Vad gör vi för fel?

V

vansinnet

Nu håller jag på att bli galen.
Nikki, som från 7-8 veckors ålder sov hela nätterna igenom, bortsett från enstaka gånger då hon vaknade en gång per natt för att äta, vaknar nu ungefär 5 gånger per natt.
Ibland vaknar hon och är hungrig, ibland vaknar hon för att bara ligga och skratta, äta på sina fötter och annat sånt som man helst ser att hon inte gör klockan 2-3 på natten.

Jag kan inte förstå hur det har blivit såhär. Hon sov ju som sagt väldigt bra förut. Vi använder oss av våran vanliga kvällsrutin varje kväll, dvs bada-mata-lägga. Hon somnar oftast direkt, och utan problem.

Min tanke är att hon kanske laddar upp för mycket under dagen? Tycker att hon sover oftare på dagarna nu än förut. Ofta orkar hon bara vara vaken 2 - 2,5 timmar i sträck, och sedan sover hon. Ska jag försöka hålla henne vaken mer om dagarna?
Vad tror ni kära bukeföräldrar? Jag håller på att bli knäckt av att inte få sova.

Sv: Vad gör vi för fel?

Tack för länken!
Låter ju onekligen som att det skulle vara något sådant.. Men det blir ju inte roligare för det. :crazy:

Nu har vi låtit henne sova i vår säng i ett par nätter, för jag orkar bara inte kliva upp varje gång och försöka få henne att somna.
Hoppas dock att hon snart ska kunna finna ro i sin egen säng som förut, då jag sover så otroligt dåligt med henne bredvid..

Du kan inte försöka att få henne att somna om själv ? Alltså, istället för att gå upp när hon vaknar, ligger man kvar och lyssnar. Det brukar fungera smidigare än vad man tror. Givetvis om dom börjar gråta/skrika så är det ju en annan sak. Men om dom bara ligger och pratar med sig själv, leker eller annat, så kan dom ju ligga där dom ligger. Men du kanske redan provat ? Våran brukar stå upp i spjälsängen och enstirra på oss bredvid, och då gäller det att ligga alldeles stilla så hon inte märker man är vaken, för om hon märker det så blir hon upplivad och somnar definitivt inte om av sig själv. Flera gånger har hon satt sig upp, gnällt och nästan gråtit, och när man vart på väg upp...ja då har hon däckat. så antagligen i dessa stunder har hon inte varit helt vaken..kanske haft en mardröm eller annat...Det svåra är ju att inte gå upp så fort dom piper.

Ni kanske stör varandra? Har du prövat att låta henne sova i eget rum?

En natt ledsna jag på Rasmus och bar över honom + hans säng i eget rum och han somna på en gång och vi sov sen alla 3 hur bra som helst :)

Jag brukar försöka att inte gå upp i första taget. Brukar ligga och lyssna vad det är för slags "vakenhet". Men det verkar som att det inte fungerar, för ju längre tid hon får hållas, ju mer upprörd blir hon och svårare blir det att somna om.

Men jag har märkt ibland om hon sover bredvid mig och vaknar, att om jag slår upp ögonen, då blir hon helt till sig. Men om jag fortsätter att blunda (och bara kisar så jag kan se henne men hon inte ser att jag tittar) så blundar hon också efter att ha legat och tokstirrat på mig ett par minuter.

Eget rum har vi inte provat eftersom vi bor i en tvåa nu bara. Men förhoppningsvis så ska vi väl flytta inom kort, så då kanske det är värt ett försök.

Jag hoppas ju iallafall att det ska gå över av sig själv och att hon snart tar upp sina vanliga vanor och sover hela nätterna..

Vår första sov hela nätterna igenom från, ja, typ sex-åtta veckor. Men den andre höll på med sitt nattvaknande fram till året. Ibland hungrig, ibland leksugen. Mitt tips är att verkligen utstråla NATT. Ingen lampa tänd, lite viskningar till barnet, kanske sjunga lite tyst. Det blir mindre attraktivt att leka om det är kolsvart i rummet, yngste grabben tröttnade riktigt fort på att försöka leka när det ändå var helmörkt.

Det där med dagssömnen är ju svårt att styra på så små barn, men man kan faktiskt väcka dom när man tycker de sovit klart, speciellt om de nu sover illa på nätterna. Hellre låta sova en liten stund och sedan väcka, än att pina och tvångsaktivera (som ändå brukar sluta i att de somnar sittandes :grin:) för att de ska vara vakna.

Ehhhhhh.... var GLAD att hon bara vaknar så sällan... tacka universum! :bow: :banana:

BM sa till oss att absolut inte ge gensvar på natten om våran dotter vaknade, alltså inte tända lampor eller prata eller gulligulla, ge tisse/mat och inte göra nått som gör det roligt att vara vaken :)

Hon vaknade ju sjuttioelva ggr per natt och kunde ligga vaken i timmar *zzzz* :angel: (det var doc svårt att inte gulligulla då hon låg och jollrade och va så sockersöt att man bara ville äta upp henne!

Hon vaknade ju sjuttioelva ggr per natt och kunde ligga vaken i timmar *zzzz* (det var doc svårt att inte gulligulla då hon låg och jollrade och va så sockersöt att man bara ville äta upp henne!
Blir jag väckt nattetid har jag absolut inga problem att hålla míg för skratt.
Till ts: Inte prata, tända osv. är bra förslag.

det var doc svårt att inte gulligulla då hon låg och jollrade och va så sockersöt att man bara ville äta upp henne!

Känner igen detta! De har så gullig, mjuk röst när de vaknar mitt i natten och försöker få igång resten av familjen. Den senaste veckan har vår minsting börjat vakna mitt i natten. Först ligger han bara och tittar, sen kommer de där gulliga ljuden, och leenden om han märker att nån annan oxå är vaken. Om han inte får nån respons ligger han och klappar i händerna...:grin::love::crazy:

När han håller på så vill jag skratta och gråta på samma gång. Jag vill ju att han ska sova hela nätterna som förut, men samtidigt är han ju så himla söt.

Ettan höll oxå på så en period, så jag vet att det går över.

Du gör garanterat inget fel alls. :) Men jag förstår precis hur du känner dig, det känns helt hopplöst då dom sovit så bra & helt plötsligt börjar dom att strula med sömnen... man blir ju så trött själv osså.

Som sagt så är det säkerligen någon fas hon går igenom just nu & dom brukar släppa rätt snabbt, det har dom iaf gjort på Emil. Han har sovit 19-06 i princip hela tiden from han var 5 månader, nu är han 10 månader. Innan dess vaknade han troget var 3.e timme och ville ha ersättning...

Dock har han gått igenom några kortare faser mellan 5-10 månader då han helt plötsligt fått svårt & somna på kvällen, vaknat mitt i natten & inte blivit lugn förräns han fått komma till våran säng osv. Men det har som sagt gått över på max 4-5 nätter.

Nu senaste nätterna har han vaknat kl 4 & då vägrar jag att kliva upp, det är för tidigt. Har inte fått honom att somna om utan att ta honom till våran säng & ge honom välling. Sedan har han somnat igen sovit till kl 7 ungefär. Hoppas nu bara att jag inte vänjer in honom på att han ska få välling kl 4 på morgonen jämt. :crazy:

Li kan i perioder vakna på nätterna bara för att leka.

Och så länge hon inte blir ledsen så kliver jag inte upp, jag visar inte ens att jag är vaken, då somnar hon snart om igen, för det är natt och då är det inge roligt att vara vaken.

Brukar ligga och le för mig själv och bita mig riktigt hårt för att inte gå upp och pussa ihjäl henne för hon är så söt när hon ligger, tjock i halsen och småpratar för sig själv. :love:

Emil sov rätt oroligt första tiden men sen efter ca 3 månader började han sova bra, var lätt att lägga och sov rätt bra om nätterna. Sen vände det igen, mkt vaken, väldigt krånglig att lägga. Efter ett par månader blev det bättre för att sen blir sämre. Så för vår del har det gått upp och ner hela tiden. När man tror och hoppas att NU funkar det bra då vänder det igen. Vi har kört på samma rutin sen han var 3 månader gammal.

Just denna veckan verkar han sova bra och ganska lätt att lägga men det är knappt att man vågar skriva det....:o Ikväll och inatt blir det väl världens liv bara för det ;)

Men vad gör man när man vaknar av att de STÅR upp i spjälsängen och blir superglada av att se en och pratar och skrattar högt ohc varje gång man lägger ner dem tar det 10 sekunder sen står de och skrattar igen?

Gärna mellan 3 och 4 på natten?!

*lite trött*
:)

Inatt har det gått rätt bra.
Nikki åt och somnade vid 21.30 och sov sedan till 02.00 då hon åt igen.
Sen kl 04.30 vaknade jag av att hon låg och snackade för sig själ och skrattade. Jag låg kvar men efter ungefär en halvtimme så började hon bli förbannad. Då fick hon äta lite igen och sen sov vi till kl 9.
Kändes skönt!

Tror det går bättre när hennes pappa ger sista målet o sover ner henne, då är det som att hon sover bättre..

Nu håller jag på att bli galen.
Nikki, som från 7-8 veckors ålder sov hela nätterna igenom, bortsett från enstaka gånger då hon vaknade en gång per natt för att äta, vaknar nu ungefär 5 gånger per natt.
Ibland vaknar hon och är hungrig, ibland vaknar hon för att bara ligga och skratta, äta på sina fötter och annat sånt som man helst ser att hon inte gör klockan 2-3 på natten.

Jag kan inte förstå hur det har blivit såhär. Hon sov ju som sagt väldigt bra förut. Vi använder oss av våran vanliga kvällsrutin varje kväll, dvs bada-mata-lägga. Hon somnar oftast direkt, och utan problem.

Min tanke är att hon kanske laddar upp för mycket under dagen? Tycker att hon sover oftare på dagarna nu än förut. Ofta orkar hon bara vara vaken 2 - 2,5 timmar i sträck, och sedan sover hon. Ska jag försöka hålla henne vaken mer om dagarna?
Vad tror ni kära bukeföräldrar? Jag håller på att bli knäckt av att inte få sova.

våran dotter sov hela natten från början, så fick hon en period som hon vaknade på nätterna, de visade sig vara att hon hade sovit för mycke på dagen, så höll vi henne vaken från 4-5 på eftermiddagen till 7 på kvällen och då sov hon hela natten. helt plötligt hade hon glömt att vakna på natten och äta till och med.
sover hon e våran säng nu så kan inte jag sova riktigt, hon far runt hela tiden och reagerar om ja vaknar till.
vi har oxå en tvåa, vi själva tog våran säng till vardagsrummet och barnen fick eget rum, nu sover båda barna fel fritt under natten,

Ja, jag brukar försöka att hålla henne vaken på eftermiddagarna men jag måste ju vara oerhört tråkig, för det går inte! :eek: Hon somnar iallafall.
Är sambon däremot hemma med henne (som igårkväll) så kan hon vara vaken, utan mat i 4-5 timmar utan problem. Han är tydligen mycket roligare. :mad:
Och då sover hon ju bättre om natten också.

Men vad gör man när man vaknar av att de STÅR upp i spjälsängen och blir superglada av att se en och pratar och skrattar högt ohc varje gång man lägger ner dem tar det 10 sekunder sen står de och skrattar igen?

Gärna mellan 3 och 4 på natten?!

*lite trött*
:)

Så länge han är glad gör det väl inget om han står där? När vår pojk blir sådär pigg mitt i natten brukar han kunna jollra glatt i ungefär en timme. Vi kan slumra under tiden, men han kräver något slags gensvar då och då, att vi t ex rycker till om han fäktar mot oss.

Efterhand blir jollrandet allt mer gnälligt. Då är det dags för vaggvisan och buffning/vyssning. Oftast somnar han faktiskt ganska snabbt då.

När första barnet hade sådana här perioder brukade han vara vaken i två timmar, och var ändå segare att söva om. Även efter att han somnat var han orolig och bytte ställning var femte minut. Dessutom sov han nästan alltid med sitt huvud på antingen mitt eller makens huvud/hals.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 488
Senast: cherie
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 308
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 206
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar