Vad gör vi? Del CVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stort grattis på födelsedagen @parellikusken!
58b8d8a96adb81efbb24e966429471c2.jpg
 
Jag har gått och småpåtat i trädgården och funderat påom jag int4e ska åka och hämta gödsel hos grannen. Det finns massor att kratta efter vinterns stormar. Gården är strösslad med smågrenar från de gamla träden.

Men så kom gårdagen och bromsade allt väldigt effektivt. Lusten och det dåliga samvetet över min lättja försvann effektivt. Allt är täckt av ett tunt snölager och krukusarna slokar ledset.

Jodå, jag kan vänta några veckor till.
Jag dricker te och tittar på serier istället.
 
Ska till mamma senare idag :love:

Kom också precis på att det faktiskt är påsklov nu, härligt! Inga vanliga lektioner eller liknande. Dock kommer tiden gå åt att plugga ändå (idrott, har verkligen inte orkat samtidigt som det andra) och att ta ikapp det jag inte orkat göra den här veckan. Det handlar mest om att skriva rent saker men har även några mattetal som behöver lösas. Närmare bestämt 12 st :meh:

Men jag kan inte sova och skulle vilja sätta mig med matten igen, känner att jag behöver göra något. Men pappas tjej (aka min bonusmamma) har bestämt att från och med nu ska alla ligga i sina sängar efter kl 21 och om vi inte lägger bort mobiler/skärmar då så kommer hon och tar dem :meh:
Stör mig helt orimligt på det! Hon är inte min mamma och jag stör inte henne. Stör hon sig på vetskapen om att jag är vaken senare än henne, känner jag faktiskt att det är hennes problem. Jag orkar inte. Tycker att hon får nöja sig någon gång, hur mycket regler ska vi ha? Alltså, jag är autistisk, det var inte direkt djungelns lag här innan.

Jag blir bara så irriterad. Hon ska inte bestämma att jag ska ligga i min säng efter 21 och då är det slut på mobiltittandet. Jag vet att skärmar stör sömnen för många, våga inte ens påpeka inte det tack! Hon får helt enkelt lita på att här vet faktiskt jag bäst om vad som fungerar för mig. Jag har mina kvällsrutiner och jag kan inte somna innan allt det är gjort. De kvällar hon tagit min mobil osv (ja... hon har gjort det helt utan pappas tillåtelse) har det slutat i bråk och att jag varit jättearg på allt och alla och då har hon sagt åt mig att skärpa mig och bete mig som en 16 åring. För jag stör hennes sömn :grin:
Att hon stör min sömn genom att ta ifrån mig mina rutiner, bekommer henne inte ens.

Och ja, jag vet att hon är vuxen i huset osv. Men att klampa in i en familj med två barn med olika funktionsnedsättningar där känslighet för förändring ingår i funktionsnedsättningarna, och börja styra och ställa och ändra regler etc är liksom inte ett jättesmart drag. Speciellt inte om man vill komma på plus-sidan hos barnen. Nu är det ju liksom så att både jag och min bror ogillar henne och inte alls vill sammarbeta med henne. Bara för att hon är vuxen, så är det inte hennes ansvar att uppfostra mig och min bror. Det är våra föräldrars ansvar. Vi var liksom 16 och 12 när hon kom in i våra liv, vi visste inte om henne tidigare... allt är fortfarande väldigt nytt liksom.

Förra veckan när jag kom, hade hon spontant hängt upp femtioelva tavlor i hela lägenheten. KAOS! Alltså, vi hade inte en enda tavla tidigare, bara en spegel. Annars vita väggar. En kalender hängde på en vägg iofs. Anledning: minska synintrycken i hemmet. Ofta är både jag och min bror helt utmattade av för mycket intryck när vi kommer hem efter en dag, så vi har undvikit att ha saker hängandes på väggarna för att inte ge fler intryck. Men nej, nu hänger det femtioelva små pluttiga tavlor och saker I HELA LÄGENHETEN. Perfekt! :banghead:

Ursäkta allt mitt negativt babbel om min bonusmamma... känner bara att jag måste få vräka ur mig allt lite då och då :o
Brukar man ha så där mycket regler i en familj?
 
Har ni provat med mjukare kattsand och flera lådor? En del katter vill kissa på mjukt underlag och bara i rena lådor.
Tack för tips :heart
Jo, vi hade 4 lådor på 85 kvm ett tag. Vi tänkte att det kanske berodde på att vi ibland var för långsamma på att tömma lådorna och då kan fler lådor vara till hjälp. Men det verkade inte vara fallet då olyckorna blev fler och vissa av lådorna inte användes alls (vi roterade lådorna också).
Vi har använt olika typer av sand också, men det gör det varken bättre eller sämre. Angående mjukt underlag, katten slutade kissa i min säng efter att jag haft öppet min dörr hela tiden och gett fri access dit. Så de har tillgång till min säng och soffan, men de senaste månaderna har det som sagt inte skett några olyckor. Och de som skett har varit i pappas och hans tjejs säng.
Du skulle behöva säga till din pappa, det är inte rimligt att du ska må dåligt hemma hos honom. Min dotter borde vara i samma ålder som dig, från att hon började på gymnasiet har hon fått tagit eget ansvar för sina sovtider. Jag kan säga till ibland när hon är stressad och inte tänker hela vägen, dvs tror att hon kan dygna med plugg och prestera i skolan. Då kör jag henne i säng efter vi har benat ut en vettig tidsplan. ;)
Sonen påminner jag om sovdags efter 21, mest för att han fungerar bäst då. Dvs jag påminner om att det börjar bli sovdags, sen kanske han inte sover före 22. ;)

Jag förstår att din pappa hamnar i kläm mellan er men han är den vuxne med ansvar i den här situationen och du ska inte behöva må dåligt att vara hemma.
Vi har pratat och vi bråkar rätt mycket om det. Pappa tycker att jag inte ser andras vinklar när jag säger att jag inte vill ha massa tavlor överallt. Egentligen är tavlor okej, men att ha en grupp med femtioelva små tavlor i olika färger och storlekar gör det kaos i mitt huvud.

Ja, om hon går första året på gymnasiet är vi nog lika gamla. Jag är 03a. Jag har haft eget ansvar för sovtider väldigt länge faktiskt.
Åh, vad mycket åsikter det kommer komma nu, så jag vill bara börja med att säga att vi har testat alla tips vi funnit och fått men kommit fram till att detta är det bästa för oss/mig.
Just sömnen har alltid varit ett problem för mig, har absolut noll och inga problem med att dygna. Efter en period där jag sov max några timmar varannan/var tredje natt så fick mamma nog och sa åt läkaren på BUP att de får fixa fram någon sömnmedicin åt mig. Problemet är att det inte tar 30min för mig att känna av effekten, som läkaren sa, utan kan ta upp emot 4h och tills det så är jag helt "normal" och kan göra allt jag kan göra på dagarna. Sen när tröttheten kommer så "kan" jag inte göra något annat än att gå och lägga mig.

Anledningen till att jag inte ligger i sängen och gör ingenting de fyra timmarna det kan ta att somna, är för att jag känner att det är slöseri med tid. Jag känner ändå så tydligt när jag kan somna och blir trött "på riktigt".

Och tro mig, jag har tagit upp detta med pappa. Vi började bråka... hans tjej har nämligen också haft problem med sömnen det senaste (så att hon inte har mer förståelse än hon har övergår mitt förstånd?!!) och faktiskt varit inlagd några dygn för det. Så argumenten går typ "ja men hon måste få sova och vi alla måste hjälpa till för det" :banghead:
Asså, jag fattar att det blir ett jävla moment 22 för alla, men jag gör liksom ingenting som låter och stör. Det är vetskapen om att jag är vaken som stör henne. Men det kan ju inte jag hjälpa?! Hade ändå legat vaken i sängen och hon ser ju inte ens mig eftersom de stängt in sig i sitt sovrum. Så ja... jag vet faktiskt varken ut eller in nu och vet inte vad mer jag kan säga. Känner att jag bara upprepar mig i cirklar nu ändå.
 
Skickat iväg äldsta dottern med bussen, yngsta dottern kollar på tv och jag har börjat jobba. Ska försöka vara effektiv på förmiddagen så vi kan gå ut och ställa rätt möblerna som flugit runt på gården. Har även lovat att vi ska gå och plocka björkris och sätta fjädrar i.

Åh, tack för påminnelsen! Påskris!
Jag kan ju inte sluta vara den knäppa svenskan på vår gata bara för att det råkar vara coronalockdown, jag har ett rykte att leva upp till! :D
 
Brukar man ha så där mycket regler i en familj?
Ursäkta mitt språk, men inte en jävla aning. Vi är som sagt inte en normal familj. Men när hon kommer in och har så här mycket regler får det oss att framstå som att det var djungelns lag innan och det var det då inte. Vi hade kanske inte regler, men vi hade rutiner. Rutiner som fungerade för alla där det var kompromissat en del, men vi visste vad som skulle hända osv.

Nu är tex en regel att "vi tar de lediga dagarna som det kommer". Så ibland åker vi på utflykt på både lärdagen och söndagen och lämnar ingen tid för återhämtning (helgen är återhämtning för mig och min bror). Ibland gör vi absolut ingenting men då ska vi ha "familjetid" där alla behöver vara med och ingen får stänga in sig på rummet etc.

Men nej, man brukar nog inte ha så här mycket regler i en familj... däremot rutiner. Rutiner är A och O här. Men de är ju nästan borta då hennes regler liksom säger emot våra rutiner och fått dem "nedprioriterade".
 
Ursäkta mitt språk, men inte en jävla aning. Vi är som sagt inte en normal familj. Men när hon kommer in och har så här mycket regler får det oss att framstå som att det var djungelns lag innan och det var det då inte. Vi hade kanske inte regler, men vi hade rutiner. Rutiner som fungerade för alla där det var kompromissat en del, men vi visste vad som skulle hända osv.

Nu är tex en regel att "vi tar de lediga dagarna som det kommer". Så ibland åker vi på utflykt på både lärdagen och söndagen och lämnar ingen tid för återhämtning (helgen är återhämtning för mig och min bror). Ibland gör vi absolut ingenting men då ska vi ha "familjetid" där alla behöver vara med och ingen får stänga in sig på rummet etc.

Men nej, man brukar nog inte ha så här mycket regler i en familj... däremot rutiner. Rutiner är A och O här. Men de är ju nästan borta då hennes regler liksom säger emot våra rutiner och fått dem "nedprioriterade".
Det låter jättejobbigt att behöva ligga i sängen redan vid 21:00.
Då har man ju knappt kommit in ens utifrån 🧐
 
Sitter nu och väntar på paket! Det "Ska" komma innan klockan ett så det får bli snabba turer ut med hundarna innan dess bara. Vill inte att det ska bli lämnat ute i kylan, det är ju mer levande saker! :love: Antar att jag får städa och greja, och plantera om blommor. Det verkar det aldrig bli slut med!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
390
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Knip! Vilken dag som helst ska jag verkligen köra :up: Jag menar, jag har ju nyss fått barn och det, det behöver väl inte vara någon...
2
Svar
20
· Visningar
1 083
Senast: Tilly_85
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
636
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 731
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp