Vad gör vi? Del CLXXXI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Använd dig av Kry, eller liknande, för att visa märket för läkare? Det gjordes med mitt brorsbarn. Funkade hur bra som helst. De såg det de behövde se, och skrev ut medicin.
Skulle inte falla mig in, nätläkare är en anledning till att regionernas VC har svårt med att få det att fungera. Och jag vill ha en korrekt diagnos, inte bara en behandling.
 
Skulle inte falla mig in, nätläkare är en anledning till att regionernas VC har svårt med att få det att fungera. Och jag vill ha en korrekt diagnos, inte bara en behandling.
Fast i Sörmland tex har vi lokala nätläkare tex doktor.se. de ser ju om det är misstänkt borrelia och kan fixa prov.
 
Det har jag provat på min förra vc. Hade ökad huvudvärk plus väldigt mycket minnesproblem, kunde inte minnas alla ord i meningar jag skulle säga. Det var verkligen jobbigt.
Jag var extremt tydlig med att det var ökad huvudvärk + minnesproblem som var problemet.
Vc-läkarna sa bara att jag skulle gå till fysioterapeut.
Jag skrev igen och påpekade att fysioterapeuter inte utreder minnesproblem i kombination med ökad huvudvärk. :banghead:
(Men jag är ju fet så då beror ju alla symtom på det, såklart).
Sen blev hon väl less eller nåt och skrev bara: ok jag beställer CT.
Jag hade inte ens nämnt nåt om CT, utan ville ju att mina minnesproblem skulle utredas.
Efter att CT var klart och jag fått svaret så förnyade jag mina recept och sen bytte jag vc.
Sen blev minnet bättre, konstigt nog.
Aldrig blivit så nonchalerad på en vc som där och den är populär hos många. Vid andra tillfällen har en sska skällt ut mig där. :(
Jag frågade inte heller om de trodde, utan sa att jag ville få en tid till vc för att kolla varför jag inte mår bra, beskrev mina symptom, sa att jag hade haft fästingar, har märke, hur länge och hur det känns. Det tjatades om feber och jag förklarade att det har känt som att jag haft feber, men mätaren har inte visat något, kan vara fel på den dock, för jag har känt mig febrig vid flera tillfällen, ändå står det i journalen att jag inte haft feber.
 
Jag frågade inte heller om de trodde, utan sa att jag ville få en tid till vc för att kolla varför jag inte mår bra, beskrev mina symptom, sa att jag hade haft fästingar, har märke, hur länge och hur det känns. Det tjatades om feber och jag förklarade att det har känt som att jag haft feber, men mätaren har inte visat något, kan vara fel på den dock, för jag har känt mig febrig vid flera tillfällen, ändå står det i journalen att jag inte haft feber.
Säg nästa gång att du har feber. En vit lögn ibland är inga problem.
 
Säg nästa gång att du har feber. En vit lögn ibland är inga problem.
Jag har svårt för att ljuga så, men det har ju känt som feber flera gånger. Min normala temp är 36,6 och vid ett tillfälle när jag var som sämt hade jag 35,6 eller vad det var. Då var jag riktigt dålig och febrig och funderade på om mätaren är ur funktion på nåt vis...
 
Äter i alla fall mat och tittar på Top Gear igen. Köttet värmde jag i micron och det blev för hårt för mina tänder så hunden fick det och var så glad. Resten äter jag själv, gott!
Blir en prommis med hunden, dusch och sedan sova, är så trött, men ser fram emot att sova... Hoppas jag får mitt nya tangentbord på jobbet i morgon dessutom :D Det är ju någonstans på sjukhusområdet och cirkulerar så det borde komma fram nu ju :D
 
Skulle inte falla mig in, nätläkare är en anledning till att regionernas VC har svårt med att få det att fungera. Och jag vill ha en korrekt diagnos, inte bara en behandling.
Självklart gör man som man vill. Men i det här fallet tycker jag att det är ett typexempel på när "nätläkare" är riktigt bra, eftersom borrelia väl oftast diagnosticeras just genom att titta på hudrodnaden runt bettet? Att man går vidare med blodprov är väl mer sällsynt? Som 1177 också skriver: "Ibland räcker det att du chattar eller videosamtalar med en läkare för att få vård."

Jag tycker att det är jättebra att ha principer, men ibland måste man vara lite flexibel också. Speciellt om man ev har en sjukdom som kan förvärras av att vänta. I det fallet skulle jag absolut kringgå mina principer!
 
Självklart gör man som man vill. Men i det här fallet tycker jag att det är ett typexempel på när "nätläkare" är riktigt bra, eftersom borrelia väl oftast diagnosticeras just genom att titta på hudrodnaden runt bettet? Att man går vidare med blodprov är väl mer sällsynt? Som 1177 också skriver: "Ibland räcker det att du chattar eller videosamtalar med en läkare för att få vård."

Jag tycker att det är jättebra att ha principer, men ibland måste man vara lite flexibel också. Speciellt om man ev har en sjukdom som kan förvärras av att vänta. I det fallet skulle jag absolut kringgå mina principer!
Jag förstår det.
Jag tänkte också att de gick på utseende och symptom i första hand så det är lite förvånande att behöva vänta två veckor för att få besked om jag Kanske får lämna prov.

Dock jobbar jag inom sjukvården och har jobbat på vc i 6 år, det är rätt svårt att kringgå sina principer bara för att det nu skulle gynna mig själv. Det är ju så alla gör.
 
Jösses. Nyss lät det som en påfågel nära huset? :confused:
Mitt på landet och inga fjäderfä-intresserade grannar.

För länge sedan hade G i grannbyn påfåglar men har svårt att tro att hon har några numera, pga ålder.

Fattar inget. Finns det andra fåglar som låter som påfåglar?
Så coolt! De är så vackra!!
 
Jag förstår det.
Jag tänkte också att de gick på utseende och symptom i första hand så det är lite förvånande att behöva vänta två veckor för att få besked om jag Kanske får lämna prov.

Dock jobbar jag inom sjukvården och har jobbat på vc i 6 år, det är rätt svårt att kringgå sina principer bara för att det nu skulle gynna mig själv. Det är ju så alla gör.
Och det förstår jag också, dvs att det är extra svårt för dig som jobbar i sjukvården att kringgå dina principer :) . Men nu är det din HÄLSA det handlar om, och VC vägrar att hjälpa dig/kan inte hjälpa dig inom rimlig tid! Du är väl ändå viktigast??
 
Great Canadian Baking Show kör en prinsesstårta som technical, the arma deltagarna måste gör den från grunden på två timmar. Mmm, prinsesstårta!
Inte helt lätt. Alltid svårt med sådant som måste kallna innan man kan fortsätta! Måste de göra marsipanen från grunden också, eller får de i alla fall den färdig?
 
Och det förstår jag också, dvs att det är extra svårt för dig som jobbar i sjukvården att kringgå dina principer :) . Men nu är det din HÄLSA det handlar om, och VC vägrar att hjälpa dig/kan inte hjälpa dig inom rimlig tid! Du är väl ändå viktigast??
Jo, jag håller med.
Jag tror jag får lämna prov och tror inte jag blir så mycket sämre på två veckor tänker jag. Jobbar ju fortfarande tex. Skulle jag inte kunna det får jag förhoppningsvis en akuttid i alla fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 195
Senast: tanten
·
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
973
Senast: Kirre
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 954
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 134
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Tillskott för hund med skaldjurs allergi?
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp