Vad gör ni med lästa böcker?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag brukar ta vara på Akademibokhandelns "ta 4 betala för 3"-erbjudande när jag är i Sverige eftersom jag försöker läsa på svenska så mycket som möjligt. Det här innebär dock även att jag ju blir ägare till en väldig massa pocketböcker, som jag sedan inte riktigt vet var jag ska göra av. Jag har tidigare packat med dem hem till Sverige igen för att lämna dem på återvinningscentralen, där de sedan skickades vidare till diverse välgörenhetsorganisationer. Men nu har de börjat neka böcker där, eftersom de får in så mycket.

Finns det något annat ställe där man kan lämna böcker som man läst och inte vill ha längre? Hur brukar ni göra?

Det bästa vore ju naturligtvis om jag kunde låna böcker på biblioteket istället för att köpa dem själv, men eftersom jag bor utomlands funkar inte det.
 
Jag brukar ta vara på Akademibokhandelns "ta 4 betala för 3"-erbjudande när jag är i Sverige eftersom jag försöker läsa på svenska så mycket som möjligt. Det här innebär dock även att jag ju blir ägare till en väldig massa pocketböcker, som jag sedan inte riktigt vet var jag ska göra av. Jag har tidigare packat med dem hem till Sverige igen för att lämna dem på återvinningscentralen, där de sedan skickades vidare till diverse välgörenhetsorganisationer. Men nu har de börjat neka böcker där, eftersom de får in så mycket.

Finns det något annat ställe där man kan lämna böcker som man läst och inte vill ha längre? Hur brukar ni göra?

Det bästa vore ju naturligtvis om jag kunde låna böcker på biblioteket istället för att köpa dem själv, men eftersom jag bor utomlands funkar inte det.

Kanske du kan kolla med något bibliotek när du är i Sverige, om du kan vara aktuell för lån av e-böcker?
(eller så är du som jag och tycker att pappersböcker är trevligare att läsa)
 
Jag funderar på om svenska kyrkan finns där du bor?
För många år sedan så fanns en skola i den stad där jag tror du bor som hade svenskakurser. Vet inte om den finns fortfarande men du kan ju söka om det finns något sånt. De kanske vill ha böcker till eleverna?
 
Jag köpte en läsplatta av den anledningen faktiskt.

Sedan lämnade jag böcker till vänner och Erikshjälpen. Vi har även haft bytesdagar på jobbet där de som blev kvar lämnades till Röda Korset om jag minns rätt.
 
Kanske du kan kolla med något bibliotek när du är i Sverige, om du kan vara aktuell för lån av e-böcker?
(eller så är du som jag och tycker att pappersböcker är trevligare att läsa)
Ja, jag är ju tyvärr svag för pappersböcker... Men man kanske skulle fundera på en läsplatta, trots allt. Jag är väldigt emot dem egentligen, men det hade ju onekligen varit smidigare.
Jag funderar på om svenska kyrkan finns där du bor?
För många år sedan så fanns en skola i den stad där jag tror du bor som hade svenskakurser. Vet inte om den finns fortfarande men du kan ju söka om det finns något sånt. De kanske vill ha böcker till eleverna?
Ja där sa du något! Svenska kyrkan finns inte i min stad, men väl i grannstaden, så jag kanske skulle kolla med dem. Ska även skriva ett inlägg i gruppen för svenskar i UK och se om någon har tips där! :)
 
Jag brukar ta vara på Akademibokhandelns "ta 4 betala för 3"-erbjudande när jag är i Sverige eftersom jag försöker läsa på svenska så mycket som möjligt. Det här innebär dock även att jag ju blir ägare till en väldig massa pocketböcker, som jag sedan inte riktigt vet var jag ska göra av. Jag har tidigare packat med dem hem till Sverige igen för att lämna dem på återvinningscentralen, där de sedan skickades vidare till diverse välgörenhetsorganisationer. Men nu har de börjat neka böcker där, eftersom de får in så mycket.

Finns det något annat ställe där man kan lämna böcker som man läst och inte vill ha längre? Hur brukar ni göra?

Det bästa vore ju naturligtvis om jag kunde låna böcker på biblioteket istället för att köpa dem själv, men eftersom jag bor utomlands funkar inte det.
Jag lämnar vidare till släkt och vänner eller lämnar in till någon secondhand. Finns det ingen svenskgrupp där du bor som du kan slänga ut en förfrågan på?
 
Jag försöker ge bort mina lästa böcker. Nu har jag abonnemang på Nextory så numera köps det inte så mycket böcker. I absolut sista hand måste jag slänga. Det känns fel, men vad gör man?
 
Jag har en Kindle delvis av den här anledningen. Hade skitsvårt att hitta nån som ville ha mina gamla böcker (RK mfl får ofta in mängder med böcker) och det gör för ont i hjärtat att kasta.

Kindle är dessutom :up: :up: :up: eftersom man kan ta med sig många böcker när man reser etc.
 
Tack för svar hörni! Jag har efterfrågat tips i en Facebookgrupp för svenskar som bor i samma land som jag så får vi se om jag får napp där. Att kolla med hotell och liknande var annars en idé som jag inte tänkt på.

I "värsta" fall får det bli en läsplatta för vardagsläsning och riktiga böcker bara i mer speciella fall! Var det jobbigt att ställa om sig från att läsa pappersböcker tycker du @niphredil (och ni andra som testat)?
 
I "värsta" fall får det bli en läsplatta för vardagsläsning och riktiga böcker bara i mer speciella fall! Var det jobbigt att ställa om sig från att läsa pappersböcker tycker du @niphredil (och ni andra som testat)?
Nej, inte alls, tvärtom. Jag älskade min kindle från första stund. Det är som att läsa i en faktisk bok (inte som med en läsplatta till exempel) men du slipper släpa på många böcker och du slipper förvaringsbekymret.

Jag ser bara fördelar :). De böcker som är speciella för mig köper jag fysiskt såklart men resten ligger i min Kindle.
 
Nej, inte alls, tvärtom. Jag älskade min kindle från första stund. Det är som att läsa i en faktisk bok (inte som med en läsplatta till exempel) men du slipper släpa på många böcker och du slipper förvaringsbekymret.

Jag ser bara fördelar :). De böcker som är speciella för mig köper jag fysiskt såklart men resten ligger i min Kindle.
Aha, det är alltså skillnad på Kindle och läsplatta? Jag har en del att lära märker jag... :angel:
 
Jag brukar ta vara på Akademibokhandelns "ta 4 betala för 3"-erbjudande när jag är i Sverige eftersom jag försöker läsa på svenska så mycket som möjligt. Det här innebär dock även att jag ju blir ägare till en väldig massa pocketböcker, som jag sedan inte riktigt vet var jag ska göra av. Jag har tidigare packat med dem hem till Sverige igen för att lämna dem på återvinningscentralen, där de sedan skickades vidare till diverse välgörenhetsorganisationer. Men nu har de börjat neka böcker där, eftersom de får in så mycket.

Finns det något annat ställe där man kan lämna böcker som man läst och inte vill ha längre? Hur brukar ni göra?

Det bästa vore ju naturligtvis om jag kunde låna böcker på biblioteket istället för att köpa dem själv, men eftersom jag bor utomlands funkar inte det.

Jag har inte testat själv men har en vän som aktivt håller på med Book Crossing, låter riktigt roligt men kräver kanske lite engagemang.

Det hela går ut på att dela med sig av böcker samtidigt som du får möjlighet att följa bokens resa till andra läsare. Åtminstone om den som övertar boken också deltar.

https://www.bookcrossing.com
 
Om det är en bok som är ren förströelse eller avskyvärt trist så "glömmer" jag den i väntrum, på tåget eller kaféet. :angel:

Det är någon hyllmeter jag aldrig tagit hem eftersom den ligger kvar där jag var :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 246
Senast: Enya
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 262
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 501
Senast: MJLee
·
Hästvård Vi var med vårt sto i förrgår hos en hästklinik där vi tillbringade hela dagen med diverse utredningar. Symtom av gaskolik och ev fång...
2
Svar
20
· Visningar
3 890
Senast: hanny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp