Vad gör ni om er man inte gillar dina katter?

I

Irre-76

Jag har 2 st katter, en bondkatt och en norsk skogskatt, dom är 8 år och jag har haft dem hela tiden.
Jag älskar dom något fruktansvärt, alla ni som har katter vet känslan. Sen träffade jag en man och vi är gifta, men han gillar inte katterna och jag har förhalat att göra mig av med dom i 1 år nu, men nu verkar det inte gå att lirka med min man längre.

Är det någon som har samma problem och hur har ni löst det? Vore tacksam för alla goda idéer, jag älskar mina älsklingar, men vill ju inte överge min man för det. Så nu sitter jag i en sits jag inte vet hur jag ska lösa, ingen där jag bor vill ha dom heller....

Ge mig tips snälla....

Sv: Vad gör ni om er man inte gillar dina katter?

Vad är det för en konstig man du har? :crazy: Älskar han dig så får han väl allt tolerera katterna!

Paint It Black skrev:
Vad är det för en konstig man du har? :crazy: Älskar han dig så får han väl allt tolerera katterna!

Ja jag vet, har redan tagit upp den diskussionen med han, men då får jag samma svar, älskar jag katterna mer än han...
Strunt samma, en lång historia, nu är det som det är och jag tror inte jag kan förhala det mer. Måste även förstå hans perspektiv då han inte alls är van vid katter osv...

Är det någon som bor i Kronobergs län som saknar katter och vill ha mina och jag kan få komma och hälsa på?
Det låter kanske konstigt, men om jag inte kommer på en bättre idé så har jag ingen annan lösning..

Jag hade svarat JA, jag älskar dom mer än dig, de ställer inga krav på mig om att bli mest älskade.

Jag hade ALDRIG gjort av med något av mina djur för en sån sak, skulle mannen utveckla allergi är det en helt annan femma.

Tiggertjejen skrev:
Jag hade svarat JA, jag älskar dom mer än dig, de ställer inga krav på mig om att bli mest älskade.

Jag hade ALDRIG gjort av med något av mina djur för en sån sak, skulle mannen utveckla allergi är det en helt annan femma.

*ler* Det var ett bra svar, ur den synvinkeln har jag inte sett på det, det ska jag säga till han. Ja det har jag också sagt, om han får allergi så har jag ingen tvekan om det, men nu har han ju inte det.

Tack, sådana här svar vill jag ha, saker jag kan säga till han utan att vårat äktenskap slutar i kras. Hitta olika perspektiv att se på det, få han att förstå hur mycket jag älskar dom. För jag tror inte han förstår hur mycket jag älskar mina katter då han själv aldrig har haft något husdjur.... Å då kan jag förstå att det är svårt för han att förstå mig...

Du kan ju även fråga honom om han inte älskar dig tillräckligt för att unna dig den glädjen de ger dig? Det är ju inte så att du skaffade katterna efter ni gift er utan han visste ju om dem redan från början. :smirk:

Ja, som sagt:
Fråga honom om han inte älskar dig tillräckligt mycket för att vilja göra dig lycklig!

Irre-76 skrev:
Ja jag vet, har redan tagit upp den diskussionen med han, men då får jag samma svar, älskar jag katterna mer än han...

Jag hade nog svarat att jag inte kan älska nån som säger nåt så korkat.:mad:

Alltså, de är dina DJUR. Du har ANSVAR för dem. Hur har han mage att spela ut dem mot din kärlek till honom bara för att han själv inte gillar katter? Om man älskar någon unnar man väl henne det hon tycker om?

Du får ursäkta, men det är inte KATTERNA jag hade funderat på att göra av mig av med om jag var i din situation. Jag blir förbannad när jag läser vad du skriver - absolut inte på dig men på honom.

Om han inte är hyperallergisk eller det handlar om en hälsofråga, om ert boende är större än 20kvm och om det är du som tar allt ansvar och allt jobb med katterna så tycker jag inte att han ska säga något. Han behöver med andra ord bara tolerera att de finns och det är inte för mycket begärt av någon som påstår sig älska dig.

Du får väl skicka i retur att han måste byta bil/dator/sportgren eller något annat han verkligen gillar för att du inte gillar färgen/lukten/ljudet eller något... Om han verkligen älskar dig så byter han ju, eller hur....? ;)

VAD är det med katterna han ogillar så starkt?

Sa du till honom innan bröllopet att du skulle göra dig av med katterna? Om inte så är det en done deal, de kom med på köpet, han skrev under avtalet och då är det bara att leva med beslutet.

Vilka fjantiga karlar det finns, vad gör väl ett par katter egentligen....? :confused: :mad:

Elionor skrev:
Du får väl skicka i retur att han måste byta bil/dator/sportgren eller något annat han verkligen gillar för att du inte gillar färgen/lukten/ljudet eller något... Om han verkligen älskar dig så byter han ju, eller hur....? ;)

VAD är det med katterna han ogillar så starkt?

*ler*, jag ska tänka efter vad han mest är fäst vid, han är inte så mycket för saker tyvärr...
Han ogillar att det är hår överallt och att det kommer på hans kläder och doften av avföring om jag glömt att rensa lådan en dag.
Ja jag vet att detta är oerhört fel av honom att begära det av mig, men det är också det enda han tar, annars bara ger och ger och ger han mig allt av kärlek, bara detta är ett stort moln som svävar över oss hela tiden, han är inte elak mot katterna eller så, han bara får "panik" över håret de fäller, hjälps inte om jag borstar dom, hår blir det ju i varje fall här och var.
Några goda tips?

Elionor skrev:
Sa du till honom innan bröllopet att du skulle göra dig av med katterna? Om inte så är det en done deal, de kom med på köpet, han skrev under avtalet och då är det bara att leva med beslutet.

Vilka fjantiga karlar det finns, vad gör väl ett par katter egentligen....? :confused: :mad:

:angel: Jag sa kanske tyvärr, men jag LOVADE INTE! Jag hade hoppet att kunna förhala det hela tiden och att han skulle vänja sig..

Jag håller med övriga i den här tråden, vad är det för omogen man du har?
Att spela ut din kärlek mot katterna mot din kärlek mot honom är orättvist!
Han måste väl förstå hur mycket du bryr dig om dem om du förklarar?
Att inte unna dig den lyckan och kärleken du får från katterna bara för att dem "stör" honom är inte något man gör om man är mogen och verkligen älskar sin partner och vill denne det bästa.

Då kan han väl städa upp efter katterna själv istället för att gnälla... :devil:

Irre-76 skrev:
Några goda tips?

Ja, byt ut alla svarta och andra mörka kläder mot sådana som håren inte syns på så bra. Undvik velour och andra material som drar katthåren till sig. Torktumla alla kläder och lakan. Låt inte katterna vara i sovrummet.

Irre-76 skrev:
Ja jag vet att detta är oerhört fel av honom att begära det av mig, men det är också det enda han tar, annars bara ger och ger och ger han mig allt av kärlek, bara detta är ett stort moln som svävar över oss hela tiden, han är inte elak mot katterna eller så, han bara får "panik" över håret de fäller, hjälps inte om jag borstar dom, hår blir det ju i varje fall här och var.
Några goda tips?
Är du så säker på det? Nu är det katterna, om du gör dig av med dem vad blir nästa sak, dina vänner?
Irre-76 skrev:
jag ska tänka efter vad han mest är fäst vid, han är inte så mycket för saker tyvärr...
Om du är det centrala i hans liv, vad är det som säger att han inte vill att allt ska kretsa runt honom i ditt liv? Jag hade ett mkt kort förhållande med en kille som inte hade några hobbier och få vänner utom kollegor, han tjurade över hästen trots att jag var där dagtid när han inte behövde "konkurrera" med den. Det som störde honom var just att det fanns något annat än honom som var viktigt. Jag nöjde mig inte med att sitta i soffan och hålla handen eller vänta på att han skulle komma hem, jag behöll mina djur, intressen och vänner medan han fick gå. Hypotetisk, om ni skulle få barn, skulle det bli lika mycket "panik" för att de kräver plats och inte är tysta och snälla hela tiden?

Tyvärr så har jag inga tips.
Jag skulle inte överleva ett liv med någon som inte tycker om djur.
Själv så tycker jag ju inte så mycket om hundar.
Men om jag hade en man med hundar, så skulle jag få acceptera det.
Tyvärr så kan jag inte ha päls-djur inne hemma p.g.a. allergi, men det är ju en annan sak.
Men om jag kunde det så skulle jag ha vissa privata önskemål ang. hund.
Ingen hund i sängen där jag skall sova.
Slippa bli väckt och störd av hundskall.
Och att han höll hund(ar) rena.

Du kanske kan prova med att ordna något motsvarande runt katterna.

Førklara att det finns inget som skulle kunna øka din kærlek till honom
mer æn att han accepterar katterna.
Jag vet inte hur ni bor, men det skulle kanske gå att stænga katterna
ute från vardagsrummet, ha en kattfri zon?
Lægg mysiga dynor dær du vill att dom ska ligga, ha inga stoldynor
på køksstolarna o s v så kan man kanske styra dom lite.
Det finns tæckta kattdass med vipplucka på, då luktar det garanterat ingenting.
Ge dig inte, næsta gång ær det något annat han kræver av dig om du gør det!
Lycka till.

Mia_R skrev:
Hypotetisk, om ni skulle få barn, skulle det bli lika mycket "panik" för att de kräver plats och inte är tysta och snälla hela tiden?

Jag har redan en 3-årig dotter och det går bra...

Tack alla ni för alla goda tips och idéer, det blev en lång diskussion igår och jag tog med allt ni hade skrivit och det slutade med att katterna får stanna! :banana:
Och det blir dammsugning varje dag, men det slutade med att han blev nöjd och jag blev nöjd, är ju tråkig om bara en av oss trivs i vårt hem... Tack än en gång, utan era råd vad jag kan prata med han hade det inte gått. Nu är vi överens....:bow:

Ja jag vet att det var dumt av han att begära det av mig som han älskar, men tidigare förstod han nog inte hur mycket jag älskar dom, men nu inser han att jag inte glömmer bort dom efter 1 månad om jag skulle gjort mig av med dom... Det är bra att detta forumet finns, alltid toppen med idéer när man kört fast i en diskussion..

:rofl: :rofl: :rofl:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 133
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 323
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama