Vad gör vi? - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag sällar mig till skaran här!

Inte (!!) som kritik mot @gulakatten, förstår helt vad du menar, men att jag förstår din frustration @Voeux över att allt ska vara så fancy på nåt vis.

Jag har matat alla mina barn med bitar/plockmat och väldigt liten del matning/puréer precis som jag pottat mina barn tidigt för att det har funkat för oss och känts naturligt. Att det sen visade sig finnas benämningar och nästan sektliknande sammanslutningar kring detta 😅 (BLW och babypottning) kom som en överraskning i efterhand. Ibland undrar jag var tilliten till våra instinkter kring vad som funkar för just varje enskild familj tagit vägen ❤️ Sen är det INTE samma sak som att inte kolla upp vad som tex är lämplig mat för små barn osv.

@Voeux
Håller med om onödiga förkortningar/termer. De känns exkluderande (om man inte samtidigt förklarar på ett schysst sätt då).

Jag sällar mig till skaran här!

Inte (!!) som kritik mot @gulakatten, förstår helt vad du menar, men att jag förstår din frustration @Voeux över att allt ska vara så fancy på nåt vis.

Jag har matat alla mina barn med bitar/plockmat och väldigt liten del matning/puréer precis som jag pottat mina barn tidigt för att det har funkat för oss och känts naturligt. Att det sen visade sig finnas benämningar och nästan sektliknande sammanslutningar kring detta 😅 (BLW och babypottning) kom som en överraskning i efterhand. Ibland undrar jag var tilliten till våra instinkter kring vad som funkar för just varje enskild familj tagit vägen ❤️ Sen är det INTE samma sak som att inte kolla upp vad som tex är lämplig mat för små barn osv.

Ja, och jag menar verkligen inte att kritisera BLW heller utan uttrycker mer min irritation kring de höga kraven på småbarnsföräldrar och allt man förväntas vara påläst kring. Jag har gått HLR-kurs, läst på om Livsmedelsverkets rekommendationer för små barn och hittat lite listor på vilka livsmedel som lätt fastnar och hur man kan skära mat. Ändå kände jag mig som ett fån där i omklädningsrummet när hälften av mammorna tittade på mig som om jag hade noll koll när jag frågade vad BLW va.

Nu skrev jag ett inlägg om att jag börjar förstå att jag faktiskt kan vara en fantastisk mamma utan att ha koll på alla termer och direkt är det någon som ska klämma dit att vissa minsann inte vill utsätta sina barn för risker, och det klart det sticker till i själen när någon säger så. Om jag nu precis börjat få självförtroende som mamma efter en tuff start, varför ens antyda en sån sak.

Vilken information man än gillar, hur man gör, vad som funkar osv. är så olika. Jag beklagar om jag lät dömande mot BLW, det är som sagt inte informationen som är dålig alls utan att det verkar ovanligt att prata om nåt så vanligt som att äta mat. Allt som håller våra barn säkra är super.

Ja, och jag menar verkligen inte att kritisera BLW heller utan uttrycker mer min irritation kring de höga kraven på småbarnsföräldrar och allt man förväntas vara påläst kring. Jag har gått HLR-kurs, läst på om Livsmedelsverkets rekommendationer för små barn och hittat lite listor på vilka livsmedel som lätt fastnar och hur man kan skära mat. Ändå kände jag mig som ett fån där i omklädningsrummet när hälften av mammorna tittade på mig som om jag hade noll koll när jag frågade vad BLW va.

Nu skrev jag ett inlägg om att jag börjar förstå att jag faktiskt kan vara en fantastisk mamma utan att ha koll på alla termer och direkt är det någon som ska klämma dit att vissa minsann inte vill utsätta sina barn för risker, och det klart det sticker till i själen när någon säger så. Om jag nu precis börjat få självförtroende som mamma efter en tuff start, varför ens antyda en sån sak.

Vilken information man än gillar, hur man gör, vad som funkar osv. är så olika. Jag beklagar om jag lät dömande mot BLW, det är som sagt inte informationen som är dålig alls utan att det verkar ovanligt att prata om nåt så vanligt som att äta mat. Allt som håller våra barn säkra är super.
Jag förstår hur du menar. Vi körde nog blw men visste inte om det. Det var bara så mycket trevligare att hon åt själv än att mata.
Jag är inte heller en förälder som går upp i föräldrarollen, vilket kanske andra gör mer (kan vara lite avundsjuk på det faktiskt ). Utan barnet har fått hänga med bara. Jag följer däremot en del konton som handlar om friluftsliv och barn, där upplever jag att det ofta är en peppande stämning och insikter och reflektioner om att man duger som man är. Jag fick lika mycket pepp i ett community när jag ensamtältade med min treåring (vilket jag helt i onödan drog mig för jättelänge) som någon får för att typ cykla runt Lofoten med tre barn i blöjåldern. Så det kan vara ett tips (om du nu gillar friluftsliv 🤣).

Så mysigt att vara i Italien med bebis. Folk ler mot henne, vinkar, leker tittut bakom andra gäster på uteserveringar. ”Piccolina, mamma mia!”, ”Bambino! Buongiorno!” Hon lever sitt bästa liv, konstant rörelse och uppmärksamhet.

Jag tänker vilken skillnad det måste vara att vara barn här, där alla ser dig, och är glada att se dig! I Sverige känns det tyvärr lite som att barn mest är till besvär för folk. På flygplan, restauranger, butiker osv. Jag är själv inte så värst förtjust i andras barn så jag är inte bättre själv. Men att se hur hon verkligen lyser upp när folk söker kontakt med henne här har gett mig lite av en tankeställare.
Jag tycker det verkar ha ändrats rätt mycket, iaf här (Gbg). När vår unge var liten och vi var ute och åt lunch på en fransk restaurang tyckte kyparen att vi kunde byta blöja på bordet 🙈. Men vi kanske är lite mer kontinentala på västkusten. Min sambos syster var i rom med sin yngsta när hon var bebis, hon upplevde samma sak, och de blev VIP behandlade överallt. Det är ju typ 10 år sen men vet att hon kände som du, att det var så härligt att inte ses som en belastning.

Har läst en del i denna tråd men inte skrivit något än. Vad gör vi idag? Jo, jag tänkte vara käck och få med mig treåringen, 2 veckors-bebisen och valpen ut på en liten promenad. Treåringen har skrikit konstant i en timma. Först över att vi skulle gå ut, sedan över att han skulle kissa först, sedan över att han skulle klä på sig, sedan över att han inte ville gå, sedan över att han var hungrig trots att vi nyss åt, sedan över att han ville cykla, sedan över att han inte ville cykla... Jisses. Har nu äntligen tagit oss typ 200 meter från huset, treåringen sitter i en jordhög och gräver och är faktiskt nöjd en liten stund (tills vi ska gå hem gissar jag). Jag sitter rakt i gräset, helt slut och ammar bebis som kom på att han var hungrig när vagnen blev stillastående - men jag njuter! Vi tog oss ju hit, och just nu är alla nöjda och glada! :laugh::heart

Har läst en del i denna tråd men inte skrivit något än. Vad gör vi idag? Jo, jag tänkte vara käck och få med mig treåringen, 2 veckors-bebisen och valpen ut på en liten promenad. Treåringen har skrikit konstant i en timma. Först över att vi skulle gå ut, sedan över att han skulle kissa först, sedan över att han skulle klä på sig, sedan över att han inte ville gå, sedan över att han var hungrig trots att vi nyss åt, sedan över att han ville cykla, sedan över att han inte ville cykla... Jisses. Har nu äntligen tagit oss typ 200 meter från huset, treåringen sitter i en jordhög och gräver och är faktiskt nöjd en liten stund (tills vi ska gå hem gissar jag). Jag sitter rakt i gräset, helt slut och ammar bebis som kom på att han var hungrig när vagnen blev stillastående - men jag njuter! Vi tog oss ju hit, och just nu är alla nöjda och glada! :laugh::heart

Hög igenkänningsfaktor där 😂 Bra jobbat!

Väldigt bra att det här lyfts. Jag känner ibland att jag har noll koll på läget när jag går in på barnkonton på Instagram eller hör andra föräldrar prata. Stod som ett frågetecken när en mamma på babysimmet frågade om vi börjat med BLW. Jag har tänkt att jag kanske inte är världens bästa mamma men jag är tillräckligt bra, när jag ser folk som inreder sina barnrum efter Montessoripedagogik eller serverar sin 6-månaders ångad lax med mungobönor. Nu har dock det där börjat vända och jag inser att jag faktiskt är en helt fantastisk mamma. Hon får hänga med på allt, smaka på allt, hon skrattar jämt och har föräldrar som älskar både henne och varandra. Idag har hon testat tryffelpasta och gelato, och jag blir smått provocerad över att något så extremt basalt i livet som att lära sig äta själv kallas Baby-Led Weaning och man behöver känna sig som ett fån i omklädningsrummet på babysim för att man inte har koll på det. WFT liksom? 😅

Nej, såhär 8 månader in i föräldraskapet har jag insett att min föräldrastil nog är mer back to basic. Mycket kärlek, mycket uppmärksamhet och så lite folkvett på det så kommer resten lösa sig jättefint. Jag har redan avföljt en drös med konton.
Jag hade så dåligt samvete när mina barn skulle börja äta och jag inte klarade av att ångkoka grönsaker, göra egna puréer och så vidare. Kände mig som världens sämsta förälder som gav dem barnmatsburkar och tänkte att de aldrig kommer lära sig äta, men för mig var det räddningen! Det är sjukt hur mycket press man känner som småbarnsförälder över allt man ska hinna med och allt man ska göra. Idag är mina ungar rätt matglada tvååringar som väl varken äter bättre eller sämre än andra jämnåriga. Det är skönt när man börjar landa i att man inte är dålig förälder och känna sig lite mer bekväm i sin föräldrastil.

Jag hade så dåligt samvete när mina barn skulle börja äta och jag inte klarade av att ångkoka grönsaker, göra egna puréer och så vidare. Kände mig som världens sämsta förälder som gav dem barnmatsburkar och tänkte att de aldrig kommer lära sig äta, men för mig var det räddningen! Det är sjukt hur mycket press man känner som småbarnsförälder över allt man ska hinna med och allt man ska göra. Idag är mina ungar rätt matglada tvååringar som väl varken äter bättre eller sämre än andra jämnåriga. Det är skönt när man börjar landa i att man inte är dålig förälder och känna sig lite mer bekväm i sin föräldrastil.

Ja jag vet att jag vid något tillfälle bara "fuck this, de har nog bättre koll på det här med barnmat och näring hos Semper än jag har"
Försökte vara 'duktig' och kokade gröt med paltbröd och skit i som ungen ändå vägrade äta 🤷🏻‍♀️

Sitter kvar i bilen utanför huset pga ungen somnade som vanligt i bilen på vägen hem från babysim.

Tillägg till BLW-diskussionen. Kan också störa mig på uttrycket. 😂 Vår tjej är snart 8 månader och vill inte äta nåt annat än sin ersättning. Gav upp stressen med egengjorda pureer och kör burkar, då vet jag iaf att det inte är "min" mat som gör att hon inte vill ha. 😅

Sitter kvar i bilen utanför huset pga ungen somnade som vanligt i bilen på vägen hem från babysim.

Tillägg till BLW-diskussionen. Kan också störa mig på uttrycket. 😂 Vår tjej är snart 8 månader och vill inte äta nåt annat än sin ersättning. Gav upp stressen med egengjorda pureer och kör burkar, då vet jag iaf att det inte är "min" mat som gör att hon inte vill ha. 😅
Den stora anledningen till att vi till slut körde blw (utan att veta om det) var att vårt barn kräktes/klökte av all barnmat vi köpte färdig 🙄. Smakade själv någon gång och köpte hennes ställningstagande. Hade varit så himla skönt att kunna ge burkmat!

Den stora anledningen till att vi till slut körde blw (utan att veta om det) var att vårt barn kräktes/klökte av all barnmat vi köpte färdig 🙄. Smakade själv någon gång och köpte hennes ställningstagande. Hade varit så himla skönt att kunna ge burkmat!
Men vi körde oxå ersättning länge som komplement. Mest för att vi hade så svårt att få i henne vätska och hon hade jobbigt med magen. Men kids edition idag verkar ha varit en toppendag på förskolan och nu bygger vi bil i vardagsrummet och lagar mat.

Jag slår ofta ner på mig själv som förälder men idag förtjänade jag fasen en medalj vid förskolehämtningen :p Jag hade SÅ bra tålamod och lät allt ta tid, det tog en halvtimme att komma ut från hallen på förskolan och ytterligare en halvtimme att komma från utegården men jag höll mig lugn och tålmodig genom allt. För snart treåringen skulle inte åka hem, hon skulle gömma sig under soffan, springa iväg, inte tvätta händerna trots att de var fulla med lim, inte ta på strumpor, knuffa lillebror, skrika för att få komma in till de andra barnen igen, inte åka hem, och sen leka länge länge på gården.

Puuuuuh. Tur att vi inte hade någon tid att passa.

Ja just det, mer saker som hänt idag. Storasyster puttade omkull lillebror som ramlade handlöst och slog hål på läppen så det var blod i hela munnen :crazy: :( Lilla hjärtat. Tänderna verkar okej men läppen är svullen ❤️ Antar att syskonbråken inte direkt kommer avta… O_o

Det är väl det jag tänker att vi kan hamna där också. Hon klöks också om det är de minsta bitar i burkmaten. Har smakat själv och tycker ändå de är goda! 😅 Vore så skönt om det kan funka, så smidigt att ta med och behöver inte kylskåp osv.

Så kämpar på ett tag till och ser om det vänder. Annars får jag försöka sätta mig in i att ge mer plockmat (och våga framför allt :nailbiting:). Stör mig inte på konceptet alls, utan mer det amerikaniserade namnet. Säkert fånigt, men så är det iaf. :p

Jag slår ofta ner på mig själv som förälder men idag förtjänade jag fasen en medalj vid förskolehämtningen :p Jag hade SÅ bra tålamod och lät allt ta tid, det tog en halvtimme att komma ut från hallen på förskolan och ytterligare en halvtimme att komma från utegården men jag höll mig lugn och tålmodig genom allt. För snart treåringen skulle inte åka hem, hon skulle gömma sig under soffan, springa iväg, inte tvätta händerna trots att de var fulla med lim, inte ta på strumpor, knuffa lillebror, skrika för att få komma in till de andra barnen igen, inte åka hem, och sen leka länge länge på gården.

Puuuuuh. Tur att vi inte hade någon tid att passa.

Jag blir svettig av att läsa 😅 och så tacksam att det alltid är hämtning och lämning ute på vår förskola!

Jag blir svettig av att läsa 😅 och så tacksam att det alltid är hämtning och lämning ute på vår förskola!
Haha ja det var lite svettigt 😅 hon går 9-14 och det är nästan alltid lämning ute men hämtning är oftast inne. Det är mellis vid 14:15 så de andra barnen går ut igen när de har ätit färdigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka