Vad gör vi CLII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Full blown fucking snöstorm i Hallsberg?!? Ursäkta??? Klev av i fem cm blötsnö. Har länsat bodegan på choklad och hoppas på att inte bli jättesen hem, har ganska precis 8 h på mig att sova, packa klart, och dammsuga, innan jag ska åka ner till nordöstra Danmark(dvs Skåne :angel:) och hälsa på bästis :)
 
Äsch jag vet knappt vad jag vill jobba med ännu snart färdig utbildad förskollärare 😂😆 Så ja .. Min lillebror har världens ångest för han ska söka till universitet i år, men han vet inte vad han vill göra riktigt när han blir stor!
Jag har i alla fall 2 år kvar av gymnasiet, så har åtminstone två år på mig att fundera :)
Sedan kommer jag nog vilja testa på att jobba ett år. Så lär ha tre år på mig att tänka i alla fall 😊 Men jag lär ändå ha världens ångest över att behöva bestämma mig när det väl blir dags 😆😅

"Fordelen" med UK universitet ar att de ar mindre yrkesinriktade an svenska universitet. Man laser mer akademiskt, och den storsta andel "professionella" jobb (Brittisk term, betyder val mer eller mindre kontorsnissar) spelar det typ ingen roll vad for amne du har examen inom, bara att du hade bra betyg och gick vid ett bra universitet.
Jag jobbar inom forsakring och har kollegor som studerat historia, litteratur, matematik, kemi, konsthistoria, grekiska...

Plus och minus - fordelen ar att man inte behover bestamma sig vad man ska "plugga till", bara vad man ska "plugga". Nackdelar ar val att om du planerar att komma tillbaka till Sverige direkt efter examen kan det kanske var klurigt att fa jobb med en examen i typ historia, om alla andra har yrkesspecifika utbildningar.
Intressant! Det hade jag ingen aning om 😊
Kul att få höra hur det fungerar i andra länder också. Men hur bestäms det vilka universitet som är bra? Eller menar du universitet med "högre status" (eller vad man säger :p)?

Ja, det finns ju plus och minus med båda systemen. Men för min del så hade jag nog inte kunnat bestämma mig för ett ämne heller 🙈😅
Men om det i slutändan inte spelar så stor roll vilket ämne man har examen i så hade det kanske inte varit så jobbigt att välja trots allt 😊
 
Full blown fucking snöstorm i Hallsberg?!? Ursäkta??? Klev av i fem cm blötsnö. Har länsat bodegan på choklad och hoppas på att inte bli jättesen hem, har ganska precis 8 h på mig att sova, packa klart, och dammsuga, innan jag ska åka ner till nordöstra Danmark(dvs Skåne :angel:) och hälsa på bästis :)
Typ så här?? :rofl: , en av mina favoritbilder jag tog spontant faktiskt i Hallsberg, men för 4års sen runt samma tid på året.

Där jag är nuförtiden, Oxelösund, har vi bara haft regn hela tiden medans man läst alla andra får snö. Men enligt vädret ska vi få våran beskärda del på morgonen :cautious:

29090813_102598343911688_2384937052467625984_n.jpg
 
Jag har i alla fall 2 år kvar av gymnasiet, så har åtminstone två år på mig att fundera :)
Sedan kommer jag nog vilja testa på att jobba ett år. Så lär ha tre år på mig att tänka i alla fall 😊 Men jag lär ändå ha världens ångest över att behöva bestämma mig när det väl blir dags 😆😅


Intressant! Det hade jag ingen aning om 😊
Kul att få höra hur det fungerar i andra länder också. Men hur bestäms det vilka universitet som är bra? Eller menar du universitet med "högre status" (eller vad man säger :p)?

Ja, det finns ju plus och minus med båda systemen. Men för min del så hade jag nog inte kunnat bestämma mig för ett ämne heller 🙈😅
Men om det i slutändan inte spelar så stor roll vilket ämne man har examen i så hade det kanske inte varit så jobbigt att välja trots allt 😊

Det finns en ranking av universitet - top 20 är väl ungefär de som anses som bra med bättre rykten- "russel group" university som är en grupp av välansedda universitet.

Själv pluggade jag politics, philosopjy and economics vilket jag tyckte var väldigt intressant, samtidigt lite bredare än att bara plugga ett ämne.
Var försiktig dock- jag flyttade till York för att plugga i 2009, och nu har jag snart bott 10 år i London och är brittisk medborgare, så man vet aldrig hur det kan gå :p
 
"Fordelen" med UK universitet ar att de ar mindre yrkesinriktade an svenska universitet. Man laser mer akademiskt, och den storsta andel "professionella" jobb (Brittisk term, betyder val mer eller mindre kontorsnissar) spelar det typ ingen roll vad for amne du har examen inom, bara att du hade bra betyg och gick vid ett bra universitet.
Jag jobbar inom forsakring och har kollegor som studerat historia, litteratur, matematik, kemi, konsthistoria, grekiska...

Plus och minus - fordelen ar att man inte behover bestamma sig vad man ska "plugga till", bara vad man ska "plugga". Nackdelar ar val att om du planerar att komma tillbaka till Sverige direkt efter examen kan det kanske var klurigt att fa jobb med en examen i typ historia, om alla andra har yrkesspecifika utbildningar.
Fast hur funkar det nu efter brexit - kan man bara söka och åka eller behöver man visa? Jag har noll koll känner jag.
 
Det finns en ranking av universitet - top 20 är väl ungefär de som anses som bra med bättre rykten- "russel group" university som är en grupp av välansedda universitet.

Själv pluggade jag politics, philosopjy and economics vilket jag tyckte var väldigt intressant, samtidigt lite bredare än att bara plugga ett ämne.
Var försiktig dock- jag flyttade till York för att plugga i 2009, och nu har jag snart bott 10 år i London och är brittisk medborgare, så man vet aldrig hur det kan gå :p
Ah, tack för förklaringen! :)

Ja, det är väl lätt hänt att man blir kvar, vilket jag är beredd på isf. I dagsläget vet jag dock inte ens om jag kommer att plugga utomlands eller inte. Men jag skulle gärna göra det i alla fall för ett tag, för att testa på :p


+ @Sel
Min skola hade många (!) elever som gick till olika universitet i UK innan brexit. Men nu efter brexit har det blivit färre som åker till just UK, dels eftersom man måste betala för att få gå på universitetet i UK. Men också för att det, som du sa @Sel, krävs någon form av studentvisum (i alla fall som jag uppfattat det) :)
 
Fast hur funkar det nu efter brexit - kan man bara söka och åka eller behöver man visa? Jag har noll koll känner jag.

Ingen facing faktiskt, kan tänka mig att nån slags pappersarbete krävs
Skulle dessutom rekommendera Skottland över England/Wales, på grund av de höga terminsavgiften som gäller nu - över £9k per år, eller i runda slängar runt 100k sek om året, vilket det i min bok inte är värt, om man inte är otroligt säker på vad man vill plugga och varför det är värt kostnaden.
Skottland tror jag dock är närapå gratis?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Ny säsong och nya par. Och nya experter. Dessutom inspelat på vintern. Vad tror ni om årets matchningar? Personligen kommer jag sakna...
2
Svar
26
· Visningar
1 571
Fritid Är det nån skillnad på snö blandat regn och regn blandad snö? Jag har nog bara hört snö blandat regn förut men idag så hörde jag regn...
Svar
10
· Visningar
395
Fritid Vilken fågel är det som låter såhär? Hoppas det funkar nu.
Svar
6
· Visningar
343
Senast: Cattis_E
·
Fritid Jag vill ha tag på pannlampa för omkring 500 kr. Den skall användas i skogen utanför stigar. Gärna brett och långt.
Svar
6
· Visningar
299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Bukefalos bokbingo juni-oktober 2024
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp