Våra ungar verkar vara rätt lika vad gäller mat. H är 10 månader nu och äter på dagarna i stort sett bara gröt utblandad med frukt, och då måste det serveras i klämmis och sprutas in i munnen på honom. En bra dag äter han typ en klämmis utspritt över dagen
Senaste dagarna har han varit lite mer öppen för att prova vad vi äter, men det är väldigt sällan han vill ha mer än en-två små tuggor. Så det är inte mycket han får i sig av sånt, men han sitter med vi alla måltider inklusive mellanmål och blir alltid erbjuden. Sen någon dryg månad ammar jag inte längre på dagarna, vilket dels var nödvändigt då jag nu börjat jobba, dels hoppades vi att det skulle göra att han åt mer.
På 10-månaderskontrollen på bvc förra veckan noterades för första gången att han inte längre följer sin viktkurva. Vi har ju pratat med bvc på tidigare kontroller om att han är svår med mat så det var inte förvånande men såklart lite tråkigt. Bvc tyckte att vi gör vad vi kan, erbjuder mat ofta men gör ingen grej av det när han inte vill ha. Om någon vecka är planen att ta bort nattamningen och då är återigen hoppet att han ska bli hungrigare och då börja äta mer.
Det känns som att det inte riktigt finns ett facit för ungar som våra, men jag tror på att bara fortsätta att normalisera mat utan press. Förr eller senare tror jag att det lossnar. Och det går ju att prova att inte ge ersättning under dagen någon dag och se om ungen äter bättre då, jag tänker att det inte kan vara skadligt för dem att vara hungriga en dag (när de erbjuds mat) även om det kan bli lite gnälligt. Men det är nog som med mycket annat, man får göra det som känns mest rätt för en själv. Och jag ville mest bara säga att du inte är ensam, vi matkrånglar också