Vad gör vi? Del CXIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänker att så länge man inte spelar på kredit och såklart har en bra buffert så kan man ju roa sig hur man vill. Om det sen är spel, ostron eller Gucci-väskor är väl sak samma?

Lever man från lön till lön borde man ju ej göra ngt av ovanstående...
Folk får spendera sina pengar hur de vill. Mitt liv blir ju varken bättre eller sämre tänker jag, men samtidigt finns det ju en missbruksproblematik med i sådant där och då blir det lite mer komplicerat.

Medvetna köp och även impulsköp är väl ingenting konstigt, så länge man inte handlar grejer för att helt enkelt bara må bättre. Shoppningberoende kan ju ekonomiskt handikappa en människa för resten av dess liv. Inte kul att bli fattigpensionär med en massa fula kläder som man ändå inte kan ha.
 
Jag är med i en ekonomigrupp för kvinnor på Facebook. Där har en make till en av medlemmarna precis spelat bort deras besparingar 100.000:- och dessutom maxat sitt kreditkort på 40.000:- på någon mobilspel. Heller ingen poker eller någonting, utan bara lek och nöje. Tidsfördriv.

Det är för lätt att spendera pengar i sådana där spel. Det borde bli mer reglerat!
:eek::crazy::crazy::crazy: Jag lägger åtminstone inte några sparpengar på det iallafall. Men jag försöker hålla koll på mig själv, tack! :heart
Man borde dock kunna lägga in någon slags gräns på sitt konto så att det dyker upp åtminstone en varningsruta om hur mycket pengar man spenderat.


Jag personligen köper dock aldrig några andra sorters spel (som tvspel eller dataspel) och tänker att jag hellre får spendera pengar på dessa appspel än att jag köper nya kläder eller annat som behöver fraktas hem. Mera miljövänligt.
 
Folk får spendera sina pengar hur de vill. Mitt liv blir ju varken bättre eller sämre tänker jag, men samtidigt finns det ju en missbruksproblematik med i sådant där och då blir det lite mer komplicerat.

Medvetna köp och även impulsköp är väl ingenting konstigt, så länge man inte handlar grejer för att helt enkelt bara må bättre. Shoppningberoende kan ju ekonomiskt handikappa en människa för resten av dess liv. Inte kul att bli fattigpensionär med en massa fula kläder som man ändå inte kan ha.

Sant. Lyxfällan (programmet) är ju ett ganska bra exempel på detta.

Jag hade en kollega som spenderade sjukt mkt cash på SKIT. Sen när hen inte fick lånelöfte pga obefintlig kontantinsats och dåligt kreditvärde så var det sjukt synd om hen. Man ba: ok?
 
:eek::crazy::crazy::crazy: Jag lägger åtminstone inte några sparpengar på det iallafall. Men jag försöker hålla koll på mig själv, tack! :heart
Man borde dock kunna lägga in någon slags gräns på sitt konto så att det dyker upp åtminstone en varningsruta om hur mycket pengar man spenderat.


Jag personligen köper dock aldrig några andra sorters spel (som tvspel eller dataspel) och tänker att jag hellre får spendera pengar på dessa appspel än att jag köper nya kläder eller annat som behöver fraktas hem. Mera miljövänligt.
Och så gillar jag faktiskt dessa två appar som jag spenderat pengar på. De är mera unika i mängden av olika sorters appar och jag uppmuntrar gärna dem till att fortsätta så :up:
 
Folk får spendera sina pengar hur de vill. Mitt liv blir ju varken bättre eller sämre tänker jag, men samtidigt finns det ju en missbruksproblematik med i sådant där och då blir det lite mer komplicerat.

Medvetna köp och även impulsköp är väl ingenting konstigt, så länge man inte handlar grejer för att helt enkelt bara må bättre. Shoppningberoende kan ju ekonomiskt handikappa en människa för resten av dess liv. Inte kul att bli fattigpensionär med en massa fula kläder som man ändå inte kan ha.
Ärligt så är jag lite rädd för att bli shoppingberoende. Men jag försöker åtminstone hålla mig medveten och fråga mig själv om jag verkligen behöver sakerna jag vill köpa.
Plus lite nöjesshoppning då och då :angel::D
 
Jag tror att jag gillar den! Brukar vara lite tveksam till dom där ärmarna och slopande axel siluetten. Föredrar generellt typ 1900-1902. :love: Och så sena 1700talet.

Jag ääääälskar ju axelvaddar och det där skarpa men fan jag är beredd att omvärdera detta ;)
 
Jag impulsköpte "en liten tv". Den var för stor för min lägenhet. Man blev typ vindögd för att den var för stor och man hamnade för nära.
Sambon som då var särbo hade dock noll att komma med i den frågan iom att jag vet att han impulsköpt en sportbil.
Han skulle köpa en pickup och köpte den och sportbilen.
ADHD-familjen.. :laugh:
(som dock inte köper via lån etc)
 
Sant. Lyxfällan (programmet) är ju ett ganska bra exempel på detta.

Jag hade en kollega som spenderade sjukt mkt cash på SKIT. Sen när hen inte fick lånelöfte pga obefintlig kontantinsats och dåligt kreditvärde så var det sjukt synd om hen. Man ba: ok?
Jag har en kompis som sitter riktigt i skiten nu. Har tagit lån på lån på lån. Nu sitter person i skiten. Pensionär och ja... Grattis liksom.
 
Fick lite foton av min foto-kille. I grundskolan var det några äldre killar som alltid skojade att jag hade grisnäsa och ba ”akta dig, det regnar in”... jag nitade ju dom såklart ( :angel: ) men har ändå alltid tänkt att jag har en grisnäsa/uppnäsa i vuxen ålder. Sen sa min kollega att vaddå det har du väl inte?
Och sen plåtade min fotograf några bilder i profil.
Och NEJ FAN det har jag banne mig INTE!
Tog bara typ 30 år att komma på att de jävlarna ljög ihop detta!

Visa bifogad fil 45368
Nej, det har du verkligen inte!
Jag såg helt plötsligt på ett foto att min näsa var helt sned. Jag fick panik och skulle operera mitt fruktansvärda nylle och det som nu plötsligt skett med min näsa. Insåg när jag såg gamla bilder att jag alltid sett ut så. Och ingen hade ju stannat och pekat och skrattat på gatan hittills. Så näsan fick vara. :laugh:

Hade också för mig att mina ben var avsyvärda och vägrade kjol. När jag väl hade kjol fick jag helt omvänd respons och insåg att det var ett av mina snyggaste "drag". :idea::laugh:
 
Jag ääääälskar ju axelvaddar och det där skarpa men fan jag är beredd att omvärdera detta ;)

bzKKX3A.jpg


Jvp9EM3.jpg
 
Fick lite foton av min foto-kille. I grundskolan var det några äldre killar som alltid skojade att jag hade grisnäsa och ba ”akta dig, det regnar in”... jag nitade ju dom såklart ( :angel: ) men har ändå alltid tänkt att jag har en grisnäsa/uppnäsa i vuxen ålder. Sen sa min kollega att vaddå det har du väl inte?
Och sen plåtade min fotograf några bilder i profil.
Och NEJ FAN det har jag banne mig INTE!
Tog bara typ 30 år att komma på att de jävlarna ljög ihop detta!

Visa bifogad fil 45368


Blev retade hela min grundskola pga näsan (och sen diverse annat de kom på) , kallade grisnäsa och kallade mig gris. Dock var jag inte lika tuff och nita idioterna, mådde skit i många år. Slapp mobbningen när kom till gymnasiet men annat som strula.. Nåväl, idag kunde jag bry mig mindre om näsan, accepterat den är väl annat som jag mindre nöjd med kroppen, men den är min 😅

65271541_10219292076243066_6971599341593034752_o (1).webp


Kan väl skriva vad jag gör just nu, glor på TV och dator, och kan inte sova. Arbetslöshet gör rutinerna blir sådär.

Ps. @tornblomma snygg bild :up:
 
Ibland undrar jag om det är jag eller världen som är galen :cautious:
Jag somnade i soffan och skulle förflytta mig till sängen. Ställer mig först i köket, med utsikt mot parkering, cykelbana osv, för att fylla på vattenflaskan. Då ser jag helt plötsligt en person, som bara står och glor, utanför min ytterdörr.
Jag gestikulerar att den inte ska stå vid min ytterdörr och hänga. Då hojtar den att den precis kommit med bussen och skulle vilja be om lite vatten. Jag sa nej och sa till den att ge sig iväg. (På vardagar går sista bussen vid midnatt och den första vid 5.)
Vi får väl se om våra cyklar står kvar sen :cautious:
 
Ibland undrar jag om det är jag eller världen som är galen :cautious:
Jag somnade i soffan och skulle förflytta mig till sängen. Ställer mig först i köket, med utsikt mot parkering, cykelbana osv, för att fylla på vattenflaskan. Då ser jag helt plötsligt en person, som bara står och glor, utanför min ytterdörr.
Jag gestikulerar att den inte ska stå vid min ytterdörr och hänga. Då hojtar den att den precis kommit med bussen och skulle vilja be om lite vatten. Jag sa nej och sa till den att ge sig iväg. (På vardagar går sista bussen vid midnatt och den första vid 5.)
Vi får väl se om våra cyklar står kvar sen :cautious:
Ehhhhhh.... :crazy:
 
Ibland undrar jag om det är jag eller världen som är galen :cautious:
Jag somnade i soffan och skulle förflytta mig till sängen. Ställer mig först i köket, med utsikt mot parkering, cykelbana osv, för att fylla på vattenflaskan. Då ser jag helt plötsligt en person, som bara står och glor, utanför min ytterdörr.
Jag gestikulerar att den inte ska stå vid min ytterdörr och hänga. Då hojtar den att den precis kommit med bussen och skulle vilja be om lite vatten. Jag sa nej och sa till den att ge sig iväg. (På vardagar går sista bussen vid midnatt och den första vid 5.)
Vi får väl se om våra cyklar står kvar sen :cautious:
Obehagligt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 104
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 789
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 256
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 878

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp