Vad gör vi? Del CIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sumatriptan Amneal, tänkt för migrän men har visat sig ha god effekt mot hortons därav att jag fick ut den då de fortfarande är inne på paroxysmal hemikrani alternatvit hortons och den funkar ju bäst av de mediciner jag fått prova. Inte så att jag blir helt smärtfri, men den dämpar tillräckligt för att jag ska kunna fungera och det kanske inte låter mycket, men det är helt ljuvligt och underbart i jämförelse med alternativet :love:
Men vad konstigt ... har själv migrän just nu och klarar inte att begrava mig i Fass men - det finns andra sumatriptan av samma styrka som är receptfria. :confused:
 
Men vad konstigt ... har själv migrän just nu och klarar inte att begrava mig i Fass men - det finns andra sumatriptan av samma styrka som är receptfria. :confused:

Ja, jag fattar inte riktigt vad de håller på med.

De receptfria kan man köpa ½ dag förpackning av (2 tabletter/förpackning) vad jag kan se, men det är inget jag sett på hyllorna hos apoteket här tyvärr. Annars hade det ju varit ett alternativ, att bunkra på sig en hel hop såna ½-dagsförpackningar.
 
Ja, jag fattar inte riktigt vad de håller på med.

De receptfria kan man köpa ½ dag förpackning av (2 tabletter/förpackning) vad jag kan se, men det är inget jag sett på hyllorna hos apoteket här tyvärr. Annars hade det ju varit ett alternativ, att bunkra på sig en hel hop såna ½-dagsförpackningar.
Det går inte att beställa via apotekets nätbutik? Eller be att de tar hem?
 
Ja, jag fattar inte riktigt vad de håller på med.

De receptfria kan man köpa ½ dag förpackning av (2 tabletter/förpackning) vad jag kan se, men det är inget jag sett på hyllorna hos apoteket här tyvärr. Annars hade det ju varit ett alternativ, att bunkra på sig en hel hop såna ½-dagsförpackningar.
Det ska finnas. Kolla på apotea.se, de har just nu en sumatriptan för så lite som 14 kr/förpackning.

Jag skulle absolut pröva, det du beskriver är ju för jävligt plågsamt. Dock ska man se upp med hur mycket man konsumerar triptaner, de kan ge läkemedelsutlöst huvudvärk. På den tiden jag åt dem var max 8 dagar per månad. (Fyra tabletter på en dag som du tar låter dock mycket, jag tog aldrig mer än två)

Och - eftersom en del är receptbelagda men inte alla. Jag skulle betrakta dem som olika och därför följa tidsgränsen som måste gå om man tar olika triptaner (står i fass/bipacksedeln)
 

Bifogade filer

  • 20190802_120511.jpg
    20190802_120511.jpg
    218,5 KB · Visningar: 23
Jag sitter och försöker att läsa in mig på en statistisk metod som jag aldrig tidigare jobbat med, den är inte helt enkel och min hjärna är fortfarande på sommarlov. Dessutom så måste jag fixa en ny lampa till arbetsrummet eftersom den verkar ha dött på morgonen. Som belöning så lyssnar jag på Nick Cave.
 
Det går inte att beställa via apotekets nätbutik? Eller be att de tar hem?

Prova går ju. In på apoteket måste jag ändå idag, men om man som jag vill ha medicin hemma så att det täcker över i af 2 skov, för att slippa stressen inför när nästa anfall ska dyka upp så blir det ju typ 20 förpackningar och det lär väcka en del uppmärksamhet och ifrågasättande känns det som.
 
Prova går ju. In på apoteket måste jag ändå idag, men om man som jag vill ha medicin hemma så att det täcker över i af 2 skov, för att slippa stressen inför när nästa anfall ska dyka upp så blir det ju typ 20 förpackningar och det lär väcka en del uppmärksamhet och ifrågasättande känns det som.
Svårt läge. Kanske använda olika nätapotek? Förhoppningsvis så löser det sig snart med receptskrivandet snart också så att du slipper den stressen.
 
Svårt läge. Kanske använda olika nätapotek? Förhoppningsvis så löser det sig snart med receptskrivandet snart också så att du slipper den stressen.
Fast det finns en anledning till att triptaner säljs i små förpackningar, och det är att vid överkonsumtion är det STOR risk för att man får läkemedelsutlöst huvudvärk. Och den är ett helvete att bli av med. Så LITE försiktig ska man vara.
 
Det ska finnas. Kolla på apotea.se, de har just nu en sumatriptan för så lite som 14 kr/förpackning.

Jag skulle absolut pröva, det du beskriver är ju för jävligt plågsamt. Dock ska man se upp med hur mycket man konsumerar triptaner, de kan ge läkemedelsutlöst huvudvärk. På den tiden jag åt dem var max 8 dagar per månad. (Fyra tabletter på en dag som du tar låter dock mycket, jag tog aldrig mer än två)

Och - eftersom en del är receptbelagda men inte alla. Jag skulle betrakta dem som olika och därför följa tidsgränsen som måste gå om man tar olika triptaner (står i fass/bipacksedeln)


Plågsamt är bara förnamnet.
Jag föreställer mig att det är sådär det känns om en bil i väldigt sakta mak, millimeter för millimeter rullar över och krossar skallen, samtidigt som man är vid medvetande hela tiden :nailbiting: och jag tar aldrig någon smärtmedicin i förebyggande syfte. Bara under pågående skov och när det kommer till plågan så tar jag maxdos bara de två värsta dagarna och halvdos under de mindre plågsamma dagarna. Är inget fan av smärtstillande överlag, så jag är nöjd om udden toppas av så att jag kan fungera :up:

Gissar på att när utredningen är klar och de vet säkert att det inte är en alienavkomma i skallen som är orsak, så lär medicinering ändras och läggas upp annorlunda, men jag må ju överleva den tiden som utredningen tar också och helst då utan att behöva ranta in nån fler gång till akuten för att få smärtstillande intravenöst, för sånt gillar jag inte :nailbiting:
 
Plågsamt är bara förnamnet.
Jag föreställer mig att det är sådär det känns om en bil i väldigt sakta mak, millimeter för millimeter rullar över och krossar skallen, samtidigt som man är vid medvetande hela tiden :nailbiting: och jag tar aldrig någon smärtmedicin i förebyggande syfte. Bara under pågående skov och när det kommer till plågan så tar jag maxdos bara de två värsta dagarna och halvdos under de mindre plågsamma dagarna. Är inget fan av smärtstillande överlag, så jag är nöjd om udden toppas av så att jag kan fungera :up:

Gissar på att när utredningen är klar och de vet säkert att det inte är en alienavkomma i skallen som är orsak, så lär medicinering ändras och läggas upp annorlunda, men jag må ju överleva den tiden som utredningen tar också och helst då utan att behöva ranta in nån fler gång till akuten för att få smärtstillande intravenöst, för sånt gillar jag inte :nailbiting:
Kolla på apotea. Men var så återhållsam du kan.
 
Har huset för mig själv och ska passa på att baka lite, hunden är nöjd efter dagens utflykt, dottern är hos kompis och maken och sonen är på golfbanan. Ja sonen fick jag skjutsa ut på förmiddagen för han ville hinna spela lite innan pappa kom också. ;)
 
Kolla på apotea. Men var så återhållsam du kan.

Absolut, är som sagt inget fan av att behöva peta i mig smärtstillande och jag ska också kolla med apotekspersonalen om den här medicinen är kompatibel med någon av de andra smärtstillande som jag har och som är "snällare" mot kroppen. Är den det, så kan jag ju ta en annan medicin under de mindre plågsamma dagarna och bara ta dessa när det är som absolut vidrigast.

Det vore ju det optimala i nuläget, om det gick att kombinera så och sen hoppas på någon mer hållbar, långsiktig lösning när utredningen är klar.
 
Ja eller hur! Igår så hade jag tagit med mig min laddningssladd in till sovrummet och gick sedan på toa, när jag sedan behövde den igen efter toaletten så hittade jag inte den jäkeln. Jag gick fram och tillbaka mellan köket, badrummet och sovrummet också typ 3-4 varv, tittade t.o.m ned i toaletten UTIFALL jag råkat försöka spola ned den :cautious::rofl: Men hittade den till slut :D
Småsaker tappar jag bort typ hela tiden, men en jäkla pall är lite för mycket att tappa bort. Och jag har fortfarande inte hittat en stor hink med saker som jag också har tappat bort. I våras tappade jag bort en hopfällbar trästol. Den återfann jag idag på ett café där jag i våras stod och sålde växter.
 
Absolut, är som sagt inget fan av att behöva peta i mig smärtstillande och jag ska också kolla med apotekspersonalen om den här medicinen är kompatibel med någon av de andra smärtstillande som jag har och som är "snällare" mot kroppen. Är den det, så kan jag ju ta en annan medicin under de mindre plågsamma dagarna och bara ta dessa när det är som absolut vidrigast.

Det vore ju det optimala i nuläget, om det gick att kombinera så och sen hoppas på någon mer hållbar, långsiktig lösning när utredningen är klar.
PM
 
Kaffe :love: Vilken skillnad att få riktigt kaffe och inte automatkaffe på jobbet.
Är såååå glad att jag inte dricker kaffe. Vi har haft såna diskussioner på jobbet ang hur kaffet ska bryggas. Vissa vill ha det jättesvagt, andra vill ha det superstarkt, sen är det någon som brygger kaffet före alla andra kommit till jobbet på morgonen och gjort det så starkt att ingen annan kan dricka det utom h*n. Kaffet är en av de största konfliktskaparna hos oss.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp