Vad gör vi? - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror det kommer lossna för er, bara fortsätt att erbjuda ☺️. Vi gjorde precis som ni, först mat och sen ersättning, och nu behöver vi aldrig ge ersättning längre efter maten eftersom hon alltid äter tillräckligt för att stå sig till nästa mål eller mellis.

Vi behöver dock tips på roliga och bra frukostar, så om någon har något bra tips är vi tacksamma för det :) . Dottern äter oftast gröt men vi skulle gärna ha lite mer omväxling. I dagsläget får hon gröt, välling, omelett eller bananpannkaka till frukost. Hon skulle gärna äta smörgås men vi har inte lyckats hitta nåt bröd som inte blir för degigt munnen på henne och liksom fastnar i gommen.
Vi kör grötpinnar just nu till frukost, eftersom sonen vägrar bli matad och han lyckas inte få i sig särskilt mycket gröt med händerna. Så kompromiss grötpinnar :D

Jag tror det kommer lossna för er, bara fortsätt att erbjuda ☺️. Vi gjorde precis som ni, först mat och sen ersättning, och nu behöver vi aldrig ge ersättning längre efter maten eftersom hon alltid äter tillräckligt för att stå sig till nästa mål eller mellis.

Vi behöver dock tips på roliga och bra frukostar, så om någon har något bra tips är vi tacksamma för det :) . Dottern äter oftast gröt men vi skulle gärna ha lite mer omväxling. I dagsläget får hon gröt, välling, omelett eller bananpannkaka till frukost. Hon skulle gärna äta smörgås men vi har inte lyckats hitta nåt bröd som inte blir för degigt munnen på henne och liksom fastnar i gommen.

Dottern äter en del kokt ägg, äggröra eller mackor med leverpastej eller ost på. Vi har dock inte haft problem med degklumpar men å andra sidan brukar jag mata henne just mackorna då hon tar så stora tuggor. Annars avokado, samt nån bit frukt som kiwi, moget päron eller banan.

Vi kör grötpinnar just nu till frukost, eftersom sonen vägrar bli matad och han lyckas inte få i sig särskilt mycket gröt med händerna. Så kompromiss grötpinnar :D
Just ja, såna skulle jag ju baka med glömde bort. Tack för påminnelsen :D
Dottern äter en del kokt ägg, äggröra eller mackor med leverpastej eller ost på. Vi har dock inte haft problem med degklumpar men å andra sidan brukar jag mata henne just mackorna då hon tar så stora tuggor. Annars avokado, samt nån bit frukt som kiwi, moget päron eller banan.
Tack för tips! Vår dotter föredrar att äta själv så jag skulle gärna hitta bra bröd som funkar även med större tuggor. Avokado kör vi ofta till mellis men det kan vi börja varva med även till frukost :) . Frukt får hon till efterrätt varje mål, även efter frukost, så det kommer efter så att säga. Men vi vill gärna att hon äter nåt gott och vettigt som huvudmål så att säga ☺️.

Har precis nattat treåringen som från ingenstans började prata om vår hund som dog för ett år sedan, hur mycket han saknar henne. Han grät och pratade om henne i en halvtimma innan han somnade. Berättade varje detalj om begravningen. Det är som sagt ett år sedan och då var han bara två år. Helt sjukt vad som fastnar i det lilla huvudet, han har ett minne som nästan skrämmer mig ibland.

Jag blir ju själv så sanslöst ledsen när han nämner hunden, vilket han gör ganska ofta. Det är fint att vi kan gråta tillsammans och jag vill verkligen visa honom att det är okej att sörja och sakna hur mycket som helst, men fy vad jobbigt det är att förklara gång på gång att hon är död och inte kan komma tillbaka. Han har inte riktigt förstått varför vi inte bara kan hämta henne och ha henne här igen. 💔 Jag tycker det är jättesvårt att försöka förklara för honom.
Sonen pratar ofta om "sin" katt, som blev påkörd för två år sen. Dvs när han var strax över två år. Han får för sig att berätta det för folk ibland, på förskolan tex, och säger att han saknar henne (hon valde ut honom till sin, dom var verkligen bästisar)

Försöker titta på tre fruar och en äkta man medan två barn spelar på sina mobiler, och E leker. Jag och E är fortfarande sjuka, men hoppas vara tillbaka på jobbet denna vecka. 3 veckor med sjuka barn räcker :meh:
Jag hade första dagen på jobbet idag, efter att pappan först varit hemma en vecka och sen jag (med ungarna). Undrar hur länge de håller sig friska denna gång :meh: .

Nytt tillägg till mina funderingar kring mat..kom på att vi fick ju en bok av BVC, där fick jag ju en del svar. Men ändå svårt när hon inte vill ha mer än några tuggor. Men bara att fortsätta erbjuda och hoppas att det släpper antar jag..? 🤷‍♀️
Våra ungar verkar vara rätt lika vad gäller mat. H är 10 månader nu och äter på dagarna i stort sett bara gröt utblandad med frukt, och då måste det serveras i klämmis och sprutas in i munnen på honom. En bra dag äter han typ en klämmis utspritt över dagen :meh: Senaste dagarna har han varit lite mer öppen för att prova vad vi äter, men det är väldigt sällan han vill ha mer än en-två små tuggor. Så det är inte mycket han får i sig av sånt, men han sitter med vi alla måltider inklusive mellanmål och blir alltid erbjuden. Sen någon dryg månad ammar jag inte längre på dagarna, vilket dels var nödvändigt då jag nu börjat jobba, dels hoppades vi att det skulle göra att han åt mer.

På 10-månaderskontrollen på bvc förra veckan noterades för första gången att han inte längre följer sin viktkurva. Vi har ju pratat med bvc på tidigare kontroller om att han är svår med mat så det var inte förvånande men såklart lite tråkigt. Bvc tyckte att vi gör vad vi kan, erbjuder mat ofta men gör ingen grej av det när han inte vill ha. Om någon vecka är planen att ta bort nattamningen och då är återigen hoppet att han ska bli hungrigare och då börja äta mer.

Det känns som att det inte riktigt finns ett facit för ungar som våra, men jag tror på att bara fortsätta att normalisera mat utan press. Förr eller senare tror jag att det lossnar. Och det går ju att prova att inte ge ersättning under dagen någon dag och se om ungen äter bättre då, jag tänker att det inte kan vara skadligt för dem att vara hungriga en dag (när de erbjuds mat) även om det kan bli lite gnälligt. Men det är nog som med mycket annat, man får göra det som känns mest rätt för en själv. Och jag ville mest bara säga att du inte är ensam, vi matkrånglar också :)

Våra ungar verkar vara rätt lika vad gäller mat. H är 10 månader nu och äter på dagarna i stort sett bara gröt utblandad med frukt, och då måste det serveras i klämmis och sprutas in i munnen på honom. En bra dag äter han typ en klämmis utspritt över dagen :meh: Senaste dagarna har han varit lite mer öppen för att prova vad vi äter, men det är väldigt sällan han vill ha mer än en-två små tuggor. Så det är inte mycket han får i sig av sånt, men han sitter med vi alla måltider inklusive mellanmål och blir alltid erbjuden. Sen någon dryg månad ammar jag inte längre på dagarna, vilket dels var nödvändigt då jag nu börjat jobba, dels hoppades vi att det skulle göra att han åt mer.

På 10-månaderskontrollen på bvc förra veckan noterades för första gången att han inte längre följer sin viktkurva. Vi har ju pratat med bvc på tidigare kontroller om att han är svår med mat så det var inte förvånande men såklart lite tråkigt. Bvc tyckte att vi gör vad vi kan, erbjuder mat ofta men gör ingen grej av det när han inte vill ha. Om någon vecka är planen att ta bort nattamningen och då är återigen hoppet att han ska bli hungrigare och då börja äta mer.

Det känns som att det inte riktigt finns ett facit för ungar som våra, men jag tror på att bara fortsätta att normalisera mat utan press. Förr eller senare tror jag att det lossnar. Och det går ju att prova att inte ge ersättning under dagen någon dag och se om ungen äter bättre då, jag tänker att det inte kan vara skadligt för dem att vara hungriga en dag (när de erbjuds mat) även om det kan bli lite gnälligt. Men det är nog som med mycket annat, man får göra det som känns mest rätt för en själv. Och jag ville mest bara säga att du inte är ensam, vi matkrånglar också :)
Så jobbigt! Läste i bvc-boken att vi har tydligen en instinkt att mata våra barn (inte så konstigt kanske men) och att det därför känns tufft när de inte äter.

Det verkar dock ha lossnat lite mer här nu, men är väl säkert tillfälligt. Igår åt vi korvstrogsnoff och fick fylla på till henne två gånger, så det gick hem! Bakade grötpinnar idag också med jordnötssmör (vilket hon älskar på typ smörgåsrån), hon tryckte i sig tre stycken på en gång.

Har också funderat på att begränsa ersättningen, men det tar emot. Men man skulle ju börja med nattflaskan förstås men man vill ju bara sooova!

Tack för att du delar med dig, känns ändå lite skönt att inte alla andra har matgalna ungar..:heart

Försöker natta lillasyster som sovit kortare och tidigare sovstund än vanligt idag. Gnäll och jämmer hela eftermiddagen, men nu röjer hon runt i sin spjälsäng som om det inte fanns nån morgondag :laugh:

Här har vi samsovit i natt 🤷🏼‍♀️. Dottern som aldrig sover bra med oss grät så mycket i går kväll vid 21 att vi såklart tog med henne in till oss. Väl hos oss sov hon prick hela natten utan ett enda uppvak 😮. Tror hon är i ett språng eller nåt för hon är mer mammig och pappig nu också.

Mys att samsova men hur står folk ut natt efter natt? Jag hade exakt 30 cm att sova på medan dottern låg tvärs över sängen med fötterna på min bröstkorg 👍🏻.

För att det är sättet vi får absolut mest sömn på. Inga uppvak, sömn hela natten för samtliga inblandade. Vår tjej var förvisso superduperrörlig i sömnen likt din upp till ca 2 års ålder, och då kunde ens egna sömn bli lidande förstås, men nu är hon snart 3 år och ligger så fogligt bredvid oss och sover stilla iaf 90% av nätterna. Vi har det såååå behagligt! Och ibland rullar hon lite väl nära, men jag har lyxen att hon rullar mot sambons sida av sängen som är mjukare och han sover som en stock oavsett så det är toppen. Jag får således kanske mycket egen plats 😁

För att det är sättet vi får absolut mest sömn på. Inga uppvak, sömn hela natten för samtliga inblandade. Vår tjej var förvisso superduperrörlig i sömnen likt din upp till ca 2 års ålder, och då kunde ens egna sömn bli lidande förstås, men nu är hon snart 3 år och ligger så fogligt bredvid oss och sover stilla iaf 90% av nätterna. Vi har det såååå behagligt! Och ibland rullar hon lite väl nära, men jag har lyxen att hon rullar mot sambons sida av sängen som är mjukare och han sover som en stock oavsett så det är toppen. Jag får således kanske mycket egen plats 😁
Jamen det var en inte en 100% genuin fråga :p . Jag var trött och kroppen kändes kvaddad. Jag sover ju själv med min dotter när hon behöver det så givetvis förstår jag varför vissa väljer att samsova.

Vi hade en kaoskväll igår och en kaosmorgon idag men de sov i allafall hela natten. S vaknade vid 06 och ville gå upp men när jag tog ner honom blev han som han brukar vara under nattskräck, han bara skrek och kastade sig bakåt och kastade saker och gick inte riktigt att få kontakt med. Tillslut lyckades min sambo lugna honom genom att berätta om gången när de hittade rådjursbajs i trädgården, en historia som typ alltid får tillbaka honom 😅. Sen vaknade H och var på typ samma humör. Ingen skulle klä på sig och H skulle ha en banan till frukost som han skulle dela själv med smörkniv men sen skulle han inte ha den alls. Glad att det var min sambos tur att vabba idag 😬. Jag har tyckt att det blir enklare och enklare att ha två barn men två tvååringar är tydligen inte nån höjdare 😅.

Här är både treåring och tvåmånadersbebis rejält förkylda och har varit det i snart två veckor nu. Jag börjar känna mig väldigt instängd i huset, och ute spöregnar det så det är inget att dra ut dem i. Treåringen har ögoninflammation, hostar och kräks slem. Vaknar och gallskriker en miljard gånger per natt känns det som. Bebisen hostar och kräks upp slem på nätterna, när han sover vågar jag knappt somna ändå för jag ligger och lyssnar på hans andning. Så jag är trött och rastlös på samma gång, vill bara lägga mig och sova nu men det funkar inte med treåringen. Får prova lite längre fram på dagen om båda möjligtvis skulle kunna somna i bilen en stund.

Ja, detta är de mindre roliga dagarna hemma med barn. This too shall pass och det kunde definitivt varit värre, men det är nog ändå tillåtet att längta lite till halv sex ikväll då maken kommer hem och jag kan åka till hästen en stund.

Vi ska snart åka utomlands igen, och hälsa på makens familj, och när vi kommer tillbaka hit så är det bara en vecka innan jag ska börja jobba igen. Känns snart även om det är en månad dit. Så idag har jag gått igenom och organiserat mina garderober, hängt upp mina nya jobbkläder och köpt en ny snygg vinterjacka. Imorgon ska vi sätta oss och göra veckomenyer med god mat som vi alla tre kan äta så att vi, när vi är tillbaka i Sverige, kan sluta helt med burkmaten till dottern och med take awayen åt oss 🙈.

Men nu sover dotter så nu ska jag ligga på soffan och titta på en serie ☺️.

Lillebror gillar läktaren, känns lovande. Men klart, har man inte sovit i natt så är man ju trött…

989D6A5E-7959-4428-96AD-2755CA9E98A0.webp

Är det något magiskt med småsyskon? Treåringen har en fruktansvärd slemhosta och kräks upp slem gång på gång. Senaste spyan kom i hela bilbarnstolen och trots att bebis var vaken så satt han utan ett enda knyst under tiden det tog för mig att bära in storebror, byta hans kläder samt torka ur bilstolen. Först när jag var klar började bebis protestera. Likadant igår när storebror spydde i soffan samtidigt som jag satt och ammade lillebror. Jag avbröt amningen tvärt och la bebis på första bästa ställe medan jag tog hand om allt kräks. I normala fall skulle ju det innebära skrikpanik från bebis men nädå, han låg så snällt och väntade tills jag var klar trots att han blev avbruten mitt i maten. 😲 Det känns ju precis som att han har koll på att mamma är lite upptagen en stund...

Grötmuffins är ju ett annat alternativ :) provat levainbröd?
Smoothie är ju också gott till frukost! Mycket frukt/bär och lite fet yoghurt!
Det funkar jättebra med levain så stort stort tack för tipset! ❤️

@julgrisen Funkar grötpinnarna att ta med som mellis eller måste de hållas kalla? Spånar på bra grejer att ta med när vi är ute på dagarna ☺️.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka