är att många äldre i vår närhet tycker lilla är "så snäll" som ofta inte gråter eller väsnas så mycket, vilket jag såklart opponerar mig högljutt emot. Både jag och sambon kommer från familjer som inte gärna visar känslor, så att våga uttrycka och känna igen sina känslor ser jag som en av de viktigaste sakerna att förmedla till mina barn.

Sorry, blev en utvikning, men onekligen intressant!

Här är en till som längtar efter stabila nätter! Dålig sömn är det absolut sämsta med bebisar. Jag har sovit knackigt ett bra tag, känns som jag inte sovit alls när jag vaknar, och kroppen liksom nästan värker av trötthet. Igår natt fick jag 3 + 5!!! timmar ostörd sömn och det var SÅ SKÖNT. Kände mig som människa igen. Miraklet upprepade sig givetvis inte, men kanske inatt? Eller nån natt. Jag hoppas det händer igen.

Ligger vaken och vakar över lillskruttan som är magsjuk. Första för denna säsongen då. Jäkla piss, nu hinner man ju få massa fler. Snart är det min och min partners tur. Hoppas alltid bara att vi inte insjuknar exakt samtidigt. Hur tar man då hand om sitt barn?

Ligger vaken och vakar över lillskruttan som är magsjuk. Första för denna säsongen då. Jäkla piss, nu hinner man ju få massa fler. Snart är det min och min partners tur. Hoppas alltid bara att vi inte insjuknar exakt samtidigt. Hur tar man då hand om sitt barn?
Åh fy, bland det värsta som finns! Och det där med att gå och vänta på att man själv ska börja kräkas... Huga! Hoppas att ni på något mirakulöst sätt klarar er eller att det åtminstone är över riktigt snabbt! ❤️

Sitter och funderar på hur jag ska hålla mig vaken. Treåringen som alltid sovit riktigt dåligt har haft en toppenbra sovperiod sedan lillebror föddes för sju veckor sedan - fram tills nu. De senaste nätterna har varit hemska och inatt värre än värst. Nattskräck, skrik, gnäll, otröstlig gråt och pratande och ropande om alla möjliga jättekonstiga grejer. Försöker trösta och han blir bara såååå ARG. Sparkar och slår frenetiskt och skriker nej mamma nej mamma. Är väl inte riktigt vaken. Och de stunderna han sovit mellan omgångarna ja, då har lillebror vaknat och velat äta förstås.

Enda trösten är att jag har något mindre kul att minnas från småbarnstiden. Jag är nämligen övertygad om att jag kommer sakna den så att jag blir helt tokig och har sådan överdriven panik över hur fort tiden går. Så då kan jag åtminstone påminna mig om vilken tortyr det var med dessa nätter. 😆

Vi kör en ny omgång med snoriga barn här, än så länge ganska lindrigt men de får vara hemma från förskolan i alla fall. Ändå tacksamt att vara föräldraledig med bebis för usch vad mycket vab det hade blivit annars…

Idag hade vi planerat att väcka våra tvååringar med födelsedagssång men en av dem hade nattskräck under natten och sov mellan oss, vaknade 5.50 och skulle absolut gå upp. Eftersom vi hade gömt födelsedagspresenten (ett leksakskök) under en filt fick jag försöka hindra honom från att upptäcka den genom att sätta honom på en stol och blåsa ballonger i en halvtimme tills vi kände att vi kunde med att väcka brorsan 😅.
De blev hur glada som helst över köket, drog bort filten och skrek AAAAAAH! medan de stampade med fötterna 😍. Svårt att få iväg dem till förskolan men väl där möttes de av en flagga och en liten kompis som ropade GJATTIS! så det slutade väl ❤️.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka