Vad gör vi? Del CLXXXI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja och då blir man listad där, vilket jag inte vill, förutom att de tar betalt från andra vc och suger ut pengar från vården på ett icke fördelaktigt sätt.
Man har väl rätt att gå till andra vc än där man är listad utan att bli omlistad?
Jag gillar inte heller nät/appläkare men om ens vanliga vc inte hjälper en kan man ju kontakta t.ex. Kry och så debiterar de ens vc. Är typ så det går till eller? Så om ens vc hjälper en så slipper de ju kostnaden till appläkaren ...
 
Älskar doften av nyplockade, solvarma hallon 🥰

1692035138476.jpg


Tar (när det inte regnar) med mig en liten hink och plockar hallon, medan småhundarna flänger runt som galna gaseller på speed i trädgården :up:
 
Man har väl rätt att gå till andra vc än där man är listad utan att bli omlistad?
Jag gillar inte heller nät/appläkare men om ens vanliga vc inte hjälper en kan man ju kontakta t.ex. Kry och så debiterar de ens vc. Är typ så det går till eller? Så om ens vc hjälper en så slipper de ju kostnaden till appläkaren ...
Det är lite olika hur vc gör. En del säger rakt blankt nej till att ta emot, andra ber patienten lista om sig, andra tar bara emot för akuta saker precis.

Det är ju för att så många går till nätläkare som det blir tufft för ens vanliga vc att faktiskt hjälpa och hjälpa i tid. Tror inte för en stund att detta handlar om att de inte vill egentligen utan att de måste sålla helt enkelt. Läkarbrist och sköterskebrist, i Sörmland tar man inte in hyrsköterskor längre, det påverkar överallt.
 
Självklart gör man som man vill. Men i det här fallet tycker jag att det är ett typexempel på när "nätläkare" är riktigt bra, eftersom borrelia väl oftast diagnosticeras just genom att titta på hudrodnaden runt bettet? Att man går vidare med blodprov är väl mer sällsynt? Som 1177 också skriver: "Ibland räcker det att du chattar eller videosamtalar med en läkare för att få vård."

Jag tycker att det är jättebra att ha principer, men ibland måste man vara lite flexibel också. Speciellt om man ev har en sjukdom som kan förvärras av att vänta. I det fallet skulle jag absolut kringgå mina principer!
Jag hade ett märkligt märke för några år sedan. Jag hade inte sett nått odjur men de kan ju tex ramla av. Då tog de prov och konstaterade att det var nått annat.
 
Ok, tänker hälla ut trocazeron. Den var verkligen odrickbar. Lite synd är det allt.
Så synd.:(

Jag är ju ordinerad 2,5 liter vätska per dygn och Trocazero har varit räddningen många dagar när det tagit emot att dricka. Gillar den! Om jag får i mig en stor flaska så år det bara en liter kvar till dagsransonen.
Och den har dessutom varit på extrapris rätt ofta i affärerna häromkring.
 
Tandläkarbesöket gick bra och sen lämnade jag dottern i skolan. Jag fixade stallet och gjorde nya naglar. På kvällen har vi tittat på Below deck Sailing yacht :)

Imorgon blir det nog ganska full fart. Tänkte gymmet och mathandling innan fotbollen. Sen ska jag baka blondies, dammsuga och åka till Hööks innan skolan är slut.
Stallet därefter och på kvällen dusch, fixa mat och förbereda inför första arbetsdagen :)
 
Hemkommen från franskan och lika mosig i huvudet som jag hade väntat mig att jag skulle vara. Kombinationen förkylning + måndag + vanlig arbetsdag + dåligt matintag p.g.a obefintlig aptit + första franskalektionen på 13 år rekommenderas eventuellt inte ;)

Försöker nu att tvinga i mig lite mat men det är svårt. Senaste gången jag kan minnas att jag var hungrig och på riktigt ville äta något var i fredags lunch, sedan dess har jag bara ätit för att jag vet att jag borde. För mig, som vanligtvis har en mat & sov-klocka som skulle göra självaste Skalman avundsjuk, är det här en mycket märklig upplevelse som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera. Jag mår varken illa eller har ont på något vis, jag är liksom bara... ohungrig. Jämt. O_o
 
Hemkommen från franskan och lika mosig i huvudet som jag hade väntat mig att jag skulle vara. Kombinationen förkylning + måndag + vanlig arbetsdag + dåligt matintag p.g.a obefintlig aptit + första franskalektionen på 13 år rekommenderas eventuellt inte ;)

Försöker nu att tvinga i mig lite mat men det är svårt. Senaste gången jag kan minnas att jag var hungrig och på riktigt ville äta något var i fredags lunch, sedan dess har jag bara ätit för att jag vet att jag borde. För mig, som vanligtvis har en mat & sov-klocka som skulle göra självaste Skalman avundsjuk, är det här en mycket märklig upplevelse som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera. Jag mår varken illa eller har ont på något vis, jag är liksom bara... ohungrig. Jämt. O_o
Har aldrig provat vara o-hungrig, kan det hända? 🤪

Mvh också Skalman 😅
 
Jag förstår det.
Jag tänkte också att de gick på utseende och symptom i första hand så det är lite förvånande att behöva vänta två veckor för att få besked om jag Kanske får lämna prov.

Dock jobbar jag inom sjukvården och har jobbat på vc i 6 år, det är rätt svårt att kringgå sina principer bara för att det nu skulle gynna mig själv. Det är ju så alla gör.
Region Sörmland har en app som heter vårdkontakt direkt som vad jag fattat är till för folk på regionsansluten VC att kunna få tillgång till digital vård.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 194
Senast: tanten
·
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
973
Senast: Kirre
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 953
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 134
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp