Vad gör vi CXIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eller blivit biten av en katt. Kattbett är riktigt otrevligt så har man den oturen så är det direkt till vc/akut, ärligt, eftersom det måste rengöras och vaccineras. Annars finns det risk för både det ena och det andra.
Jag blev biten av katten för några månader sen och blev orolig för stelkramp. Läkaren menade att risken var liten då katten legat inomhus innan bettet och inte nyligen ätit jord/annat som kunde orsaka stelkramp. Jag blev såklart nojig ändå, men tycks ha klarat mig.
 
Nu är jag helt rudis vad gäller vård men, anekdotiskt, så vet jag bekantas bekanta som föder upp katter och gått emellan vid bråk, blivit bitna rejält och hamnade på sjukhus i en månad med risk för att amputeras. Det blev akut mycket snabbt. Har även andra bekanta i min krets som fått kattbett och där såret krävt vård mycket snabbt. Kanske inte största risken där var just stelkramp utan infektion och hur snabbt den spred sig.

Vårdguiden säger iofs att man ska kolla stelkramp https://www.1177.se/olyckor--skador/bett-stick-och-vaxter/hund--och-kattbett/

Ja kattbett kan vara riktigt fula, men det är pga infektion. Stelkramp tillhör inte vanligtvis behandlingen vid kattbett. Har själv uppsökt akut pga kattbett två gånger varav det ena var ett lednära punktionssår i handen där det snabbt blev en infektion på bara några timmar. Fick inte ens frågan om jag är vaccinerad mot stelkramp.
Se riktlinjer angående handläggning av hund- och kattbett här:
https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=124
 
Tror känseln i fingret långsamt är på väg tillbaka efter att jag spolade handen med varmt vatten ett tag och masserade handen. Skumt ändå att fingret helt plötsligt sa "hejdå". Nu ganska kraftigt nedsatt känsel och sticker och gör ont. :confused:
Alltså din arbetsplats känns helt orimlig, vad säger facket? Eller arbetsmiljöombudet? Man ska väl ändå inte sitta och frysa på sin arbetsplats som man inte får lämna? Leta på något extra element eller värmefläkt och ställ hos dig. ❤
 
Alltså din arbetsplats känns helt orimlig, vad säger facket? Eller arbetsmiljöombudet? Man ska väl ändå inte sitta och frysa på sin arbetsplats som man inte får lämna? Leta på något extra element eller värmefläkt och ställ hos dig. ❤
Vad jag förstått så hyr vi ju lokalerna. De vi hyr lokalerna har termostater som ser till att det är 20 grader nu på vintern. Vilket är inom gränserna. Jag har testat att ha både extra element och fläkt men då går proppen konstant. Det drar även mycket där jag sitter och lösningen blir då att jag sitter i vinterjacka men till slut ändå fryser. Orkar inte längre "slåss" om det tyvärr. Vi har motsatt problem på sommaren då det kan vara kring 30 grader flera dagar.

Min arbetsplats är orimlig, jag vill försöka ta mig härifrån men har tyvärr mycket lite ork efter en arbetsdag här.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
339
Senast: Elektron
·
Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 157
Islandshäst Har islandshäst som ogillar insekter till graden av att han får panik. Men han vägrar flugtäcke 🤪 Vi blandar ihop en spray av...
Svar
6
· Visningar
626
Senast: WildHorse
·
Tjatter Jag har beställt ett mjukisdjur som kallas kärleksuttern. Det är alltså ett mjukisdjur för vuxna som sover dåligt. Den har flera...
2
Svar
22
· Visningar
2 731
Senast: Zinfernia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp