Vad gör vi? - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Brukar alltid ha med ombyte men det händer så sällan nu för tiden och nu skulle vi ju ”bara” till MVC och sen luncha så skippade det 🤷🏼‍♀️😅 Dessutom sjukt litet skötbord och parkour-unge så ber om ursäkt i förhand till de som ska tömma soptunnan för jag lyckades inte paketera vårt ”skräp” så väl 😅
Jag var livrädd att något liknande skulle hända häromdagen när vi glömde den mycket väl packade skötväskan i hallen. Upptäckte det när vi kommit fram till stan 30 minuters bilresa bort… vi panikköpte ett paket blöjor och tvättservetter men åkte hem med dem oöppnade 🤷🏼‍♀️

Jag var livrädd att något liknande skulle hända häromdagen när vi glömde den mycket väl packade skötväskan i hallen. Upptäckte det när vi kommit fram till stan 30 minuters bilresa bort… vi panikköpte ett paket blöjor och tvättservetter men åkte hem med dem oöppnade 🤷🏼‍♀️

Man kan ju aldrig veta! Blöjor och servetter brukar jag alltid ha i varukorgen i vagnen så de är alltid med, men hela skötväskan med ombyte tar jag sällan med om om jag bara ska ut en timme eller två.

Vi stack dock på en visning i somras och bar henne i famnen till bilen. Kom på att vi inte hade med oss något alls och bah ”Äsch? Vi är ju hemma om en timme?” Ja, kan säga att vi fick ta en omväg till visningen och köpa blöjor och servetter och byta i baksätet på bilen..

Man kan ju aldrig veta! Blöjor och servetter brukar jag alltid ha i varukorgen i vagnen så de är alltid med, men hela skötväskan med ombyte tar jag sällan med om om jag bara ska ut en timme eller två.

Vi stack dock på en visning i somras och bar henne i famnen till bilen. Kom på att vi inte hade med oss något alls och bah ”Äsch? Vi är ju hemma om en timme?” Ja, kan säga att vi fick ta en omväg till visningen och köpa blöjor och servetter och byta i baksätet på bilen..

Det är ju sjukt hur det aldrig slår fel att det händer när man inte har ombyte med!
Jag hade en trevlig upplevelse i Slottskogen förra sommaren när H hade bajsat över hela ryggen. Jag hade visserligen ombyte med men skulle byta på honom på en gräsmatta och han vände blixtsnabbt om och kröp iväg och jag sprang efter med en våtservett medan S satt i vagnen och gormade missnöjt 😅. Det var inte mitt stoltaste ögonblick som förälder.

Vi är på stan och hade en ”liten” olycka så nu får hon åka hem i bara blöja i sin overall och jag får smita in på ICA och köpa Vanish :angel:

Sånt där slår ju aldrig fel!

Vi har rutinpottat M från start som nu är en väldigt praktisk bebis som bajsar en gång per dygn på morgonen på toaletten 🙏 Kommer knappt ihåg när jag bytte en bajsblöja senast. Men en sak är säker. Om han bajsar i blöjan är det ALLTID på de mest opraktiska ställena. Och de få gånger han kommit ur sitt ”flow” och bajsat flera gånger på raken i blöja är det alltid när vi är borta någonstans utan tvättmöjligheter 🙄

Saker man kan få utbrott över som tvååring:
- att ens bror inte vill äta med gaffel när man själv vill det
- att man spiller vatten när man försöker dricka ur sin leksaksstekpanna
- att det inte går att stapla flera bilar på varandra utan att de välter
- att det inte går att ta av botten på muggen
- att man inte har samma bokstäver i namnet som sin bror

Fyfan vad livet är jobbigt för dem! :arghh:

:rofl:

:D

https://www.buzzfeed.com/mikespohr/parents-are-sharing-the-illogical-reasons-their-toddlers

Fnissade högt här åt varenda en! 😆

Ledsen att behöva säga det men man kan få utbrott över sånt som 5-åring också 😆

Torkar bajs från golvet. Från lite för gammal valp och lite för gammalt barn för att sätta sig och bajsa på golvet, tycker jag då...

Min treåring är nog den enda treåringen som fortfarande har blöja på förskolan? Kissar gör han på toa, för det mesta, men bajsandet är det något märkligt med. Han får panik, tvääärvägrar. Jag hade förstått bättre om han bara gick med på att bajsa i blöjan men att han gladeligen gör det på golvet och ändå vägrar toa/potta fattar jag inte.

Jaja, små barn små bekymmer...

Torkar bajs från golvet. Från lite för gammal valp och lite för gammalt barn för att sätta sig och bajsa på golvet, tycker jag då...

Min treåring är nog den enda treåringen som fortfarande har blöja på förskolan? Kissar gör han på toa, för det mesta, men bajsandet är det något märkligt med. Han får panik, tvääärvägrar. Jag hade förstått bättre om han bara gick med på att bajsa i blöjan men att han gladeligen gör det på golvet och ändå vägrar toa/potta fattar jag inte.

Jaja, små barn små bekymmer...
Många barn i min omgivning har haft blöja efter 3 och även specifikt haft extra svårt med bajsandet, så det är nog inte helt ovanligt :)

(För min unge hjälpte det att få titta i spegeln så han förstod var det skulle ut nånstans. Vilket jag inte hade tänkt på att det kunde vara en issue öht :o )

Många barn i min omgivning har haft blöja efter 3 och även specifikt haft extra svårt med bajsandet, så det är nog inte helt ovanligt :)

(För min unge hjälpte det att få titta i spegeln så han förstod var det skulle ut nånstans. Vilket jag inte hade tänkt på att det kunde vara en issue öht :o )
Jo, googlar jag ser jag ju att det är jättevanligt och speciellt för pojkar tydligen. Bvc har också sagt att det absolut inte ska stressas eller pressas utan att det kommer bär han är redo.

Ändå blir JAG stressad av artiklar om hur blöjåldern har höjts och vad är det med dagens föräldrar och bla bla bla, och av t.ex. min mamma som tycker att han borde vara blöjfri nu. Jag blev också stressad när han började förskolan igen här för några veckor sedan, de verkade ganska förvånade över att jag hade med blöjor. Även på föräldramötet när de berättade om deras toarutiner lät det verkligen som att de skilde på "de äldre barnen som går på toa" (och ingen där är äldre än 4 så jag tänker att min son räknas som äldre) och "de yngre barnen som fortfarande har blöja".

Så löjligt av mig att ens tänka på det, klart att det kommer att lösa sig och det är verkligen en skitsak (haha) som inte spelar någon som helst roll. Herregud det är ju inget farligt med en blöja och inte heller med bajs på golvet eller i byxan (nu försöker jag alltså övertyga mig själv här 😁).

Det är väl bara lite svårt att låta honom träna på att gå utan blöja och samtidigt få räkna med bajs i byxorna eller på golvet (eller soffan, mattan, stolen) varje dag. Trött på att torka bajs, liksom. Den inre kritikern skriker att jag har gjort något fel men jag får ju bara ta och släppa det. Gud vad jag kommer att skratta åt detta om några år!

Jo, googlar jag ser jag ju att det är jättevanligt och speciellt för pojkar tydligen. Bvc har också sagt att det absolut inte ska stressas eller pressas utan att det kommer bär han är redo.

Ändå blir JAG stressad av artiklar om hur blöjåldern har höjts och vad är det med dagens föräldrar och bla bla bla, och av t.ex. min mamma som tycker att han borde vara blöjfri nu. Jag blev också stressad när han började förskolan igen här för några veckor sedan, de verkade ganska förvånade över att jag hade med blöjor. Även på föräldramötet när de berättade om deras toarutiner lät det verkligen som att de skilde på "de äldre barnen som går på toa" (och ingen där är äldre än 4 så jag tänker att min son räknas som äldre) och "de yngre barnen som fortfarande har blöja".

Så löjligt av mig att ens tänka på det, klart att det kommer att lösa sig och det är verkligen en skitsak (haha) som inte spelar någon som helst roll. Herregud det är ju inget farligt med en blöja och inte heller med bajs på golvet eller i byxan (nu försöker jag alltså övertyga mig själv här 😁).

Det är väl bara lite svårt att låta honom träna på att gå utan blöja och samtidigt få räkna med bajs i byxorna eller på golvet (eller soffan, mattan, stolen) varje dag. Trött på att torka bajs, liksom. Den inre kritikern skriker att jag har gjort något fel men jag får ju bara ta och släppa det. Gud vad jag kommer att skratta åt detta om några år!
Åh, jag fattar verkligen din känsla! Vi tog tag i potträning först när barnet var drygt 3 år, då kände jag att det var sent jmf med många men han var inte redo innan.

Det tog också lång tid att få det att flyta på, med måååånga ombyten på vägen och bakslag när det kom lillasyster och när det skulle börjas med överdragsbyxor på fsk på hösten (då en av fsklärarna fö försökte få oss att börja med blöja igen :cautious: ) osv osv. Sen en dag insåg vi att poletten tillslut trillat ner, utan att vi märkt exakt när det hände. Det tog nog ett år från start till dess och det var ruskigt jobbigt stundtals, men tillslut gick det. :heart

(När fsk ville ha på blöja igen velade jag massor fram och tillbaka men tillslut fick sonen bestämma själv och han ville inte ha, så då blev det inget med det)

Jag tror det kommer när de är redo. Vi hade jättejobbigt med bajsandet fram tills vår dotter slutade på eget initiativ med blöja (hon var 2 år då). Sen var det jättemycket kiss olyckor på förskolan några veckor, sen var det färdigt. Hennes jämnårige kompis som är pojke var mycket senare och slutade nyss (3,5) hans föräldrar har känt precis som du.

Idag har jag jobbat hemifrån första gången på riktigt sen jag började jobba förra veckan och det har varit så himla härligt! Har tagit fika- och lunchrast med H och hans pappa och när jag suttit i möte har de ibland passerat och då har jag fått ett jätteleende från sonen :love:
Vilken helt fantastisk ynnest det är att kunna jobba hemma ibland under den här perioden när min partner är föräldraledig! Jag har varit gladare både när jag jobbat och när jag pausat än vad jag är när jag är inne på kontoret. Liksom, jag gillar mina kollegor men ingen är lika kul att hänga med som min bebis :love:
Nu börjar min på dagis i oktober. Men de 8 månaderna sambon var föräldrarledig satt jag på ett halvtrist konsultuppdrag. Men hade noll planer på att byta IOM att det var 100% hemifrån ❤️

Vi har fått köpa nya kläder när vi missat att packa väskan 😁 det fungerade det oxå!

16058E5C-FD20-46F4-809D-63F693EB4394.webp

Kusinhäng idag! 😁

E har fått för sig att hon INTE ska somna i si spjälsäng på kvällen. Igår somnade hon i min famn, och idag somnade hon i soffan efter att ha suttit i knät en lång stund. Jag borde ha vant mig vid hur bestämda 1 åringar kan vara då E är barn 4 i skaran, men icke. Jag förvånas ständigt över hennes starka vilja.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka