Vad gör ni med era hundar?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Syrsa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 571
Sv: Vad gör ni med era hundar?

För min lagotto, 4 år, brukar det bli såhär.

Promenad på morgonen till bussen (30 min ungefär). Buss till jobbet, där hon ligger och vilar (tror inte hon sover helt där). Lunchpromenad på 20-40 min beroende på väder och om vi tur att ha lunch samtidigt som jobbarkompisar med hund.
Buss hem från jobbet, promenad 30-40 min hem. Ytterligare en promenad ca 30 min senare på kvällen.

Träning hemma, allt ifrån nåt pass med freestyle (bara ett par minuter, men det tröttar ut ändå) eller lite lydnadsmoment. Godissök inne och lekar brukar det också bli.

Dagar då jag slutar tidigare, alt är ledig så blir det mer promenader.
Då brukar det bli promenader sammanlagt 3 timmar. Oftast även träning ute på det, freestyle/lydnad/spår, lite av varje eller mer koncentrerat på det ena.
Är vi på klubben brukar vi vara där 1-2 timmar med träning med små pauser i.

Är mamma eller pappa lediga/slutar tidigt, så brukar hon slippa följa med till jobbet och är hos dem istället. Då blir det ca 3 timmars promenader den dagen, men ingen träning (om inte vi gör nåt när jag kommer från jobbet).

Vi har mer aktiva veckor och mindre aktiva veckor, men det är alltid nåt litet varje dag. Annars hittar hon på så mycket hyss, hennes hjärna behöver jobba.

Jag tränar nog rätt normalt, i perioder mer och i perioder mindre.

Men när jag är igång med träningsgänget blir det kanske 3-6 dagar i veckan.
5-7 dagar i veckan går jag sjörundan som kanske tar.. 1½-2½ timme beroende på vilka stigar och vägar jag väljer.

En dag kan vara fylld med spår/sök, lydnad och uppletande.

Den här helgen såg ut:

Fredag, långpromenad med hundarna. Lydnad hemma.
Lördag, skyddsdag. Var ute ifrån 09-17.
Söndag, körde sök, sedan lydnad, uppletande 10-16

Jag försöker ha minst 3 riktigt aktiva dagar i veckan så vi är ute och tränar några timmar. När vi inte är ute med gänget utan solo blir det nästan alltid dagliga lydnadspass i form av fjärren i köket om man inte vill vara ute i dåligt väder. Hålla apportbockar, leta föremål i förrådet, något kortare spår i skogen vid huset, någon uppletande korridor osv osv.

Det är väldigt sällan som jag gör INGET med hundarna. Men jag säger inte att jag "tränar" när jag kör lite småsaker faktiskt, för det har kommit att ingå i vardagen.

Och jag vet inte antal timmar mina hundar får per dag. Men kanske 2 timmar på en runda, plus alla kortare kissrastningar (15 minuter?). Vissa superslappa dagar blir det en och annan kiss i trädgården.

Gostiden är väl större delen av dygnet då vi inte tränar eller är ute och går. Dom ligger båda med oss i soffan typ 90% av den slappa tiden inomhus.

Jag känner mig ändå slapp med mina hundar. En vän till mig tränar hund hela sin fritid, dessutom även på jobbet då hon jobbar med hund. Där kan man snacka aktiv människa.

Båda mina hundar(3årig cockertik och 8årig rottistik) är väldigt flexibla, anpassar sig efter hur mina dagar ser ut och mår bra oavsett om aktiveringen är hög eller låg faktiskt, med en viss minimumgräns naturligtvis.
En "normal" dag får de sammanlagt 1½-2 timmars promenad/dag utspritt över dagen, en lång och 1-2 kortare, och flera rastningar.
Rottisen tränas i princip ingenting, för hon vill inte. Enligt förra ägaren (köpte henne när hon var 5) har hon alltid varit så. Däremot är hon väldigt lekfull, så det lägger vi mer tid på. Busa, kampa, lite lätt trickträning osv.

Cockern däremot älskar att jobba och samarbeta! Vi tränar mer på sommaren än på vintern, då är det agility som gäller, och lite spår och en del lydnad.
Nu på vintern är det mest vardagslydnad, trickträning och så lite leta godis osv. Hon är dessutom med i stallet nästan dagligen.
Hon vill att det ska hända ganska mycket, men å andra sidan är hon väldigt bra på att aktivera sig själv (utan att för den skull bli mindre vaken på mig när jag vill nått), hon ligger ofta och pysslar och grejar med något själv så har hon tråkigt gör hon något åt det :p.

Nu sista tiden har jag varit ganska mycket sjuk och då har det blivit endel dagar då jag inte orkat vara så fysisk med dem. Då går jag en bit, till något stort fält och så får de springa runt själva en stund, busa, nosa och rasta av sig. De är inte så intresserade av det dock, om man jämför med min systers cocker som kan rusa varv efter varv efter varv om man släpper henne på ett fält, energin tar aldrig slut. Mina busar lite, nosar lite, och så efter några minuter kommer de tillbaka till mig och sätter sig brevid mig och väntar på att vi ska gå. De vill alltid vara nära, speciellt cockern, och de blir väldigt SEDDA även om vi inte är jätteaktiva varje dag och det tror jag är viktigt för välmåendet! När jag tittar på tv ligger min cocker tätt tätt intill och myser :)

Jag tror att du märker på din hund om aktiveringen inte räcker faktiskt, är han lugn och harmonisk och funkar bra med allting är det säkert ingen fara!

Det första jag ska skriva är att jag tycker inte man ska ha dåligt samvete om hunden mår bra och är en glad och lugn individ, den klarar sig :laugh:
Jag har en åttaårig tik, vi tränar ingenting utan går ut fyra gånger om dagen. Promenader/lek brukar vara 30+45+45+20 minuter nånting sånt, beroende på hur jag jobbar.
Idag har vi gått en halvlång rutt på morgonen för jag är ledig, jobbar jag blir det en kortis. Då tänkte jag gå en längre prommis på dagen idag och då räcker det alltså med två kortisar sen i em/kväll. Jobbar jag blir det långrutt på em istället.

Nu har jag en pälsras så jag brukar borsta/kamma i stort sett varje dag. Inte hela hunden, men som igår när vi kom in på kvällen efter prommis så var hon rätt snöig, då satt vi på golvet i hallen och jag torkade och kammade mage och fanor i typ 10 minuter :)
Hellre lite varje dag än en "megaborstadag".

Sissa sover hela nätter i princip, hon ligger då på samma fläck på morgonen som på kvällen -resten av dagen vilar hon/blir gosad med :laugh:
Jag skulle vilja ha en mindre hund med mer arbetsglädje (den här har noll) som jag kan träna lite med :laugh: därför har jag starka funderingar på att skaffa en Sheltie någon dag :laugh:

Jag har en Border-korsning, 5 år.

Hur mycket tränar ni med era hundar?
Ingenting utöver vardagen. Han får stimulans under dagens gång på olika sätt.
Han är med sambon på jobbet på dagarna så han byter miljö ofta, är mestadels lös, leker med gubbarna, talar om att fikarasten är slut och sover i solen. Han följer husse när han lämnar maskinen och får uppgifter under dagens gång.

Hur mycket tid spenderar ni med er hund/dag?
Svårt att säga och det varierar. På vissa byggen får han ligga mycket i bilen och vänta, på andra ställen får han vara helt lös och gubbarna har mkt tid till lek och bus. Det viktiga för honom är att han får vara med och att det händer saker runt omkring. Och att han får uppgifter ibland.

och hur mycket tid är ni hemma tillsammans utan att hunden står i fokus?
Efter jobbet får han ofta mat, han hälsar på mig när jag kommer hem men sen blir vi ganska passiva om man säger så. :D Ibland åker jag ju till stallet och då är han givetvis med. Där sköter han sig som på jobbet. Han är med men får inte 100%ig uppmärksamhet hela tiden och ibland gör han ngt på egen hand.

Om vi är hemma efter jobbet så ligger han väl delvis i sängen/soffan med oss om han vill mysa. Just nu gör han det väldigt mkt av ngn anledning. Förr låg han hellre på rygg i ett kallt hörn nånstans istället.

Hur många timmar sover er hund på en normal dag?
Ojdu, ingen aning. Vilar gör han ju "regelbundet" men sover gör han nog mest på natten och ibland på kvällen efter jobbet om han haft en aktiv dag.

På helgerna är han med oss vart vi nu är. Är vi bara hemma så promenerar vi och hittar på annat smått o gott. Han brukar visa själv om han behöver hitta på ngt. Man lär känna igen sin hunds signaler.

Senast ändrad:

Ja, hunden är usel. Hade hon varit tränings-och tävlingsbar hade jag kört henne för fullt men hon varken vill eller har mentaliteten som krävs. Så här ska inte en rottis vara.

Jag förstår dig, min ena saknar motor och det är också lite trist. Dock kan jag inte skylla på så mycket annat än individen eftersom syskonen har bra motor, men det är sjukt trist om hela rasen skulle se ut så här, vilket många uppfödare strävar efter.

Just nu passar det mig dock som handen i handsken eftersom tiden är knapp, men när hon var ung och jag ville ut på prov så var det skittråkigt att behöva inse att hon aldrig skulle klara proven med godkänt resultat.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 899
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och... 2
Svar
23
· Visningar
1 920
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 048
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
646
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka