Vad gör vi? Del CXXXVIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är det 18 grader ute just nu, nästan tjugo inne och kvavt så att allt klibbar. Blurk!

Vi hade 19*C ute nar vi satt pa gatan och at fish 'n' chips ... ingen vind alls ... jag hade lang armad troja och jacka, skulle nastan ha behovt en troja under jackan ocksa. Nu sitter jag i mitt kontor inlindad i filtar och dricker ett glas vin. Jag blir nog varm snart hoppas jag. Termometern i huset visar pa drygt 23 grader C ... Jag havdar att den visar FEL ... medan Maken bara "smirk" och ser ut som nagon som tror sig veta battre. Men det gor han INTE. :cautious:
 
Försöker komma på nåt att göra idag. Har helt tomt på idéer. Känns som att vi borde göra nåt när vädret är fint och maken har hela helgen ledigt (och det verkar som att ledningen har insett att han faktiskt behöver vara ledig!).
Får väl se vad vi tar oss till. Just nu är det soffläge.
 
Morrhoppan tyckte vi kunde iaf sova 2 timmar till och nu ser matte i kors för att hon är så trött 🙈 Hade förträngt hur jobbiga de kan vara när de växer upp. Tur hon inte alltid är så här på nätterna, eller ja då är de oftast husse som får gå upp med henne 😂 Stackars Puck såg helt förstörd ut när han gick ut nu på morgonen, börjar förstå varför han lägger sig och sover på utesoffan ifred 🙈 🤣

Regnar idag så bara börja dra fram täcken om Trulen ska gå ut överhuvudtaget enligt han själv 😏
 
Se där! Något att bli stolt över i min födelsestad! Har inte varit där på elva och år och lyssnar ej på Kent, så jag har ingen koll på vad som händer där nu.

Gillar du dialekten? 😅

Gillar är lite starkt ord. Men har man flyttat in till Östergötland så kan man ta det mesta. Jag tycker väl inte att Eskilstuna är extremt, men det är en väl passande dialekt att uttrycka svagt missnöje på!
 
Se där! Något att bli stolt över i min födelsestad! Har inte varit där på elva och år och lyssnar ej på Kent, så jag har ingen koll på vad som händer där nu.

Gillar du dialekten? 😅

Tyvärr är butiksdöden ganska tydlig här också. Däremot har det blivit lite mer idrott än jag minns, även om att åka hit och spela fotboll är det enda jag varit på i ungdomen i staden. Idag är det tydligen match i Superettan mot Helsingborgs IF, sprang på en vilsen "Granen" med anhang igår på hotellet och jag misstänker att "fri kvällsmat" inte är gynnsamt för hotellets del när 25 elitidrottare anländer.

Modernt restaurangstråk längs Fristadstorget som trevlig samlingsplats - och igår var det ganska mycket studentnollep-fest runt om i stan. Och ån är en underbar promenadplats, med fors och fina parkmiljöer.

Och angående dialekt så är inte den arketypiska dialekten den vanligaste skulle jag tro. Det mesta av det ganska levande stadslivet i form av besökare och verksamheter står mer nyinflyttade för och de jag talat med har inte fallit i hela dialektfällan, utan behållt lite av sina rötter också.

Slut på E-tuna-rapport, bukes stadskorrespondent, september 2021.
 
Har betat av en bit litteraturlista inför Block 1 på kursen. Vi ska läsa sex barnböcker. Har laddat ner en som e-bok från biblioteket. Lyckades reservera tre andra som fanns inne. Har bett om att fjärrlåna en. Samt har beställt en av böckerna från Bokbörsen (25 kr + frakt). Gick ju rätt bra ändå :up: !
 
Tyvärr är butiksdöden ganska tydlig här också. Däremot har det blivit lite mer idrott än jag minns, även om att åka hit och spela fotboll är det enda jag varit på i ungdomen i staden. Idag är det tydligen match i Superettan mot Helsingborgs IF, sprang på en vilsen "Granen" med anhang igår på hotellet och jag misstänker att "fri kvällsmat" inte är gynnsamt för hotellets del när 25 elitidrottare anländer.

Modernt restaurangstråk längs Fristadstorget som trevlig samlingsplats - och igår var det ganska mycket studentnollep-fest runt om i stan. Och ån är en underbar promenadplats, med fors och fina parkmiljöer.

Och angående dialekt så är inte den arketypiska dialekten den vanligaste skulle jag tro. Det mesta av det ganska levande stadslivet i form av besökare och verksamheter står mer nyinflyttade för och de jag talat med har inte fallit i hela dialektfällan, utan behållt lite av sina rötter också.

Slut på E-tuna-rapport, bukes stadskorrespondent, september 2021.

Tack för rapport! :up: Jag hör till dem som drog så fort jag kunde, dvs för 37 år sedan. Fint att höra att staden klarar sig utan mig. :D Kul faktiskt att högskolan vuxit så pass som den har!

Nu saknar jag plötsligt krämkaka från Janelings eller ännu hellre från Konditori Amarant i Torshälla.
 
Jag har också alltid gillat honom, men så blev jag besviken efter hans sommarprat och läste dessutom nyligen att han dragit något olämpligt skämt på nån gala (såg/hörde det dock inte själv)...

Men ingen är ju perfekt så jag kan säkert leva med honom som julvärd och har säkert kommit över min besvikelse tills dess...🎅
Vad tyckte du inte om med sommarpratet?
Jag lyssnade på det med och tänkte inget speciellt :)
 
Vad tyckte du inte om med sommarpratet?
Jag lyssnade på det med och tänkte inget speciellt :)

Det var bra i stort, det var nog mer mina förväntningar som inte infriades. Men det kanske var jag som hade fått en fel bild, det är ju inte så ovanligt när det gäller kändisar som man ser på TV och 🙂

Minns inte hela men det som gjorde mig mest besviken var hans slutsats om att det går att komma ifrån mobbing. Han berättade om hur han blev utsatt i de lägre klasserna men sen började han surfa och blev ihop med skolans snyggaste tjej, och då upphörde mobbingen. Typ. Som ambassadör för Friends hade jag förväntat mig lite mer reflektion från honom. Överlag hade jag en bild innan som en mer ödmjuk person än vad jag hörde.

Men han är säkert trevlig, jag har ju aldrig träffat karln utan bildat min uppfattning på en timmes radiosnack och en rubrik i AB om ett olämpligt skämt 😁
 
Känns som en zombiedag, vaknade kvart i fem eller så och är trööött. Somnade förvisso om en liten stund, men vaknade av att jag drömde/kände något på handen (kan ju lika gärna varit en vindpust liksom) som jag fick för mig var en spindel så jag ryckte till som fan med den. :D Jag är egentligen ganska neutralt inställd till spindlar, men har en partner som det blir en tjurrusning ur sängen för om han råkar se en spindel, så det färgar väl av sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 190
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 534
Senast: Badger
·
Mat Vår klubb ska på en överraskningsresa i helgen (eller jag som ordförande vet ju vart vi ska 😉) vi kommer bo i stugor med självhushåll...
Svar
17
· Visningar
1 147
Senast: Entourage
·
Fritid Jag fick semester i torsdags och har haft ganska fullt upp med att umgås med vänner och fixa i trädgården och med stugan. I dag ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 119
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp