Vad gör vi? Del CLVII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oh, de där ashöga träden ja! Är de inte utrotningshotade... eh, vad det nu heter, man får inte hugga ner dem hur som helst, menar jag?

Det finns flera sorters Douglas-fir, den sort vi har pa vastkusten blir 100-120 meter hoga och kan bli over 500 ar gamla och de ar alla "protected" om de ar riktigt gamla. Det finns flera stora skogar efter vastkusten som ar protected ... men ocksa skogar med Douglas-fir som inte ar skyddade men har en del trad som ar skyddade pa grund av deras alder.

De allra storsta traden i varlden ar dock (nagra Douglas-fir blir lika hoga, dock inte lika "tjocka") som Redwood, eller Sequoia som ar deras egentliga namn. De vaxer i sydvastra Oregon och nordvastra California.

@hastflicka Här är skyltarna jag velar emellan ☺️ TL;DR det är inte helt lätt att få med alla faktorer.

Jag hade som sagt velat hitta exakt rätt balans mellan avskräckande och inbjudande 😅 Helst nämna att det är flera, lite större hundar och gärna skryta lite om att det är hundar åt vintishållet... samtidigt kanske en hundkunnig tjuv vet att en vinthund inte är en vakthund 🧐 Och gemene svensk vet heller inte vad en lurcher är.

Detta är favoriten men den är slut i sortimentet. Sen märker jag att det visst bara går att lägga in en bild, så resten som länkar :)

Visa bifogad fil 95454

https://www.ebay.co.uk/itm/302606274504?hash=item4674bd4fc8:g:KscAAOSwXEdaX6zv

https://www.ebay.co.uk/itm/232895886518?var=532423846853

https://www.sign-maker.co.uk/dogs-loose-please-close-the-gate-38114-p.asp

https://www.sign-maker.co.uk/beware-of-the-dogs-large-oval-sign-26970-p.asp

Jag har tittat pa skyltar, men kan inte ha skyltar jag egentligen vill da det inte alls ar orealistiskt att tro att min Malle biter nagon som kommer in utan att jag ar dar. Jag funderar pa att gora en skylt som sager "radda mina hundar vid fara ... men var forsiktig" typ. :angel:
 
Testflyger bromsfällan hemma, färgen ville inte torka på gummit, så den kan ha fått sig en dusch av jord, grus och aska för att bli mindre klibbig 😂
IMG20220717154808.webp


Vi har inga bromsar här sedan innan och inte nu heller så den måste ju funka? 😂
 
dricker lättöl och äter nötter.
det blev lättöl för att jag känner inte för att öppna en vin flaska, och kan inte välja vilken heller.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det finns flera sorters Douglas-fir, den sort vi har pa vastkusten blir 100-120 meter hoga och kan bli over 500 ar gamla och de ar alla "protected" om de ar riktigt gamla. Det finns flera stora skogar efter vastkusten som ar protected ... men ocksa skogar med Douglas-fir som inte ar skyddade men har en del trad som ar skyddade pa grund av deras alder.

De allra storsta traden i varlden ar dock (nagra Douglas-fir blir lika hoga, dock inte lika "tjocka") som Redwood, eller Sequoia som ar deras egentliga namn. De vaxer i sydvastra Oregon och nordvastra California.



Jag har tittat pa skyltar, men kan inte ha skyltar jag egentligen vill da det inte alls ar orealistiskt att tro att min Malle biter nagon som kommer in utan att jag ar dar. Jag funderar pa att gora en skylt som sager "radda mina hundar vid fara ... men var forsiktig" typ. :angel:
Ah, tack för informationen! Häftigt med träd. Jag såg clarksons farm-serie där han planterade några träd och sa att han inte ville plantera unga träd för det tog resten av hans liv innan de ens var höga. Då tänkte jag på hur gamla träd egentligen är! De är ju inga ungdomar ju, många träd! Och de träd jag tänker på är kanske Redwood? Eller Douglasträden. Det var nog en naturserie jag såg tror jag, en man berättade att flera lastbilar körde förbi honom med sådana träd, som var fridlysta och han förstod inte varför eftersom de var fridlysta.
Som jag svamlar. Sorry!
 
Jag väntar på att klockan ska bli 16.30. Det gör min 15åriga hund också för det är hennes middagstid. Och hon vet det. Och kan klockan…. Hon vill gärna ha lite förrätt nu…
Vår hund har också stenkoll. Attans om vi missar hans mat vid ca kl 16 (han äter på morgonen också)... :D Men HUR kan de veta :confused: ???
 
Här är det lugna gatan 😆 Huvudet värkte lite förut men det har gått över iaf, inte van att vara ute och ränna på nätterna 😆

Idag blir det tidigt i säng iaf. Pussats med Trule som har semester efter dunder kuren av medel som skulle ned i magen. Han såg rätt nöjd ut när han insåg att matte var hemma igen. Han hade försökt springa över husse igen imorse och när inte det fungerade så tog han en tugga av husse istället 😬 Förstår inte hur det där två kan vara så irriterade på varandra hela tiden, han gör inte såna saker med mig. Men han är Kung och det vet han om och han ska behandlas om en kung 🙈 Matte är väl snällare 😂
IMG_20220717_141803756.webp
 
Gissa vad jag ska göra idag? :meh:

Nåja det är iaf städat hemma så alltid något. Måste få energi att lägga in kycklingben i marinad och sedan blir det en grekisk sallad med tsatsiki tror jag. Ska försöka hålla efter disken är det tänkt. Faktiskt otroligt trevligt med rena diskbänkar.

Om jag bara hade energi imorgon att åka till Skärholmen och köpa en stor knippe bladpersilja och göra mer tabbouleh. Den där lilla man köper på Hemköp/Willys är ju ingenting och dyra som sjutton.
 
Kö, kö, kö...Alltid likadant genom Sörping så här under sommaren men ingen stress, vi är precis i mitten på juli och därmed halva sommaren kvar 😍. Mindre glad när jag kom hem med matvarorna och upptäckte att jag glömt ta med nyckel...Tur att jag inte handlade några frysvaror och tacksamt att det inte är vidrigt varmt åtminstone 😄.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp