Vad gör ni om någon kommer hem till er och knäar eran hund

TinyWiny

Trådstartare
i bröstkorgen så att hunden flyger 1-1,5 meter bakåt för att hunden hoppar?
Är det okej för er? Vad gör ni om det händer/skulle hända?

Sv: Vad gör ni om någon kommer hem till er och knäar eran hund

Jag hade exploderat åt alla håll och kanter, vrålskällt ut människan och bett den dra åt helvete. Hade (troligtvis) hållt mig från att använda våld, men hade fysiskt (kanske hårdare än vad som är "nödvändigt" fört människan ut från min tomt och förklarat att personen aldrig mer skulle visa sig i min åsyn. Sen hade den personen varit död för mig.

Hade hunden på något sätt tagit skada hade jag givetvis polisanmält för djurmisshandel.

Vore det en medveten manöver med syfte att knäa hårt och inte bara ett försök till att värja sig från hunden som tog illa, hade jag reagerat ungefär som Miao skriver.

Jag vill ge samma svar som föregående.
Men jag är en riktig jävla fegis, så jag hade nog mest frågat, med en arg ton: vad gör du?!:eek:

Hände något liknande för ett tag sedan, fast inte lika illa. En kompis passade våra hundar och skulle torka tassarna efter en promenad. Den ena avskyr när man rör hans fötter, så han morrar, för att helt enkelt visa att han inte tycker om det. Men kollar bort och har inte en tanke på att hugga.
Men kompisen blev förbannad då hunden morrar, slänger ner han på rygg (hund på 10 kg) och ganska fort hade hunden satt sig i handen på han så det blev ett jack.
Skyll dig själv sa jag när han berättade.

i bröstkorgen så att hunden flyger 1-1,5 meter bakåt för att hunden hoppar?
Är det okej för er? Vad gör ni om det händer/skulle hända?

Antagligen sett efter så att hunden inte råkade landa illa och sen be om ursäkt över hundens beteende. Pratat med personen och be denne att nästa gång säga åt mig om hunden hoppar samt tipsa om vad denne kan göra istället för att knäa hunden om jag inte skulle hinna dit.

Jag hade exploderat åt alla håll och kanter, vrålskällt ut människan och bett den dra åt helvete. Hade (troligtvis) hållt mig från att använda våld, men hade fysiskt (kanske hårdare än vad som är "nödvändigt" fört människan ut från min tomt och förklarat att personen aldrig mer skulle visa sig i min åsyn. Sen hade den personen varit död för mig.

Hade hunden på något sätt tagit skada hade jag givetvis polisanmält för djurmisshandel.

Men alltså, är inte det lite att ta i? Om människan värjer sig för att hunden hoppar (som TS skrev i inlägget) så borde ju du som ägare snarare skämmas och be om ursäkt över hundens beteende. Visst, att knäa hunden så att den "flyger" är väl lite väl, det räcker ju med att bara sätta upp knät så att hunden inte kommer åt. Men blir man påhoppad och kanske är rädd eller inte vet hur man ska göra är det ju inte särskilt konstigt om man försöker få bort hunden även om det blir lite väl hårt.

Jag skulle ta på mig ansvaret för det inträffade själv och be om ursäkt för att jag inte stoppade hunden. Folk har rätt att värja sig och alla uppskattar inte hoppande hundar, en del blir tom. rädda för dem. Det är mitt ansvar som hundägare att inte sätta hunden i den situationen.

Om det sker i något slags uppfostrande syfte skulle jag förklara att jag inte uppskattar den valda metoden, men fortfarande är det ju jag som ska stoppa hunden.

Antagligen sett efter så att hunden inte råkade landa illa och sen be om ursäkt över hundens beteende. Pratat med personen och be denne att nästa gång säga åt mig om hunden hoppar samt tipsa om vad denne kan göra istället för att knäa hunden om jag inte skulle hinna dit.

Yep, jag haller med.

Om man skriker och skaller ut folk har de oftast inte lart sig nagot alls, om man istallet forklarar fins chancen att de gor annorlunda nasta gang. For ett par veckor sedan ville nagon halsa pa Valpis, Jag han inte riktigt med att forbereda att hon skulle hoppa (hon var 5 manader) men hann se att hans kna akte upp sa jag drog henne bakat i selen i stallet.
Nar han forklarade for mig att "sa gor man" nar hundar hoppar forklarade jag nya ron, VARFOR hon hoppade, vilken liten valp hon var och visade hur jag gjorde. Han kommer formodligen inte att satta upp knaet igen.

Jag skulle sopat till hunden och skamts som hundagare.

(hrm ne. jag hade inte gjort det bokstavligt talat. Men skamts hade jag gjort.)

Jag vill ge samma svar som föregående.
Men jag är en riktig jävla fegis, så jag hade nog mest frågat, med en arg ton: vad gör du?!:eek:

Hände något liknande för ett tag sedan, fast inte lika illa. En kompis passade våra hundar och skulle torka tassarna efter en promenad. Den ena avskyr när man rör hans fötter, så han morrar, för att helt enkelt visa att han inte tycker om det. Men kollar bort och har inte en tanke på att hugga.
Men kompisen blev förbannad då hunden morrar, slänger ner han på rygg (hund på 10 kg) och ganska fort hade hunden satt sig i handen på han så det blev ett jack.
Skyll dig själv sa jag när han berättade.

Edit: nu har jag små hundar som ja, hoppar på de de känner väl. Vet jag om att någon är hundrädd så håller jag hundarna tills den värsta lyckan över en ny människa är över.

Hade sagt den kan vända i dörren och gå hem igen.

Jag skulle ta på mig ansvaret för det inträffade själv och be om ursäkt för att jag inte stoppade hunden. Folk har rätt att värja sig och alla uppskattar inte hoppande hundar, en del blir tom. rädda för dem. Det är mitt ansvar som hundägare att inte sätta hunden i den situationen.

Om det sker i något slags uppfostrande syfte skulle jag förklara att jag inte uppskattar den valda metoden, men fortfarande är det ju jag som ska stoppa hunden.

Mitt hem, mina regler. Jag säger innan folk kommer hit att man tar inte på sig finkläder och att någon hund kan hoppa. Fixar de inte det, så behöver de inte komma hit.

Jag hade blivit sur. Mest for att man inte korrigerar nagon annans hund, I synnerhet inte I deras hem... och inte med sadan styrka att hunden flyger bakat...

brukar faktiskt forsoka mota olle I grind genom att forklara att hoppar nagon av hundarna pa dom vill jag att de tar dom I halsbandet, sager at dom att sitta och darefter halsar, innan nagon far mota nan av hundarna. Nu hoppar ingen av vara pa framlingar, men det ar en av de dar grejerna jag rabblar ur mig anda - for hundarnas skull om nu nagon av dom far en brainfart.

Varja sig I all ara, finns en grans for vilken styrka bakom varjandet som ar acceptable.

Knäar i bröstkorgen så hunden flyger? Absolut inte ok. Jag hade reagerat som Miao.

För att du som hundägare brister i din tillsyn över hunden?

Allvarligt, tycker inte ens jag behöver kommentera det. Jag bestämmer väl ändå i mitt hem...

Och knäa en hund i bröstkorgen är banne mig misshandel.

Fast att värja sig från hunden och att korrigera den behöver väl nödvändigtvis inte vara samma sak. Det blir ju snarare en omedveten korrigering för att man helt enkelt skyddar sig.

Avbryter det ett beteende som person x anser ar felaktigt sa ar det en korrigering.

ett kna I brostkorgen ar en medveten handling. Av nagon som lart sig att det funkar nagonstans ifran.

Ratt manga icke hundvana, eller de som inte fatt tipset verkar verkar varja sig med handerna forst. Iaf I den erfarenhet av problematiken jag har, skiljer sig sakert fran andras...

Du utgar ifran att alla anser det oacceptabelt att hundar hoppar. Alla gor inte det...

det som ar fel for en, ar inte automatiskt fel for nagon annan...

Jag utgår ifrån att människor vanligtvis inte vill ha flera kilo hund i famnen, speciellt de som inte är vana vid hund. Man kan få kläderna sönderslitna av kraftiga klor, bli knockad av hundens huvud med mera om hunden hoppar och man inte är beredd.

Men det hela är ju egentligen en gigantisk gråzon, jag skulle säga att det helt beror på situation och person. Jag har själv en boxer som hälsar mycket och stort, och det varnar jag givetvis alltid för. Nu är ju alla i vår omgivning medvetna om detta men jag tar alltid bort hunden och håller henne i halsbandet när vi får vänner/släkt över som inte är hundvana.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 903
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: bobbbo
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 622
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka