Vad gör ni med era hästar på vintern?

Undret

Trådstartare
Snart är det höst och inte många fälttävlanstävlingar kvar, så...

...vad får era fälttävlanshästar göra på vintern, hoppar ni mest eller får dom ta på sig vita benlindor och leka dressyrhästar ett tag? ;) Eller kör ni ett mellanting och tränar lite av allt?

Själv ska jag förvandla min pålle till dressyrhäst och vi ska göra en helhjärtad satsning i vinter (har inte berättat det för honom än, har en känsla av att beskedet inte får positiva reaktioner, han älskar inte precis dressyr..) :crazy: :angel:

Sv: Vad gör ni med era hästar på vintern?

I år så ska vi leka dressyrekipage! :banana:
Efter detta års katastrofdressyrprestationer så ska det tävlas dressyr frenetiskt.

Normalt så brukar vi förtränga allt vad dressyr heter och förvandla oss till ett hoppande ekipage. Hästen har dock drömmar om att få bli galopphäst under vintern - hon har inte insett att det bara är äkta vara som får ägna sig åt det ;)

Ska starta några hopp- och dressyrtävlingar. Blir efter vad för tävlingar det finns o vår lust. Sen få han vila någon månad.

Min kommer att få leka dressyrhäst under hösten, tänkte försöka hitta nån LA5 eller LA6 å rida.
Ev släpar vi oss ut på nån hopptävling åxå, men det är ju så dryyygt med hoppning.

sen blir det vila i december, och sen träning tills dressyr/hoppsäsongen börjar.

hade tänkt att han skulle vara startklar Msv B dressyr till våren, men vi får väl se hur det blir med det.....

Min är ju bara bebis än så länge så jag tänkte ge mig ut på både lite dressyr- och hopptävlingar mest för att träna det sociala och miljöombyten. Tänkte även passa på att galoppträna ordentligt, och utnyttja snön om vi får någon i år.
Dessutom tänkte jag lägga mängder av tid till att ta itu med hanteringen av honom då han är en riktig ganster. :smirk: Är såå glad för att han inte blir mkt större, för då skulle jag inte ha en chans att stoppa honom när han blir som en "ångvält". :crazy:

Usch! Säg inte sådär :mad: Jag försöker för fullt att förtränga att det snart är slut på sommaren och fälttävlanssäsongen :cry:

Här blir ändå ingen snö och det bara blaskar (när det inte man bestämma sog för regn eller snö) hela tiden. Sen fryser det och alla ridvägar förvandlas till knöliga isbanor :crazy:
Så hon får vila ett tag och innan dess ska vi tävla hoppning. Har redan anmält till debuten i 1.20... redan nervös :eek: Och så får jag väl släpa mig ut på ett par dressyrtävlingar fast varken jag eller hästen vill *suck*

/Positiva Nyrelski ;)

Eller just det, vi har ju snö... i mars/april när fälttävlanssäsongen har börjat igen. Glömde det!

Ja min blir hopphäst i vinter, har bytt till en ny fantastiskt och snygg :love: bra hopptränare och det är mitt sämsta moment för tillfället så det passar ju bra.

Barcelona blir hmmmm jaa jag vet inte hon är ju redan så bra i allt :angel:

fio. skrev:
Ja min blir hopphäst i vinter, har bytt till en ny fantastiskt och snygg :love: bra hopptränare och det är mitt sämsta moment för tillfället så det passar ju bra.

Alltså det är ju något att fundera på... dottern tränar hoppning för en kvinna i MIN ålder :angel:, inget för mej :smirk:
men ska jag ändå bygga/höja/sänka så kan man ju ha trevlig och vacker fägring att titta på :idea:
Kanske ska titta runt vilka som finns häromkring?

Jag rider ut en massa! Skrittar mig igenom hela december, vågar inte ställa av hästarna då de går i taket trots 0% kraftfoder och lååång nervarvning. Åker in till klinik å gör rutinkoll på hela hästen och så får de behandling av equi-terapeut. Sen rider jag mycket dressyr och gymnastikhoppning. Ställer in alla möjliga konstigheter i ridhuset för att efterlikna terränghindrerna.

Själv tycker jag att vintern är väldigt motiverade, man kan slipa på alla saker som inte stämde när säsongen slutade och så har man så pigga och fräscha hästar till nästa säsong :D.

Ska även ut å leka i snön lite i vinter hade jag tänkt, om vi får någon dvs.

fälttävlansnörd skrev:
Själv tycker jag att vintern är väldigt motiverade, man kan slipa på alla saker som inte stämde när säsongen slutade och så har man så pigga och fräscha hästar till nästa säsong :D.

Vilken härlig inställning!! :bow:

Jag har själv alltid tyckt vintern är pest, speciellt när isen kommit och min tickande bomb till häst börjar bocka av mig var och varannan dag :eek:

Men i vinter ska jag tänka på ditt citat, och försöka se det som en chans att fila på allt som gick fel på kommande FT-debutanten nu i oktober (ja, det gäller minsann att planera i förväg :crazy:

hihi...blir till att finslipa dressyren och bara busa i snön till vintern! :smirk: Sen borde han få någon månads vila över juletiden! :p Ska rida några hopptävlingar till innan denna säsong är över!

Allt blir så mkt enklare när man är positiv! :rofl:

Mina hästar får tre veckors vila när de är som uschigast ibland fyra beroende på hur dem känns, men vanligtvis tre veckor. Sen trimmar vi på dressyren och banhoppningen, men har även en och en annan konditionsträning i snön. De är mycket skojerier på vintern. Ute och klättrar i skogen och sådär gör vi också, så gott de går

har bara en 6-åring nu, en hopponny som är 'tänkt' till fälttävlan, så hon kommer gå unghästklasser i hopp resten av året och så kommer hon få ta det lungt nån vecka i vinter. men i början på nästa år hoppas jag att hon (vi) är redo för lite dressyrtävlingar också. ev. så blir det lite dressyrtävl i år också men inte lokalt..

Liknande trådar

Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 924
Senast: Badger
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 620
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 506
Senast: farin
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 025
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar