Mitt ena barn var en prövning att lägga, på nivån att en timme fick räknas som snabbt och lätt.
Nu tror jag inte att mitt barn och ditt hade/har samma sorts sömnstörning, för min unge sov när hen väl hade lyckats somna. Gärna till frampå förmiddagen dagen därpå...
Sedan dess har jag en tendens att lägga märke till när folk har svårnattade barn, det är väl någon sorts livslång återhämtningsprocess.
Men, när jag ser dina inlägg, och då framförallt klockslaget, så förstår jag inte varför du lägger lille plutten så tidigt? Jag menar, han somnar ju ändå inte. Jag hade inte ens börjat försöka, på min unges tid, vid klockslag då du skriver att det redan har pågått 1,5 timme.
När han sen dessutom vaknar för dagen vid fyrasnåret, tycker jag att mycket talar för senare läggning. Nu offrar du ju hela tidiga kvällen på läggning, och måste dessutom gå upp mitt i natten med honom och lajva dag.
Vill tillägga att jag verkligen lider med dig här. Jag får förhöjd puls bara av att tänka på en unge som står på huvudet i min famn medan jag sjunger vaggvisor med "rogivande" tonfall. Att behöva gå upp kl 04 kan jag tack och lov inte ens föreställa mig.
Sonens sömn har varierat mycket, att han är svår att lägga är som sagt nytt. Gemensamt är att den alltid varit problematiskt, oavsett om han varit svår eller enkel att lägga, vaknat tidigare eller senare, vaknat mycket på natten eller mindre. Den är aldrig bra, men vad som är svårast för stunden varierar oftast. Det vi har märkt är att han alltid går upp tidigt, oavsett när han somnat och oavsett om han sovit bra eller dåligt under natten. Han verkar ha en inbyggd klocka som ringer då.
Nu tycker jag att han verkar trött kring 19, det är mycket gnäll och gnugga sig i ögonen sista timmen. De senaste två nätterna har det dessutom slagit över till gallskrik och han är helt otröstlig, så det är ju inte så att vi hade kunnat leka en timme eller två till. Men skulle jag uppfatta att han inte är trött den tiden så tror jag ett första steg är att börja ha en vila per dag i stället för två. Han sover fortfarande 9-10 och 14-15, och det verkar fortfarande behövas. Men vi är lyhörda på om vi upplever att han är pigg på kvällarna. Just nu tror jag det är andra saker som spökar.