Vad gör vi? Del CXLIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller med, men tycker att det är viktigare att man vet orsakerna till 30 åriga kriget och vilka konsekvenser det fick för Europa och i utsträckning maktbalansen och varför Gustav var nere och slogs, än att han gick vilse i novemberdimman 1632.

Fråga vem är Gavrilo Princip och om personen inte har en aning, ja då blir man matt.

Jag tänker nog att namn på terrorister och attentatsmän inte tillhör det viktiga att hålla i minnet.

Jag hade ingen aning. Trots att jag har mycket aning om hur första världskriget startade och skotten i Sarajevo. Men jag har heller ingen aning om namnen på bombarna som hade ner World Trade Center. Men jag vet vad som hände.
 
Jag älskar bitiba, högt och varmt. Ringde dem idag för att förklara hela PostNord kaoset och hon bara la en ny beställning direkt. Jag sa till henne flera gånger att prata med PostNord så de måste erkänna att de tappat bort mitt paket. Men hon var kolugn och sa att det fixar vi 😻 Så nu får jag förhoppningsvis min kattmat innan jul.

Fick en ny avisering från PN att sand och godis (från zooplus) är på väg och jag ska välja när jag vill ha hem dem. Fan vet om jag vågar tro på att de faktiskt levererar den här sändningen innan jag ser den.

Bitiba FTFW
 
Jag måste erkänna att jag är riktigt bedrövligt på historia. Jag vet knappt vad nuvarande kung heter, så vet definitivt inte vad alla f.d kungligheter hette :angel: eller, jag har kanske koll på att grejer har hänt, men skulle för mitt liv inte kunna ange ett årtal. Det är knappt så jag kan ange när andra världskriget utspelade sig. 😅
Jag är betydligt bättre på de före detta, där hände i alla fall någonting. Nutidens kungligheter tycker jag att vi kan slopa, de är ju bara klistermärken. :) Har absolut noll koll och ännu mindre intresse.
 
Kom nyligen hem efter jobb och sen julklappshandling + en sväng på ikea. Är dyngtrött men skönt jag slipper ut imorgon, kändes tydligt att vägen är rejält hal. Fick inte tag på allt så får ta en sväng till centrum i veckan. Dock var väldigt mycket julgrejer redan slut på IKEA, aldrig vart med om det tidigare, är ju ändå 1 vecka kvar O_o
 
Kom nyligen hem efter jobb och sen julklappshandling + en sväng på ikea. Är dyngtrött men skönt jag slipper ut imorgon, kändes tydligt att vägen är rejält hal. Fick inte tag på allt så får ta en sväng till centrum i veckan. Dock var väldigt mycket julgrejer redan slut på IKEA, aldrig vart med om det tidigare, är ju ändå 1 vecka kvar O_o
Jag sa precis till mamma tidigare idag att folk är som galna, som om de försöker ta igen förra årets "förlorade" jul.... O_o
 
För mig handlar det inte om att vara historieintresserad, utan om allmänbildning att kunna placera Gustav II Adolf i stormaktstiden. Samma med att kunna placera Gustav III på 1700-talet och kanske känna till att han blev skjuten på en maskeradbal.
Eller som elev skrev, Gustav Vasas son Gustav III, Enligt mina kollegor fick man inte ge F på hela kursen för ett sånt fel. 🙄 😂
 
Jag hade en FANTASTISK historielärare :love:
Och det kanske är därför jag blivit historieintresserad i alla fall delvis
Själv kan jag nästan inget om historia/samhällskunskap. Så blir det när man mellan 3-7an hamnar i vad som kallades för "sveriges värsta klass" som brände ut sisådär 4-5 lärare per läsår. I 6an upptäckte de att vi inte lärt oss något alls och låg på 3e klassarnas nivå. Så vi som kunde fick plugga ikapp, och då gällde det matte, svenska, engelska typ. Ingen historia.
Valde sedan naturinriktad klass i 7an, mycket för att komma ifrån folket i förra klassen. Den samhällskunskapläraren var sjuk för det mesta, och vi fick väldigt fragmenterad kunskap.
Sedan gick jag natur-natur inriktning i gymnasiet. Där hade vi samhällskunskap, men den läraren kom i princip aldrig till sina lektioner, även där fick vi i 3an läsa ikapp två läsår. 🙈

På grund av det har det blivit så att om någon säger Gavrilo Princip pingar min hjärna "ja jo men det var något dåligt" men vem vad hur varför när finns inte tillgängligt 🤣
 
Min pappa fick smått panik idag när jag inte svarade i telefon när han ringde 😂🙏 Hade stängt av ljudet i morse när vi började arbeta med observation sen glömde jag helt enkelt att dra på de igen. Somnade när jag kom hem, var ensam hemma så 🥱 Och var så trött efter den här veckan.

Men ringde upp honom och visade sig att han ville ha hjälp att släppa in hästarna imorgon när de ska iväg på julkonsert. Och fick en lång förklaring om exakt vilken tid osv för hans Mamma häst är en grinig jäkel så kommer man två minuter för sent vägrar hon gå in 😂 Hormonerna sprutar ur öronen på henne. Jaja de löser sig hon brukar tycka om Lill matte och morötter ❤️

Fått en del biverkningar av vaccinet med, ser ut som jag har en pingsboll på armen ungefär 🤪 Och huvudvärk men nu är det gjort iaf.
 
Jag ska inte vara för stöddig eftersom jag sa till kolleger när jag skulle på min systers bröllop att det tar 2.5 timmar med buss. Eh, blandade ihop Östersund och Öregrund (och något mer Öster tror jag) :angel: Helsingör, Helsingfors och Helsingborg är också lätt att ta miste på.

Jag är fruktansvärt dålig på svensk geografi och har noll och ingen koll på vad som ligger var. Från Stockholm sett. Ner, Skåne, Blekinge och något mer, höger Norge, vänster Finland och upp, allt som ligger ovanför Uppsala :rofl:

Vommen är antingen en komage eller en sjö.
 
Jag ska inte vara för stöddig eftersom jag sa till kolleger när jag skulle på min systers bröllop att det tar 2.5 timmar med buss. Eh, blandade ihop Östersund och Öregrund (och något mer Öster tror jag) :angel: Helsingör, Helsingfors och Helsingborg är också lätt att ta miste på.

Jag är fruktansvärt dålig på svensk geografi och har noll och ingen koll på vad som ligger var. Från Stockholm sett. Ner, Skåne, Blekinge och något mer, höger Norge, vänster Finland och upp, allt som ligger ovanför Uppsala :rofl:

Vommen är antingen en komage eller en sjö.
Jag kan aldrig, ALDRIG lära mig väderstrecken. Det går inte. Jag vet inte var solen går upp eller ned oavsett hur många gånger jag läser eller hör det.
 
Jag tänker nog att namn på terrorister och attentatsmän inte tillhör det viktiga att hålla i minnet.

Jag hade ingen aning. Trots att jag har mycket aning om hur första världskriget startade och skotten i Sarajevo. Men jag har heller ingen aning om namnen på bombarna som hade ner World Trade Center. Men jag vet vad som hände.
Fast, nog kan man komma ihåg 6e november 1632 och dimman över Lutzen.
Dessutom firas Gustav Adolfsdagen med allmän flaggdag i Sverige och Finland den 6e november, det är baske mig allmänbildning i sitt prydno.
 
Jag ska inte vara för stöddig eftersom jag sa till kolleger när jag skulle på min systers bröllop att det tar 2.5 timmar med buss. Eh, blandade ihop Östersund och Öregrund (och något mer Öster tror jag) :angel: Helsingör, Helsingfors och Helsingborg är också lätt att ta miste på.

Jag är fruktansvärt dålig på svensk geografi och har noll och ingen koll på vad som ligger var. Från Stockholm sett. Ner, Skåne, Blekinge och något mer, höger Norge, vänster Finland och upp, allt som ligger ovanför Uppsala :rofl:

Vommen är antingen en komage eller en sjö.

Riksmedia hade ju lite problem med Öresundsbron och Östersundsbron (som fö inte existerar, den heter Vallsundsbron) när det infördes pass under flyktingkrisen...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 656
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Fråga 2. Jag har en Neato nu, men den börjar bli gammal och gaggig och jag funderar på en påläggskalv. Neaton är D-formad, vilket...
2
Svar
25
· Visningar
1 163
Senast: Acto
·
  • Låst
Tjatter Vi gör oss färdiga för läggdags! :D Är trött och katten Alice väntar på att vi ska lägga oss i sängen så att vi kan mysa mera :sleep...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 103
Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
370
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp