Vad gör vi? - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
035B4570-D767-4821-B28B-B52E4161331D.webp

Pysslar om vår nyblivna valack ❤️

Är det någon mer som kommer in i nån form av bara-överleva-dagen-känsla. Så himla tråkigt att det ska kännas så, att man helst bara vill ha kväll när jag borde vilja vara med mina barn.
Så mycket igenkänning. Vabbat två dagar med treåring och är ensam hemma (och sjuk). Idag när vi båda var rätt pigga åkte vi spontant till Liseberg 🙄. Måste bara få tiden att gå var känslan…

Nej men det här håller snart inte längre. Vaknade säkert 20 gånger i natt av liten huligan som gnällde och skulle snutta. Det är så knäckande, även om jag inte behöver vara vaken långa stunder så blir ju sömnen usel. Rejäl spänningshuvudvärk och värk i käkar idag också.

Det kommer ju bli bättre men det tar nog för lång tid om jag ska vänta ut att han själv börjar snurra mindre… :(

Så mysigt att vara i Italien med bebis. Folk ler mot henne, vinkar, leker tittut bakom andra gäster på uteserveringar. ”Piccolina, mamma mia!”, ”Bambino! Buongiorno!” Hon lever sitt bästa liv, konstant rörelse och uppmärksamhet.

Jag tänker vilken skillnad det måste vara att vara barn här, där alla ser dig, och är glada att se dig! I Sverige känns det tyvärr lite som att barn mest är till besvär för folk. På flygplan, restauranger, butiker osv. Jag är själv inte så värst förtjust i andras barn så jag är inte bättre själv. Men att se hur hon verkligen lyser upp när folk söker kontakt med henne här har gett mig lite av en tankeställare.

@Voeux tycker ändå att folk pratar och leker så med min grabb rätt ofta här med, kanske en småstadsgrej?
Jag bor i Stockholm och det är samma här! Alla är så glada när de ser vår tjej och gullar och leker med henne ❤️😍.

Däremot om vi råkar handla på Ica den dag det är pensionärsrabatt, då får vi SÅ sura miner här 😂🙈. Pensionärerna verkar mest tycka att vi är i vägen med vår vagn och blir så sjukt irriterade. Men annars är det alltid mest bara glada miner och gulligull när vi är ute ☺️.

Senast ändrad:
@Voeux tycker ändå att folk pratar och leker så med min grabb rätt ofta här med, kanske en småstadsgrej?

Möjligtvis ett litet leende i kön på ICA från någon snäll dam men inte så att folk ropar glädjetjut rakt ut på gatan eller ser henne hela vägen från uteserveringen på restaurangen bredvid och bjuder in till lek som här. Vi kom precis tillbaks till hotellet efter att ha besökt ett finare ställe och till och med mannen i dörren med topphatt utbrast några varma ord och klappade om henne. Hemma hade jag inte ens vågat ta med en bebis till ett ställe som har dörrvakt med topphatt 😅 Det är som att gå på stan med en rockstjärna här, folk ler och vänder sig om. Lite much om man skulle bo i det varje dag kanske men väldigt trevligt att göra besök i!

Möjligtvis ett litet leende i kön på ICA från någon snäll dam men inte så att folk ropar glädjetjut rakt ut på gatan
Låter intensivt 🙈. Jag tycker om när folk pratar med dottern, gullar med henne, gör tittut etc men att de inte är för på. Är hon trött i vagnen får man gärna låta henne vara men är hon pigg och glad och själv tittar och tar kontakt så kan man ju köra på. Vi var nyligen en månad i Sydeuropa och då var det ungefär som här för oss - folk är rara och vänliga och gullar och leker men är ändå rätt lugna, kommer fram och säger att hon är så söt och fin etc men ändå inte jättehetsigt. Skönt tycker jag! ☺

Här är en artikel som jag, som stressad småbarnsförälder, tyckte var skön att läsa. Kanske nån annan också tycker det ☺️

https://www.expressen.se/mama/mamaliv/foralder-stress-bok/

Väldigt bra att det här lyfts. Jag känner ibland att jag har noll koll på läget när jag går in på barnkonton på Instagram eller hör andra föräldrar prata. Stod som ett frågetecken när en mamma på babysimmet frågade om vi börjat med BLW. Jag har tänkt att jag kanske inte är världens bästa mamma men jag är tillräckligt bra, när jag ser folk som inreder sina barnrum efter Montessoripedagogik eller serverar sin 6-månaders ångad lax med mungobönor. Nu har dock det där börjat vända och jag inser att jag faktiskt är en helt fantastisk mamma. Hon får hänga med på allt, smaka på allt, hon skrattar jämt och har föräldrar som älskar både henne och varandra. Idag har hon testat tryffelpasta och gelato, och jag blir smått provocerad över att något så extremt basalt i livet som att lära sig äta själv kallas Baby-Led Weaning och man behöver känna sig som ett fån i omklädningsrummet på babysim för att man inte har koll på det. WFT liksom? 😅

Nej, såhär 8 månader in i föräldraskapet har jag insett att min föräldrastil nog är mer back to basic. Mycket kärlek, mycket uppmärksamhet och så lite folkvett på det så kommer resten lösa sig jättefint. Jag har redan avföljt en drös med konton.

Låter intensivt 🙈. Jag tycker om när folk pratar med dottern, gullar med henne, gör tittut etc men att de inte är för på. Är hon trött i vagnen får man gärna låta henne vara men är hon pigg och glad och själv tittar och tar kontakt så kan man ju köra på. Vi var nyligen en månad i Sydeuropa och då var det ungefär som här för oss - folk är rara och vänliga och gullar och leker men är ändå rätt lugna, kommer fram och säger att hon är så söt och fin etc men ändå inte jättehetsigt. Skönt tycker jag! ☺

Vi fick höra innan vi åkte hit att italienare älskar barn och att de gärna lyfter upp dem. Kände att jag skulle få panik om en vilt främmande människa skulle lyfta Ebba 😅 Men det har vi i varje fall inte stött på hittills utan bara väldigt mycket uppmärksamhet, och en och annan klapp.

@Voeux OT men vad skönt att det blivit så mycket bättre för er! Och att vagn etc och sånt funkar bättre nu och att ni faktiskt kan ta er ut ☺️. Skönt efter en sån tuff start.

@Voeux OT men vad skönt att det blivit så mycket bättre för er! Och att vagn etc och sånt funkar bättre nu och att ni faktiskt kan ta er ut ☺️. Skönt efter en sån tuff start.

Ja :heart Första 4 månaderna var ett jäkla mörker men sen dess har det blivit lättare och lättare och nu kan jag inte ens förstå att det är samma barn. Vi väckte henne kl. 3 på natten i söndags och åkte taxi, hängde på flygplats, flög, hängde på flygplats igen, åkte tåg och promenerade så 11 h senare var vi på plats på hotellet. Jag och maken var helt slut men Ebba hade fasen den bästa dagen i hela sitt liv. Nu spanar hon in Rom i flera timmar från vagnen och jollrar på, helt plötsligt blir det suspekt tyst och då har hon somnat med huvudet hängandes. Fäller ner så sover hon vidare tills hon vaknar med ett garv. Svårt att tänka sig att det inte ens gick att gå till mataffären med henne i vagn i våras.

jag blir smått provocerad över att något så extremt basalt i livet som att lära sig äta själv kallas Baby-Led Weaning och man behöver känna sig som ett fån i omklädningsrummet på babysim för att man inte har koll på det. WFT liksom?
Ska jag känna mig dum då som startat en tråd om BLW? 🙈 Jag tänker att det är rimligt att vilja veta hur man på ett säkert sätt låter bebisen äta själv, när puréer i princip är standard. Hur serverar man olika typer av mat på bästa sätt, vad ska man tänka på, vad är farligt och vad är bra att börja med etc. I och med att puré blivit standard har väl BLW kommit som en reaktion på det - och då ger man det ett namn.

Vi har haft sån tur med vår dotter - hon har alltid varit nöjd och glad och go. Därför kan vi vara chilla i typ allt som vi gör - vi planerar inte särskilt kring sömn eller promenader, hon hakar på och är nöjd. Men just säkerheten känns som en annan aspekt - och där kan jag se att BLW-infon fyller en bra funktion ☺️.

Så mysigt att vara i Italien med bebis. Folk ler mot henne, vinkar, leker tittut bakom andra gäster på uteserveringar. ”Piccolina, mamma mia!”, ”Bambino! Buongiorno!” Hon lever sitt bästa liv, konstant rörelse och uppmärksamhet.

Jag tänker vilken skillnad det måste vara att vara barn här, där alla ser dig, och är glada att se dig! I Sverige känns det tyvärr lite som att barn mest är till besvär för folk. På flygplan, restauranger, butiker osv. Jag är själv inte så värst förtjust i andras barn så jag är inte bättre själv. Men att se hur hon verkligen lyser upp när folk söker kontakt med henne här har gett mig lite av en tankeställare.
Vi var i Italien i våras när våran unge var 8 månader. Som han älskade det!
Alla pratade, skrattade, gullade och gav presenter 🤩 babyn hade galet roligt!
Afterski är typ värdens bästa grej enligt lillo.

Men så episkt besviken han blev i Sverige när vi kom hem, och bara några få hälsade på honom på Arlanda. 🙈

Ska jag känna mig dum då som startat en tråd om BLW? 🙈 Jag tänker att det är rimligt att vilja veta hur man på ett säkert sätt låter bebisen äta själv, när puréer i princip är standard. Hur serverar man olika typer av mat på bästa sätt, vad ska man tänka på, vad är farligt och vad är bra att börja med etc. I och med att puré blivit standard har väl BLW kommit som en reaktion på det - och då ger man det ett namn.

Vi har haft sån tur med vår dotter - hon har alltid varit nöjd och glad och go. Därför kan vi vara chilla i typ allt som vi gör - vi planerar inte särskilt kring sömn eller promenader, hon hakar på och är nöjd. Men just säkerheten känns som en annan aspekt - och där kan jag se att BLW-infon fyller en bra funktion ☺️.

Nej det ska du verkligen inte känna, det är inte så jag menar. Jag tycker det är bra att det finns mycket inspiration och information, och framför allt att det finns så många engagerade föräldrar. Värre vore det om vi inte brydde oss.

Men i min värld, som aldrig ens reflekterat över att puréer är standard och vad som eventuellt är en motreaktion på det så är det en självklarhet att alla barn förr eller senare ska lära sig äta mat själva. I olika takt, precis som med allt annat, och att det finns saker som barnen lättare sätter i halsen som man bör undvika. Så ja, jag blir smått irriterad av att begreppet BLW har ersatt ”äta mat”. Med det sagt innehåller dessa konton jättebra information och alla föräldrar hittar sina sätt. Allt som känns bra och funkar, är bra!

@Voeux Okej! Jag tycker nog ändå att du låter lite dömande i ditt inlägg och det tycker jag är tråkigt. Det finns alla gånger något du själv tyckt varit svårt eller jobbigt under din tid som förälder som någon annan tyckt varit plättlätt och givet. Det är ju jättebra att det här med att introducera mat till bebisar är helt självklart och givet för dig och att du inte behöver läsa på eller fråga om råd eller ens googla för att veta hur du ska göra det på ett tryggt sätt men för väldigt många är det naturligt att man försöker ta reda lite på hur man gör det på ett bra sätt innan man sätter igång.

För mig i alla fall är det främst en säkerhetsfråga eftersom jag skulle avsky mig själv om jag pga okunskap utsatte mitt barn för fara. Jag låter inte mitt barn slicka i kontakter, klappa en hund vi inte känner eller ligga ensam på skötbordet/soffan/sängen, så jag skulle heller aldrig börja ge riktig mat utan att veta hur jag kan göra det på ett vettigt sätt.

Måste sova nu men vill också flika in: det är inte så himla mycket mat som behöver undvikas faktiskt pga kvävningsrisk. Det är förvånansvärt lite mat som behöver undvikas :) . Det mesta går att servera på ett säkert sätt och det är därför BLW-guiderna är så bra. Man behöver liksom inte begränsa vad man matar bebisen med eftersom det allra mesta går att ge - så länge man vet hur. Bra grej som jag inte visste innan jag läste på lite mer :).

@Voeux Okej! Jag tycker nog ändå att du låter lite dömande i ditt inlägg och det tycker jag är tråkigt. Det finns alla gånger något du själv tyckt varit svårt eller jobbigt under din tid som förälder som någon annan tyckt varit plättlätt och givet. Det är ju jättebra att det här med att introducera mat till bebisar är helt självklart och givet för dig och att du inte behöver läsa på eller fråga om råd eller ens googla för att veta hur du ska göra det på ett tryggt sätt men för väldigt många är det naturligt att man försöker ta reda lite på hur man gör det på ett bra sätt innan man sätter igång.

För mig i alla fall är det främst en säkerhetsfråga eftersom jag skulle avsky mig själv om jag pga okunskap utsatte mitt barn för fara. Jag låter inte mitt barn slicka i kontakter, klappa en hund vi inte känner eller ligga ensam på skötbordet/soffan/sängen, så jag skulle heller aldrig börja ge riktig mat utan att veta hur jag kan göra det på ett vettigt sätt.

Måste sova nu men vill också flika in: det är inte så himla mycket mat som behöver undvikas faktiskt pga kvävningsrisk. Det är förvånansvärt lite mat som behöver undvikas :) . Det mesta går att servera på ett säkert sätt och det är därför BLW-guiderna är så bra. Man behöver liksom inte begränsa vad man matar bebisen med eftersom det allra mesta går att ge - så länge man vet hur. Bra grej som jag inte visste innan jag läste på lite mer :).

Som sagt, jag har ingenting emot BLW alls utan det är hur det förutsätts att alla vet vad det är och att det pratas i termer av ”har ni börjat med BLW” och inte ”har hen börjat äta mat” som stör mig. Inget annat.

Vem har sagt att jag inte läst på, frågat om råd eller ens googlat? Du läser in massa saker här som jag inte alls skrivit, och du antyder dessutom att jag inte ens tagit reda lite på hur man gör innan jag satt igång. Det är inte schysst. BLW är inte enda sättet att ta reda på hur man kan introducera mat på ett säkert sätt. Jag hade redan läst en del om att sätta i halsen när jag fick frågan om vi börjat med BLW och ändå inte ramlat över begreppet vid stunden.

Så åter igen då, ja jag stör mig på hur begreppet används som en självklarhet när det kommer till att introducera mat på ett bra och säkert sätt och ditt inlägg jag citerar är väl ett ypperligt exempel på det då. Vi som inte kan BLW, vi kör bara på utsätter våra barn för fara 🤷‍♀️ Det är det du i princip skriver rakt ut i ditt inlägg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka