Vad gör vi? - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ligger bredvid lillasyster som sover gott. Sen vi börjat släcka ner rummet helt efter kvällsflaskan somnar hon numera på två minuter istället för en halvtimme. :up: (Det är roligt med syskon som är olika, hade vi försökt natta storebror i mörkt rum hade det blivit skrik och protester både nu och förr, men lilla E tycker tydligen det är bättre :D )

Har för övrigt haft en riktig storebrordag, först gympa och sen utflykt med fika och en sväng till kyrkogården för att tända ljus på min mormor och morfars grav. Fint att få hänga lite med bara ett barn, rena lyxen nuförtiden :)

När ens make skriker ”Hon har satt i halsen! HON HAR SATT I HALSEN VAD FAN GÖR VI?” så hinner man få lite puls. Sprang dit och skulle precis rycka henne ur stolen när jag märker att hon andas alldeles utmärkt. Jag tror hon kväljdes ordentligt och ja.. maken har nerverna utanför när det kommer till hans lilltjej 😅

Det och att vi höll på att bli påkörda av den där förbaskade bussen idag känner jag är tillräckligt med drama för vår lilla familj på en dag. Nu har lillan precis somnat och vi får pusta ut i soffan med lite söndagskväll 😊

Mitt barn somnade precis i soffan, av sig självt, klockan åtta?! :eek::eek: Alltså helt plötsligt förstår jag hur folk ibland hinner med lite egentid som par och så :laugh:

Igår somnade hon också tidigt, innan nio, så jag ber för att detta är en vana som kan få sätt sig.

(I fredags somnade hon strax innan tolv, pigg in i det sista, efter att ha sovit middag i över två timmar på förskolan så jag har en misstanke om vart problemet ligger... :cool:)

Min äldsta dotter har förändrats så mkt senaste tiden, hon är 13år så helt normalt egentligen men jag känner att jag inte riktigt hinner med. Jag saknar den busiga, pratglada ungen ställde tusen frågor i minuten.
Nu har jag istället en tonåring som tillbringar större delen av sin tid i sitt rum, pratar nästan ingen och man har tur om man får ett kort svar på en fråga. Hon följer iof med på saker men går bakom och är mest tyst till skillnad från innan när hon skuttade omkring.

Samtidigt är jag så otroligt stolt över henne. Hon är så omtänksam och bryr sig så mkt om andra. I hennes klass är det en person som inte vill identifiera sig med det könet hen är född i vilket hen mobbas och utesluts för, även lärare har svårt att acceptera det och kallar det för dumheter. Min dotter stöttar hen och har är väldigt upprörd över hur hen behandlas i skolan.

Min äldsta dotter har förändrats så mkt senaste tiden, hon är 13år så helt normalt egentligen men jag känner att jag inte riktigt hinner med. Jag saknar den busiga, pratglada ungen ställde tusen frågor i minuten.
Nu har jag istället en tonåring som tillbringar större delen av sin tid i sitt rum, pratar nästan ingen och man har tur om man får ett kort svar på en fråga. Hon följer iof med på saker men går bakom och är mest tyst till skillnad från innan när hon skuttade omkring.

Samtidigt är jag så otroligt stolt över henne. Hon är så omtänksam och bryr sig så mkt om andra. I hennes klass är det en person som inte vill identifiera sig med det könet hen är född i vilket hen mobbas och utesluts för, även lärare har svårt att acceptera det och kallar det för dumheter. Min dotter stöttar hen och har är väldigt upprörd över hur hen behandlas i skolan.

Min lillasyster fyllde nyss 17 och hon hade en såndär tyst fas kring 13-15 ungefär, men sen var hon tillbaks till sitt glada och babbliga själv. Härda! :heart Och fint att hon verkar vara en så empatisk person.

Det här med att dottern vaknar 5.30 på morgnarna och enbart sover 30x30 min under dagen.. ger väldigt långa dagar 😅 Vi är ute och vi leker hemma men fasen 12 timmar av aktivitet om dagen är tufft!

Det här med att dottern vaknar 5.30 på morgnarna och enbart sover 30x30 min under dagen.. ger väldigt långa dagar 😅 Vi är ute och vi leker hemma men fasen 12 timmar av aktivitet om dagen är tufft!
Antar att det inte är 30 gånger? Hehe sover hon 2 eller 3 gånger?

Jag har varit bortskämd nu ett tag att hon sover till 8.30, men tycker ändå dagarna kan bli långa ibland..sover 2 ggr på dagen, typ 30-60 min.

Antar att det inte är 30 gånger? Hehe sover hon 2 eller 3 gånger?

Jag har varit bortskämd nu ett tag att hon sover till 8.30, men tycker ändå dagarna kan bli långa ibland..sover 2 ggr på dagen, typ 30-60 min.

Haha, 30+30 skulle det såklart stå. Hon sover två gånger, en gång kring 8.30 och en gång kring 14. Ibland sover hon längre men hon verkar sova bäst i vagnen utomhus så då sammanfaller det ofta med att jag är ute på ärenden eller på väg hem. Så det innebär sällan någon extra vila för mig.

Ja, visst blir det långa dagar. Vi brukar som sagt ta oss ut kanske 3 h, ibland längre men det blir ändå 7-8+ timmar här hemma på vår pyttelilla yta. Heldagsaktiviteter blir svårt eftersom hunden måste ha sällskap samt gå ut mitt på dagen, och ha med honom är sällan ett rimligt alternativ. Längtar som sagt mycket till vårt hus dels för att vi plötsligt får stor yta, men också för att det blir lättare att variera sig. Olika rum, lite på tomten, lättare att komma iväg med vagn och bil som står utanför dörren.

Senast ändrad:
Haha, 30+30 skulle det såklart stå. Hon sover två gånger, en gång kring 8.30 och en gång kring 14. Ibland sover hon längre men hon verkar sova bäst i vagnen utomhus då då sammanfaller det ofta med att jag är ute på ärenden eller på väg hem. Så det innebär sällan någon extra vila för mig.

Ja, visst blir det långa dagar. Vi brukar som sagt ta oss ut kanske 3 h, ibland längre men det blir ändå 7-8+ timmar här hemma på vår pyttelilla yta. Heldagsaktiviteter blir svårt eftersom hunden måste ha sällskap samt gå ut mitt på dagen, och ha med honom är sällan ett rimligt alternativ. Längtar som sagt mycket till vårt hus dels för att vi plötsligt får stor yta, men också för att det blir lättare att variera sig. Olika rum, lite på tomten, lättare att komma iväg med vagn och bil som står utanför dörren.
Då förstår jag verkligen känslan! Lova sover också nästan alltid ute i vagnen, ute på altanen. Då får man ju en liten paus iaf, så fattar längtan till huset!

Fattar att det blir jobbigt om du aldrig får vila på dagen! Är samma för en kompis till mig, hennes barn sover bara i vagnen så kompisen får liksom inte vila en sekund på dagen. Hon är dessutom ensamstående så vilotid för henne är ju jätteviktigt. Vi passar ju på här att ligga och titta på en serie när hon sover, det gör ju mycket för orken!

Vi har typ motsatt problem. Känns som vi knappt hinner något utöver vilostunder och mat 🙈. Googlade senaste imorse för att se när de flesta går över till bara en vila om dagen. Vår dotter vaknar vid 7-8, äter frukost lååångsamt, leker, somnar igen vid typ 9-9:30 och sover till 10-11. Äter lunch låååångsamt. Leker. Somnar igen vid 13:30-14. Mellis och lek/vi är i väg, och sen middag vid 17:30. Sen är ju typ dagen över 🤷🏼‍♀️.

Förut sov hon första vilan i vagnen eller bilen och så kunde vi vara i väg mitt på dagen men nu äter hon ju lunch och det är så bökigt ute tycker jag, dottern kan inte fokusera och det kräver mer planering. Det som funkar bäst är att gå ut och äta lunch för då kan hon äta med oss. Men göra grejer känns lite knepigare.

@Voeux Obs menar såklart inte att gnälla! Är väl bara att vi inte fått in rutinen än. Typ playdates funkar också mitt på dagen. då får hon ju äta där. Men ja, i övrigt känns det meckigt. Men det ger sig väl med tiden :) .

Fattar att det blir jobbigt om du aldrig får vila på dagen! Är samma för en kompis till mig, hennes barn sover bara i vagnen så kompisen får liksom inte vila en sekund på dagen. Hon är dessutom ensamstående så vilotid för henne är ju jätteviktigt. Vi passar ju på här att ligga och titta på en serie när hon sover, det gör ju mycket för orken!

Vi har typ motsatt problem. Känns som vi knappt hinner något utöver vilostunder och mat 🙈. Googlade senaste imorse för att se när de flesta går över till bara en vila om dagen. Vår dotter vaknar vid 7-8, äter frukost lååångsamt, leker, somnar igen vid typ 9-9:30 och sover till 10-11. Äter lunch låååångsamt. Leker. Somnar igen vid 13:30-14. Mellis och lek/vi är i väg, och sen middag vid 17:30. Sen är ju typ dagen över 🤷🏼‍♀️.

Förut sov hon första vilan i vagnen eller bilen och så kunde vi vara i väg mitt på dagen men nu äter hon ju lunch och det är så bökigt ute tycker jag, dottern kan inte fokusera och det kräver mer planering. Det som funkar bäst är att gå ut och äta lunch för då kan hon äta med oss. Men göra grejer känns lite knepigare.

Förstår dig! Det är ett himla pusslande att få ihop dagarna, för någon som inte varit föräldraledig kan det ju låta märkligt eftersom man är ju ledig precis hela dagen. Men med sovtider, mattider, få i sig mat själv och ofta andra åtaganden också som i vårt fall med hund som ska få mat och rastas blir det ett himla pusslande.

Som tur är har dottern släppt sitt intresse för TV:n till stor del så nu kan jag unna mig att kolla på någonting någon timme om dagen, och hon sitter bredvid och leker. För inte så länge sen blängde hon helt hypnotiserat så fort TVn var på och då gick det ju inte. Radio har varit bra som sällskap också, alla timmar där på golvet.

Haha, 30+30 skulle det såklart stå. Hon sover två gånger, en gång kring 8.30 och en gång kring 14. Ibland sover hon längre men hon verkar sova bäst i vagnen utomhus så då sammanfaller det ofta med att jag är ute på ärenden eller på väg hem. Så det innebär sällan någon extra vila för mig.

Usch, jag hade också en period som föräldraledig när mina barn helst sov i vagnen men pga lägenhet kunde jag bara gå runt runt (de vaknade också när jag satte mig på en bänk). Det är jättejobbigt! Jag upplevde också en stor lättnad när vi fick huset pga ytan, höll på att bli tokig på våra få kvadratmeter. Hoppas sömnen är en fas, jag upplevde att det blev bättre när de började sova en sovstund per dag bara, då blev det en längre stund så jag hann dricka kaffe och sitta i soffan.

Haha, det där minns jag med! Min sambo kom hem och frågade vad vi gjort och jag kände att herregud, vi har bara ätit och sovit hela dagen, man hinner knappt ut med vagnen innan det är dags för nästa måltid eller vila 😅. Dessutom var det jättesvårt att få ihop att träffa vänner med äldre barn, mina sov typ 9-10, deras barn 11-13 och sen sov mina igen vid 14 😅.

Haha, det där minns jag med! Min sambo kom hem och frågade vad vi gjort och jag kände att herregud, vi har bara ätit och sovit hela dagen, man hinner knappt ut med vagnen innan det är dags för nästa måltid eller vila 😅. Dessutom var det jättesvårt att få ihop att träffa vänner med äldre barn, mina sov typ 9-10, deras barn 11-13 och sen sov mina igen vid 14 😅.
Jamen exakt! Och då gör vi ändå en hel del på dagarna, även om det mest är att gå ut och äta på restaurang 🙈. Vi har typ helt givit upp att träffa kompisar med äldre barn för det är fan omöjligt att få ihop! Förutom en vars barn sover som en stock i parkerad vagn i hallen. Med dem funkar det. Men lagom kul att barnet sover varje playdate :D

På Rum för barn på Kulturhuset. Var verkligen supermysigt!

C0737356-C329-49BA-AE7F-B7BA656D1E16.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka