Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så mycket igenkänning. Vabbat två dagar med treåring och är ensam hemma (och sjuk). Idag när vi båda var rätt pigga åkte vi spontant till Liseberg . Måste bara få tiden att gå var känslan…Är det någon mer som kommer in i nån form av bara-överleva-dagen-känsla. Så himla tråkigt att det ska kännas så, att man helst bara vill ha kväll när jag borde vilja vara med mina barn.
Jag bor i Stockholm och det är samma här! Alla är så glada när de ser vår tjej och gullar och leker med henne .@Voeux tycker ändå att folk pratar och leker så med min grabb rätt ofta här med, kanske en småstadsgrej?
@Voeux tycker ändå att folk pratar och leker så med min grabb rätt ofta här med, kanske en småstadsgrej?
Låter intensivt . Jag tycker om när folk pratar med dottern, gullar med henne, gör tittut etc men att de inte är för på. Är hon trött i vagnen får man gärna låta henne vara men är hon pigg och glad och själv tittar och tar kontakt så kan man ju köra på. Vi var nyligen en månad i Sydeuropa och då var det ungefär som här för oss - folk är rara och vänliga och gullar och leker men är ändå rätt lugna, kommer fram och säger att hon är så söt och fin etc men ändå inte jättehetsigt. Skönt tycker jag! ☺Möjligtvis ett litet leende i kön på ICA från någon snäll dam men inte så att folk ropar glädjetjut rakt ut på gatan
Här är en artikel som jag, som stressad småbarnsförälder, tyckte var skön att läsa. Kanske nån annan också tycker det
https://www.expressen.se/mama/mamaliv/foralder-stress-bok/
Låter intensivt . Jag tycker om när folk pratar med dottern, gullar med henne, gör tittut etc men att de inte är för på. Är hon trött i vagnen får man gärna låta henne vara men är hon pigg och glad och själv tittar och tar kontakt så kan man ju köra på. Vi var nyligen en månad i Sydeuropa och då var det ungefär som här för oss - folk är rara och vänliga och gullar och leker men är ändå rätt lugna, kommer fram och säger att hon är så söt och fin etc men ändå inte jättehetsigt. Skönt tycker jag! ☺
@Voeux OT men vad skönt att det blivit så mycket bättre för er! Och att vagn etc och sånt funkar bättre nu och att ni faktiskt kan ta er ut . Skönt efter en sån tuff start.
Ska jag känna mig dum då som startat en tråd om BLW? Jag tänker att det är rimligt att vilja veta hur man på ett säkert sätt låter bebisen äta själv, när puréer i princip är standard. Hur serverar man olika typer av mat på bästa sätt, vad ska man tänka på, vad är farligt och vad är bra att börja med etc. I och med att puré blivit standard har väl BLW kommit som en reaktion på det - och då ger man det ett namn.jag blir smått provocerad över att något så extremt basalt i livet som att lära sig äta själv kallas Baby-Led Weaning och man behöver känna sig som ett fån i omklädningsrummet på babysim för att man inte har koll på det. WFT liksom?
Skönt att det löst sig, blir ju sjukt klaustrofobiskt om man inte kan vara ute och göra saker!Svårt att tänka sig att det inte ens gick att gå till mataffären med henne i vagn i våras.
Vi var i Italien i våras när våran unge var 8 månader. Som han älskade det!Så mysigt att vara i Italien med bebis. Folk ler mot henne, vinkar, leker tittut bakom andra gäster på uteserveringar. ”Piccolina, mamma mia!”, ”Bambino! Buongiorno!” Hon lever sitt bästa liv, konstant rörelse och uppmärksamhet.
Jag tänker vilken skillnad det måste vara att vara barn här, där alla ser dig, och är glada att se dig! I Sverige känns det tyvärr lite som att barn mest är till besvär för folk. På flygplan, restauranger, butiker osv. Jag är själv inte så värst förtjust i andras barn så jag är inte bättre själv. Men att se hur hon verkligen lyser upp när folk söker kontakt med henne här har gett mig lite av en tankeställare.
Ska jag känna mig dum då som startat en tråd om BLW? Jag tänker att det är rimligt att vilja veta hur man på ett säkert sätt låter bebisen äta själv, när puréer i princip är standard. Hur serverar man olika typer av mat på bästa sätt, vad ska man tänka på, vad är farligt och vad är bra att börja med etc. I och med att puré blivit standard har väl BLW kommit som en reaktion på det - och då ger man det ett namn.
Vi har haft sån tur med vår dotter - hon har alltid varit nöjd och glad och go. Därför kan vi vara chilla i typ allt som vi gör - vi planerar inte särskilt kring sömn eller promenader, hon hakar på och är nöjd. Men just säkerheten känns som en annan aspekt - och där kan jag se att BLW-infon fyller en bra funktion .
@Voeux Okej! Jag tycker nog ändå att du låter lite dömande i ditt inlägg och det tycker jag är tråkigt. Det finns alla gånger något du själv tyckt varit svårt eller jobbigt under din tid som förälder som någon annan tyckt varit plättlätt och givet. Det är ju jättebra att det här med att introducera mat till bebisar är helt självklart och givet för dig och att du inte behöver läsa på eller fråga om råd eller ens googla för att veta hur du ska göra det på ett tryggt sätt men för väldigt många är det naturligt att man försöker ta reda lite på hur man gör det på ett bra sätt innan man sätter igång.
För mig i alla fall är det främst en säkerhetsfråga eftersom jag skulle avsky mig själv om jag pga okunskap utsatte mitt barn för fara. Jag låter inte mitt barn slicka i kontakter, klappa en hund vi inte känner eller ligga ensam på skötbordet/soffan/sängen, så jag skulle heller aldrig börja ge riktig mat utan att veta hur jag kan göra det på ett vettigt sätt.
Måste sova nu men vill också flika in: det är inte så himla mycket mat som behöver undvikas faktiskt pga kvävningsrisk. Det är förvånansvärt lite mat som behöver undvikas . Det mesta går att servera på ett säkert sätt och det är därför BLW-guiderna är så bra. Man behöver liksom inte begränsa vad man matar bebisen med eftersom det allra mesta går att ge - så länge man vet hur. Bra grej som jag inte visste innan jag läste på lite mer .