Vad gör vi? Del CLXXXI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hemgjord, eller nästa hemgjord pizza. Degen fick köpas då jag inte fick tiden att passa för jäsning mm.

Den familjepizzadegen är klart mindre än den jag får om jag gör det själv. Men nu har jag mat veckan ut samt extra i frysen :up:
Köpte min deg jag med på willys
 
Igår satt jag länge på e6an med punktering. Med hund i bilen. Bärgning, hyrbil osv (tack för att jag lade till hyrbil efter förra gångens problem!). Min bil blir nog klar imorgon men usch vad jag vill ha ny (annan) bil. Något är ju fel med denna… Litar inte en sekund på denna. Men ska prata mer med verkstad.

Idag är både hunden och jag helt slut. Sovit hela natten. Hunden som alltid brukar stressa att vilja gå ut vid denna tid gick precis och la sig igen :sleep:
 
Igår satt jag länge på e6an med punktering. Med hund i bilen. Bärgning, hyrbil osv (tack för att jag lade till hyrbil efter förra gångens problem!). Min bil blir nog klar imorgon men usch vad jag vill ha ny (annan) bil. Något är ju fel med denna… Litar inte en sekund på denna. Men ska prata mer med verkstad.

Idag är både hunden och jag helt slut. Sovit hela natten. Hunden som alltid brukar stressa att vilja gå ut vid denna tid gick precis och la sig igen :sleep:
Usch vilken upplevelse.

Men punktering är extremt sällan något som har med bilen i sig att göra. Det handlar mer om skicket på däcken och oturen att köra på saker som ger punktering.
 
Försökte höja min sjukförsäkring till rätt nivå.
Ett helvete att fylla i hälsodeklarationen! Inte fasen kommer jag ihåg när jag fick astma första gången.. Suck. Jag tar tag i det sen, orkar inte nu.
 
Usch vilken upplevelse.

Men punktering är extremt sällan något som har med bilen i sig att göra. Det handlar mer om skicket på däcken och oturen att köra på saker som ger punktering.
Jag har haft det 4 gånger nu på kanske 3 år. Däcken är snedslitna. Igår sa de att det var 2 mm kvar på andra framdäcket. När detta hände förra gången gjordes en hjulinställning, den var väldigt sned då. O nu verkar det vara så igen?
 
Sitter i soffan med extremt mysiga hundar. Insåg precis att jag måste boka om morgondagens tid i tvättstugan eftersom jag måste ta morgonpasset på jobbet. Det är bara jag och en till som inte är sjuka, och den andra är hundfrisören som egentligen inte ska behöva jobba i butiken så eh. Jag har lite att göra. Idag ska jag även höra av mig till andra butiker och kolla om någon kan komma till oss och jobba lite, framförallt i helgen. Hade varit skönt att inte jobba 7 dagar i sträck. Nästa vecka kommer iaf en kollega tillbaka från semester...
 
Jag hade 13 punkteringar på bara ett par år. Inte helt sällan var det delar av hästskosöm som ätit sig in…. Men det var sådär 15 år sedan , sedan dess har jag haft ett par stycken bara.

Bilen kan ha den indirekta effekten (alltså relativt punkteringen) att däcken slits fortare, men om däcken slits snett så borde det synas tydligt vid säkerhetsgenomgången långt innan det ökar risken för punkteringar.

Men likafullt är det himla trist ändå. Jag har alltid lyckats rulla till säker plats och göra hjulbytet på egen hand men på motorväg är det svårt. Dessutom hade jag alltid nödhjul, det har många tillverkare slutat med numer.
 
Jag hade 13 punkteringar på bara ett par år. Inte helt sällan var det delar av hästskosöm som ätit sig in…. Men det var sådär 15 år sedan , sedan dess har jag haft ett par stycken bara.

Bilen kan ha den indirekta effekten (alltså relativt punkteringen) att däcken slits fortare, men om däcken slits snett så borde det synas tydligt vid säkerhetsgenomgången långt innan det ökar risken för punkteringar.

Men likafullt är det himla trist ändå. Jag har alltid lyckats rulla till säker plats och göra hjulbytet på egen hand men på motorväg är det svårt. Dessutom hade jag alltid nödhjul, det har många tillverkare slutat med numer.
Ja det är konstigt. Jag körde hemifrån och kände på däcken (kollade dock inte insida däck). 10 mil senare, punktering.
IMG_1972.jpeg
 
Bild pa klanningen?



Helt enkelt darfor att min Svenska ar ganska "shaky" numera. Jag pratar Svenska med Maken och barnen (oftast) sa var Svenska ar pa niva att vi inte levt med Svenskan runt oss pa en himla massa ar.
Manga ord och uttryck ar borta, jag gissar att vi ligger pa en 8-9 arings niva av talad Svenska, medan ordforstaelsen ju sa klart ar mycket hogre aven om man inte kan grava fram ord nar man talar eller komma ihag definitioner.
Klänningen :) Tror att den blir fin och mysig i höst :) !
 

Bifogade filer

  • marthaprintgreen-6970-98424.jpg
    marthaprintgreen-6970-98424.jpg
    124,3 KB · Visningar: 87
Jag har haft det 4 gånger nu på kanske 3 år. Däcken är snedslitna. Igår sa de att det var 2 mm kvar på andra framdäcket. När detta hände förra gången gjordes en hjulinställning, den var väldigt sned då. O nu verkar det vara så igen?

Inte märkt av alls att bilen dragit sig åt ett håll?

Ifjol fick jag göra en framvagnsinställning efter att ha lagt på sommardäcken och jag kände direkt efter däckbytet att bilen drog åt höger, vilket är ett ganska typiskt tecken på att framvagnen behöver justeras.
 
Inte märkt av alls att bilen dragit sig åt ett håll?

Ifjol fick jag göra en framvagnsinställning efter att ha lagt på sommardäcken och jag kände direkt efter däckbytet att bilen drog åt höger, vilket är ett ganska typiskt tecken på att framvagnen behöver justeras.
Nej, ingenting. Förrän punkan kom, då drog den ;) Intressant ändå att det går att manöverera en bil i 120 med sådant däck.
 
Dricker kaffe ur en engångsmugg för att minimera disk. Får se om vi får iordning på vattnet idag. Det frös en vinter och har inte kommit igång efter det.
Inget regn just nu!
Gårdagen var jättemysig! Träffade faster och hennes man. Vi hade mycket att prata om faster och jag 😍
Sedan blev det restaurangbesök och helt klart över mina förväntningar.
Sedan sent på kvällen blev det brasa och lyssna på ett avsnitt av sommar i P1.

Idag vet jag inte riktigt vad som står på schemat. Förutom vattnet då.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 195
Senast: tanten
·
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
973
Senast: Kirre
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 954
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 134
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Bukefalos bokbingo juni-oktober 2024
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp